فراخبر:
انتخابات 2016 امریکا و کمپین های آنلاین انتخاباتی
برخی از یافته های مرکز تحقیقات پیو از چگونگی استفاده ستادهای نامزدهای انتخاباتی آمریکا از منابع مستقیم ارسال اخبار به مردم حکایت می کند.
پژوهش خبری صدا و سیما: شانزده سال پس از
مطالعه ابتدایی مرکز تحقیقات پیو از نقش ارتباطات دیجیتال در انتخابات ریاست
جمهوری، رسانه های اجتماعی به پایه اصلی ارتباطات نامزدها با عموم مردم تبدیل شده
است و به عبارت دیگر نقش و ماهیت استفاده
از وب سایت به عنوان کمپین های انتخاباتی عوض شده است.
در حالی که وب سایت ستاد نامزدها هنوز به عنوان یک مرکزی
برای اطلاعات و سازماندهی انتخاباتی عمل می کند اما نقش آنها در مقایسه با چهارسال
پیش کمرنگ تر و کمتر تعاملی است. کمپین
های انتخاباتی نامزدها در رسانه های اجتماعی فعال شده اند، هر چند هنوز در این
رسانه های اجتماعی پیام ها به صورت کنترل
شده قرار داده می شود و راه های کمتری برای مشارکت اکثررای دهندگان وجود دارد، اما
به مراتب از وب سایت های انتخاباتی فعال تر هستند.
در دو مطالعه جداگانه ای که اولی برای
بررسی وب سایت های رسمی ستادهای انتخاباتی
هیلاری کلینتون، برنی ساندرز و دونالد ترامپ در تاریخ 1می(12 اردیبهشت 95) تا 15 ژوئن(26
خرداد 95) 2016 و تحقیق دیگر در مطالب درج شده در صفحات کاربری نامزدها در فیس بوک
و توییتر از 11 ماه می(22 اردیبهشت95) تا 31 ماه می(11 خرداد 95)2016 انجام شد، نتایج زیر به دست آمده است:
انتشار اخبار مبارزات انتخاباتی هیلاری
کلینتون تقریبا به طور کامل از رسانه های خبری کنار رفته است در حالی که اخبار
انتخاباتی ترامپ به شدت در بین اخبار رسانه ها پیشی گرفته است. وب سایت انتخاباتی کلینتون دو بخش اصلی برای به
روز رسانی اخبار مبارزات انتخاباتی دارد که در هر دوی این بخش ها اخبار از طرف صاحبان
و عوامل وب سایت تولید شده اند اما در وب سایت ترامپ بیشتر اخبار کار شده از سوی رسانه های دیگر ارسال شده اند. این الگو
همچنین در رسانه های اجتماعی هم صادق است. 78٪ از اخبار موجود در پست های صفحه
ترامپ در فیس بوک از سوی خوانندگان ارسال شده است، در حالی که 80 درصد پست های صفحه هیلاری کلینتون
از سوی دنبال کنندگان( فالورهای)است. در توییتر نیز در این خصوص تمایل مشابهی وجود
دارد، در حالی که سندرز در این خصوص مابین این دو طیف حرکت کرده است.
در وب سایت های انتخاباتی این دو نامزد، محتوای شهروند
خبرنگاران به حداقل رسیده است یا از دسترس
خارج شده است. در رسانه های
اجتماعی در خصوص نامزدها، مطالب تولید شده در مورد ترامپ از لحاظ تعداد تولید پست
از سوی مردم از هیلاری جلوتر است. بر خلاف چرخه ی قبلی انتخابات، هیچ یک از سایت
های انتخاباتی نامزدها گزینه ای برای ایجاد صفحه جمع آوری کمک مالی، و بخشی برای
ارسال کامنت در ذیل اخبار بارگذاری شده ندارند. تنها سایت سندرز ظرفیت دریافت پیام
از سوی هواداران، ارائه اسکریپت های
سفارشی را ارئه داده بود. دیگر نامزدها درخواست
کمک مالی و ایمیل و امکان ثبت نام داوطلب را منع کرده اند. علاوه
بر این، به ندرت ستادهای این سه نامزد مطالب ارسال شده از سوی کاربران در شبکه های
اجتماعی را بارگذاری کردند(تقریبا هیچ پست
در فیس بوک به اشتراک گذاشته نشد و دو دهم توئیت ها دوباره در در توئیتر ارسال
شد). تنها ستاد انتخاباتی ترامپ
تمایل دارد پست های مردم را در بین پست های خود دوباره به اشتراک بگذارد. 78 درصد
از پست های مردم از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ دوباره ارسال شده است. در حالی که
هیچ یک از پست های مردم از سوی ستاد هیلاری کلینتون باز تولید نشد و فقط 2 درصد ازپست
های باز تولید شده از سوی ستاد سندرز به مردم تعلق داشت.ترامپ در شبکه های اجتماعی
بر روی مردم متمرکز شده است و نحوه مبارزه او در رسانه های اجتماعی با انتخابات
سال 2012 متفاوت است که تنها 3 درصد از پست های توییت شده اوباما از سوی مردم بوده
است و در این انتخابات هیچ کدام از پست های رامنی از سوی مردم نبوده است.
هیچ
کدام از سه وب سایت مورد نظر بخش مجزایی برای پرداختن به گروه های هوادار رای دهنده و یا بخشی از سایت برای گروه های خاص که یکی از ویژگی های دوره های
انتخاباتی پیشین در سال 2008 و 2012 بود را ندارند. درسال 2012 ستاد انتخاباتی اوباما به 18 گروه انتخاباتی
فرصت پیوستن به وب سایت در قالب صفحات جداگانه را داده بود، در حالی که بازدید کنندگان از وب سایت رامنی می توانستند به 9 صفحه از گروه
های هوادار وی وارد شوند. در سال 2008، هر دو نامزد حدود 20 صفحه برای هواداران ایجاد
کرده بودند که این ظرفیت در انتخابات 2016 وجود نداشت. در سال 2016، این ویژگی اختصاص
صفحه به هواداران دیگر وجود ندارد. در وب
سایت های کاندیداها صفحه ای به نام مواضع نامزدها وجود دارد که مواضع کاندیداها را
در مورد مسائل خاص توضیح می دهد اما در این صفحات این اجازه به کاربر داده نشده
است که در مورد این مواضع نظرش را با نامزد مطرح کند یا نظرش را بادیگر کاربران به
اشتراک بگذارد.
فیس بوک و توییتر در
آستانه عصر جدیدی از لحاظ قابلیت های سمعی و بصری هستند. در سال 2008 و 2012 نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارسال فیلم از طریق یوتیوب را تجربه
می کردند و ضریب نفوذ استفاده از یوتیوب نیز در بین مردم رو به افزایش بود. در حالیکه
در رقابت های 2016 کلینتون روزانه پنج فیلم به فیس بوک و توییتر ارسال می کند و در یک چهارم توئیت
ها و پست های ارسالی خود در فیس بوک و توئیتر از فیلم استفاده می کند. ترامپ که به
طور میانگین روزانه یک فیلم به رسانه های اجتماعی ارسال می کند کمتر به طور منظم
در بین پست ها و توئیت های خود از فیلم استفاده می کند(تنها در 2 درصد این پیام ها
از فیلم استفاده می کند).
نتیجه گیری
برخی از یافته های این
دو مطالعه مرکز تحقیقات پیو از چگونگی استفاده
ستادهای انتخاباتی از منابع مستقیم ارسال اخبار به مردم حکایت می کند. تحلیل پست
های ارسال شده این دو تحقیق و مطالب ارائه شده در وب سایت های نامزدها در طول دوره
ای انجام شده است که ترامپ از بقیه نامزدهای جمهوری خواه پیش گرفته بود و کلینتون
هنوز در تلاش برای غلبه بر دیگر نامزد دموکرات سندرز بوده است.در این دو تحقیق
چگونگی ارائه اطلاعات و اخبار آنلاین از
سایت های خبری و سایت های ویژه ستادهای انتخاباتی نامزدهای آمریکا این نکته را
نشان می دهد که ارائه اطلاعات و اخبار در فضای انتخاباتی در رسانه های اجتماعی بر
رسانه هایی چون وب سایت ها پیشی گرفته
است.
پژوهش خبری صدا و سیما// پزوهشگر و مترجم: هادی البرزی