گفتگوهای برگزیده:: 4 بهمن 94
آنچه می خوانید خلاصه ای موضوعی از دیدگاه های ارائه شده در گفتگوهای برگزیده است.
* اقتصادی
1- استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) در گفتگو با فرارو:
در فضای پسابرجام باید روابط اقتصادی خود با چین را افزایش دهیم
حسین راغفر: موضوع پسابرجام فرصت جدیدی برای ایران گشوده که قدرت چانه زنی ایران در مقابل شرکای قبلی مانند چین و روسیه را افزایش داده و فرصت های جدیدی در مقابل اروپایی ها گشوده است. طیف وسیع انتخاب ها از سوی ایران این امکان را فراهم می آورد فشار قدرت های غربی کاهش یافته و به جنبه های اقتصادی بیشتر توجه می شود. چنان که امروز غرب و اروپا با مشکل اقتصادی جدی روبرو هستند و در چین نیز رکود اقتصادی وجود دارد. چین فرصت های سرمایه گذاری خوبی دارد و ظرفیت انتقال تکنولوژی را نیز داراست اما تاکنون ما از این ظرفی استفاده نکردیم و بیشتر به واردات کالاهای بُنجل از چین اقدام کرده و بازارهای خود را در اختیار چینی ها قرار داده ایم.
2- رئیس سازمان بسیج اساتید در گفتگو با فارس:
دولت با اجرای برجام بهانه ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد
سهراب صلاحی: اگر نقطه نظرات رهبری را درباره مباحث کلان کشور و نظام در مدت اخیر بررسی کنیم حداقل 4 موضوع در صدر مباحث و مطالبات نظام و مردم قرار دارد؛ از جمله اقتصاد و خروج از رکود بیسابقه تاریخی که نسخه شفابخش آن نیز از سوی نظام در 24 بند اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، جلوگیری از نفوذ، آسیبهای اجتماعی و توقف خیز علمی کشور. برای رسیدن به اهداف نظام و حل این مشکلات، دستگاههای ذیربط دولت باید اقدام به طراحی راهبردها و برنامه های مشخص کنند و در چارچوب شناخته شده نظام و در چارچوب قانون اساسی مسائل را پیگیری کنند. با توجه به اینکه ما برای حل این مشکلات از توانمندیهای مادی، نکته و مدیریت بالایی برخوردار هستیم، امروز به خصوص بعد از اجرایی شدن برجام دولت هیچ بهانهای برای معطل گذاشتن رفع مشکلات اقتصادی مردم ندارد.
3- رئیس کل پیشین بانک مرکزی در گفتگو با فرارو:
دولت باید میان درآمد و هزینه هایش تعادل ایجاد کند
طهماسب مظاهری: حدود دو ماه پیش که دولت رقم 40 دلار برای هر بشکه نفت را برای بودجه 95 تصویب کرد نسبت به زمان خود خوب بود اما امروز که قیمت نفت کاهش یافته این رقم زیاد به نظر می رسد. منتهی مهم این است که آنچه در بودجه تحقق پیدا می کند مبنای عملکرد دولت قرار خواهد گرفت. درآمد حاصل از صادرات نفت در واقع درآمد نیست؛ بلکه جزء منابع تأمین کسری بودجه محسوب می شود و فروش دارایی است که از آن تحت عنوان واگذاری دارایی سرمایه ای یاد می شود. در جداول بودجه نیز درآمد نفت مبنای تامین کسری بودجه تلقی می شود و لذا نباید خرج جاری برای آن تراشید. اوراق مشارکت و فروش دارایی های ثابت همچون نفت، درآمد تلقی نمی شود؛ بلکه تبدیل دارایی است. آنچه به نظر می رسد دولت باید وجهه همت خود قرار دهد ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه است.
4- سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با نسیم آنلاین:
دولت سردرگم است، نمی داند بعد از برجام چه کند!
حسین صمصامی: در حال حاضر شاهد هستیم که هیچ کدام از برنامه های 5 ساله توسعه کشور اجرایی نمی شود. به عنوان مثال برنامه چهارم و پنجم توسعه هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. دولت در دومین بسته خروج از رکود خود، همان بسته سال 93 را به یک زبان دیگر آورده است. سال 93 دولتمردان ادعا می کند که از رکود خارج شدیم، اما سال 94 مشاور اقتصادی ریاست محترم جمهور اعلام می کند که اقتصاد مانند بیماری است که سال گذشته خوب شد و امسال دوباره سرما خورده است. در حال حاضر شاهد این هستیم که تیم اقتصادی دولت با همین بهانه، همان سیاست های سال گذشته را به عنوان بسته خروج از رکود جدید اعلام می کند. این گونه تحلیل ها نشان دهنده سردرگمی است. بزرگ ترین اشتباه اقتصادی دولت یازدهم این است که همه گشایشهای اقتصادی را در برجام می بیند و همین نگاه دولت، رکود آفرین است.
5- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با فارس:
اقتصاد مقاومتی حلال مشکلات کشور است، نه برجام
آیتالله محمود محمدی عراقی: این آمریکا بود که برابر مقاومت ملت ایران در قضیه هستهای کوتاه آمد. مدتها طول کشید که رهبر معظم انقلاب اجازه دادند تا مذاکرات هستهای صورت گیرد. موفقیتهای به دست آمده در زیر سایه مقاومت ملت ایران بوده و به دلیل فشارهای آمریکاییها نبوده است. باید مراقب باشیم تا آنها از این فضا به نفع خود بهرهبرداری نکنند. به خصوص رسانهها و دولتمردان مراقب باشند این گونه وانمود نشود که برجام میتواند حلال مشکلات کشور باشد. نباید انتظار داشته باشیم که آمریکا به ما کمک کند؛ چراکه همزمان با اجرای برجام، رئیسجمهوری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه مردم ایران امضا کرد. اکنون باید به همین چشم به آمریکا نگاه کنیم و بدانیم زیر دستکشهای مخملی این شیطان بزرگ، دستهای چدنی پنهان است.
* انتخابات
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با نسیم آنلاین:
مجریان انتخابات میخواهند با غوغاسالاری بر نظر شورای نگهبان اثر بگذارند
سید حسین نقوی حسینی: مسئولین اجرای انتخابات چرا جنجالآفرینی و غوغاسالاری میکنند؟ آمار و ارقام این دوره از انتخابات شورای محترم نگهبان بالاترین میزان تأیید 35 سال گذشته را در انتخابات مجلس است. اتفاقاً بیش از 50 درصد رد صلاحیتها افرادی بودند که از جریانات اصولگرایی هستند. حالا این ها چرا چشم هایشان را می بندند و این اظهارنظرها را می کنند؟ اظهار نظرها و موضعگیری ها از طرف هر مقامی در هر جایگاهی به ویژه دولتیها و استاندارانی که مسئول اجرای انتخابات هستند شاخهای از فتنهگری محسوب می شود. مجری انتخابات امانتدار انتخابات است، کسی که از همین حالا وارد جریانات سیاسی می شود و می خواهد با موضع سیاسی انتخابات را برگزار کند صلاحیت برگزاری انتخابات را ندارد.
/ کد: 6036
**********
آنچه می خوانید خلاصه ای موضوعی از دیدگاه های ارائه شده در گفتگوهای برگزیده است.