به نظر می رسد سوگیری های جناحی و وابسته بودن رسانه های آمریکا به جریان قدرت و ثروت مردم آمریکا را در شرایطی قرار داده است که برای راستی آزمایی اظهارات جنجالی نامزدها مجبورند که برای رسیدن به حقیقت در رسانههای غیر جریان اصلی و منابع دیگر به جستجو بپردازند.
- وضعیت افکار عمومی آمریکا در این دوره نسبت به اظهارات مطرح شده کاندیداها در خصوص مسائل اخلاقی، اشتباهات عملکرد گذشته و سواستفاده در یک نابسامانی به سر می برد.
- نتایج نظرسنجی های اعلام شده پس از هر مناظره انتخاباتی در آمریکا نشان می دهد که رسانه ها بر اساس رویکرد خود در خصوص جمهوریخواهان و دموکرات ها اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی های کرده اند به گونه ای که «هیلاری کلینتون» اغلب در رسانه های منتسب به دموکرات ها و «دونالد ترامپ» در رسانه های منتسب به حزب جمهوریخواه به عنوان فرد پیروز معرفی شده است.
-65 درصد آمریکایی ها معتقدند که وظیفه اصلی رسانه ها؛ راستی آزمایی در خصوص اظهارات مطرح شده در خصوص نامزدهای انتخابات است.
- طرفداران کلینتون در حدود 77 درصد و طرفداران ترامپ در حدود 53 درصد راستی آزمایی اظهارات مطرح شده را به عنوان وظیفه اصلی رسانه ها می دانند
- اظهارت و توصیف ترامپ نیز در خصوص رسانه های مختلف جالب است: «نیویورک تایمز، روزنامه ای که بهتر است به جهنم برود»،«خبرنگار 'ای.بی.سی' فردی بُنجُل و فاسد است»، «'واشنگتن پست' یکی از روزنامه های 'فریبکار' جهان است»، « 'سی ان ان' یک 'فاجعه' است، این شبکه بسیار 'فریبکار' است.'».
Ø راستی آزمایی در مورد فرار مالیاتی ترامپ پس از مطرح شدن در مناظره
اظهارات هیلاری کلینتون در مورد پرداخت نکردن مالیات از سوی ترامپ موضوعی است که کاربران آمریکایی را به جستجو در فضای مجازی مجبور کرده است. ترامپ که دارای ثروت فراوان، چندین آسمان خراش، هتل و موسسه های مختلف ساختمان سازی است و توانسته برند خود را در طول سال ها فعالیت اقتصادی بر روی لباس های مردانه، بستنی، عطر، آب معدنی، مجله، رستوران، آب معدنی، هتل و...درج کند، اکنون متهم شده است که در طول سال ها فرار مالیاتی داشته است. مهم ترین موضوعی که کاربران آمریکایی در فضای اینترنت برای پی بردن به حقیقت در این خصوص انجام داده اند، صحبت های روت بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا است که در 24 تیرماه انجام شده است و ترامپ را متقلب، جاعل دانسته بود و اظهار کرده بود که ترامپ مدارک مالیاتی خود را تحویل نداده است. هر چند ترامپ همان زمان موضع گیری انتخاباتی قاضی دیوان عالی را درست ندانسته بود و خواستار استعفای او شده بود.
Ø راستی آزمایی در مورد دروغگویی ترامپ در خصوص حمایت نکردن از جنگ عراق
موضوع دیگری که در خصوص ترامپ در مناظره سوم از سوی هیلاری کلینتون مطرح شده است، دروغگویی ترامپ در مورد حمایت نکردن از جنگ در عراق است. ترامپ همواره از این موضوع به عنوان برگ برنده در برابر "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، استفاده می کرد. هیلاری کلینتون در سال 2002 زمانیکه سناتور ایالت نیویورک بود به دخالت نظامی در عراق رای مثبت داده بود. سال ها پس از حمله به عراق وی اذعان کرد در این مورد اشتباه کرد. ترامپ از همین موضوع به سود خود استفاده کرده و با اشاره به اشتباهی که کلینتون به آن اقرار کرد، گفته است: این یکی از بزرگترین تفاوت های من با کلینتون است. اما افشای فایل صوتی مصاحبه ترامپ با فاکس نیوز در خصوص موفقیت بزرگ دانستن حمله نظامی به عراق یک روز پس از حمله نظامی امریکا به عنوان فکتی است که بارها مورد جستجوی کاربران آمریکایی قرار گرفته است، ترامپ در تاریخ 21 مارس 2003 در مصاحبهای که فایل صوتی آن در اختیار «بازفید نیوز» قرار گرفته است، گفته بود: « فکر میکنم وال استریت منتظر است تا ببیند چه اتفاقی میافتد ... و به نظر میآید این موفقیتی بزرگ از نقطه نظر نظامی باشد و فکر میکنم به واقع (وضعیت بازار مالی) با چیزی که پس از اتمام جنگ مشاهده خواهید کرد، قابل مقایسه نخواهد بود.»
Ø راستی آزمایی در مورد وضعیت دارایی ها و دخل وتصرف در حساب های بنیاد کلینتون
وضعیت دارایی ها و دخل وتصرف در حساب های بنیاد کلینتون در مناظره سوم از سوی ترامپ مورد سوال قرار گرفت. سوالی که با اتهام ترامپ به هیلاری کلینتون در مورد دریافت کمک های اهدایی از سوی عربستان سعودی همراه شد. ترامپ بنیاد کلینتون را شرکتی فاسد خواند که از سال 2001 توانسته است حدود دو میلیارد دلار جمع آوری کند. ترامپ معتقد است که بنیاد بیل کلینتون کمکهای مالی از کشورهای بسیاری دریافت کرده که علیه زنان، همجنس گرایان و سایرین تبعیض قائل میشوند. در این میان، عربستان جزو کشورهایی است که زمانی که کلینتون وزیر خارجه بود، کمکهای بسیاری به بنیاد مذکور میکرد. از طرف دیگر ترامپ از دلالی بنیاد کلینتون در زلزله سال 2010 هائیتی خبر داده است که هیلاری کلینتون به عنوان وزیر خارجه وقت آمریکا به اعضای این بنیاد و به ویژه دوستان بیل کلینتون در به دست آوردن قراردادهای دولتی کمک کرده است. کاربران آمریکایی در این خصوص به جستجوی ایمیل های افشا شده پرداخته اند، کهیک نمونه از این موارد به تحولات پس از زلزله هائیتی بازمیگردد. در سال 2010 شرکت مخابراتی «دیجیسل» که مقرش در جامائیکا است، میخواست تجهیزاتش را به پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، ببرد و برخی از کارمندانش را اخراج کند. در این ایمیل آمیتاب دسای، مدیر سیاست خارجی بنیاد کلینتون، تحت عنوان «دوست نزدیک کلینتون» افشا شده که در آن بیل کلینتون با حروف مختصر WJC خطاب شدهاست.آمیتاب دسای در این ایمیل نوشتهاست: «بیل کلینتون بار دیگر از جامائیکا تماس گرفت تا بگوید دیجیسل از سوی ارتش تحت فشار است تا پشتیبانی ارتباطاتی بگیرد اما از سوی [دولت امریکا]مشخص نشدهاست که برای این کار به هائیتی اعزام شود.»این درخواست سپس از سوی کیتلین کلوریک، یکی از مقامات وقت وزارت خارجۀ امریکا، دریافت کنندۀ این ایمیل، به زنجیرۀ فرماندهی امریکا منعکس شدهاست. این موضوع برای پی بردن به فساد بنیاد کلینتون بارها از سوی کاربران آمریکایی مورد جستجو قرار گرفت.
نظرسنجی پیو در مورد انتظار مردم آمریکا از رسانه ها
اما پیو با نظرسنجی در خصوص اینکه آیا راستی آزمایی در خصوص اظهارات نامزدها کار رسانه هاست به نتایج جالبی دست پیدا کرده است.
نظرسنجی پیو با مطرح کردن این موضوع که روزنامه نگاران و رسانه ها نقش اصلی در نشان دادن ناراستی ها دارند، به تحلیل نظرسنجی خود پرداخته است و آورده است که 65 درصد آمریکایی ها معتقدند که وظیفه اصلی رسانه ها؛ راستی آزمایی در خصوص موارد مطرح شده در خصوص نامزدهاست. 18 درصد معتقدند که وظیفه فرعی رسانه ها پیگیری راستی آزمایی است و تنها فقط 16 درصد اعتقاد دارند که رسانه ها این وظیفه را ندارند.
در بین طرفداران دو کاندید نیز تفاوت هایی در خصوص انتظار از رسانه ها برای راستی آزمایی مشاهده می شود که طرفداران کلینتون بیشتر از ترامپ خواستار ورود رسانه ها برای راستی آزمایی در خصوص ورود رسانه ها به این عرصه هستند. طرفداران کلینتون در حدود 77 درصد و طرفداران ترامپ در حدود 53 درصد راستی آزمایی را به عنوان وظیفه اصلی رسانه ها می دانند که در نمودار بالا به روشنی این موضوع مشخص شده است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد این دوره از رقابت ها به روشنی سلیقه ای عمل کردن رسانه های آمریکایی و عدم اعتماد کاربران آمریکایی را به این رسانه ها نشان می دهد .یکی از مصادیق این نوع عملکرد نتایج اعلام شده پس از هر مناظره است که این رسانه ها بر اساس رویکرد خود در خصوص جمهوریخواهان و دموکرات ها اقدام به انتشار آن کرده اند به گونه ای که «هیلاری کلینتون» اغلب در رسانه های منتسب به دموکرات ها و «دونالد ترامپ» در رسانه های منتسب به حزب جمهوریخواه به عنوان فرد پیروز معرفی شده است. در این خصوص برای نمونه نظرسنجی های شبکه خبری سی ان ان پیروزی هیلاری و نظرسنجی های فاکس نیوز پیروزی ترامپ را پس از مناظره ها اعلام کرده اند.
نقطه اوج عملکرد رسانه های آمریکا در هنگامی است که ترامپ لب به شکایت از این رسانه ها در مواقع مختلف باز می کند، وی در این خصوص تاکنون گفته است: « من فقط با هیلاری کلینتون در تقابل نیستم، بلکه با رسانه های 'شیاد' و 'متقلب' سر و کار دارم». اظهارت و توصیف ترامپ نیز در خصوص رسانه های مختلف جالب است که به برخی از آنها اشاره می شود: «نیویورک تایمز، روزنامه ای که بهتر است به جهنم برود.»،«خبرنگار 'ای.بی.سی' فردی بُنجُل و فاسد است»، «'واشنگتن پست' یکی از روزنامه های 'فریبکار' جهان است.»، « 'سی ان ان' یک 'فاجعه' است، این شبکه بسیار 'فریبکار' است.'». اما هیلاری کلینتون تاکنون به انتقاد از رسانه ها نپرداخته است چون تقریبا اکثر رسانه های جریان اصلی آمریکایی برخلاف مواضع وی، خبر یا گزارشی را منتشر نکرده اند. به طور کلی در مورد رسانه های آمریکا باید گفت 4 شبکه تلویزیونی معروف اِی بی سی،ان بی سی، سی بی اس وسی ان ان و چهار روزنامه پر تیراژ آمریکاوال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، یو اس ای تودی و واشنگتن پست به طور آشکار و پنهان از هیلاری حمایت کرده اند اما رسانه های حامی ترامپ در این انتخابات رسانه هایی هستند که در مالکیت روبرت مرداک قرار دارند و ترامپ هم چون با مرداک رابطه دوستی دارد، تنها شبکه فاکس نیوز را رسانه «صادق » معرفی می کند. علاوه بر رسانه های مرداک روزنامه نیویورک پست و تارنمای خبری بریتبارت (Breitbart) از جمله پرخواننده ترین رسانه های هواداران ترامپ محسوب می شوند.
به نظر می رسد سوگیری های جناحی و وابسته بودن رسانه های آمریکا به جریان قدرت و ثروت مردم آمریکا را در شرایطی قرار داده است که برای راستی آزمایی اظهارات جنجالی نامزدها مجبورند که برای رسیدن به حقیقت در رسانه های غیر جریان اصلی و منابع دیگر به جستجو بپردازند و بر اساس جدیدترین نتایج موسسه افکارسنجی موسسه رسانه های آمریکا تنها 6 درصد از مردم در ایالات متحده به رسانه ها اعتماد دارند.
پژوهش خبری صدا و سیما// پژوهشگر: هادی البرزی