خبر موافقت مشروط رهبر انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت؛ را در خبر ۲۱ پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۶- ۰۹:۱۰

تربیت کودک و ساماندهی مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش بر عهده آموزش و پرورش 

بار مسئولیت تعلیم وتربیت کودک و ساماندهی و مدیریت مهدکودک‌ها روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شد.

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر اینکه تاسیس مرکز ملی در حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی مدیریت مهد کودک ها هم به تصویب رسید، مقرر شد نماینده ای از سازمان برنامه و بودجه در جمع هیات امنای دانشگاهها باشد.

چهارمین روز هفته پژوهش، طرح های گوناگون محققان ایرانی، رونمایی  شد

این هفته، هفته ای برای نمایش و معرفی توفیقات واحدهای علمی کشور در حوزه‌های مختلف پژوهش، فناوری و نوآوری است. در چهارمین روز هفته پژوهش، طرح های گوناگون محققان ایرانی، رونمایی و ارائه شد.

سه خط جدید تولید دارو با فناوری بالا راه اندازی شد

در این خطوط، داروها، از لحظه آغازتولید تا بسته بندی نهایی، بدون دخالتِ دست و کاملا ماشینی، به نتیجه می رسد.

شیوه ای که باعث می شود: آلودگیهای احتمالی کاهش یابد و استانداردهای بازرسی های داروییِ بین المللی هم لحاظ شود که برای رونق بازار صادرات دارو، اهمیت دارد .

اما همزمان با روز پژوهش و در مراسمی با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ۹ طرح پژوهشی از جمله خط تولید داروهای کرونا و برخی تجهیزات پزشکی در سطح کشور در قالب دوازدهمین آیین پویش ره سلامت به طور همزمان رونمایی شد.

وزیربهداشت هم در این مراسم با اشاره به تحریمهای داروییِ اعمال شده در مورد کشورمان گفت: آمریکا درباره نبود تحریم دارو، دروغ می گوید.

اقای نمکی تاکید کرد: راه برون رفت کشور از مشکلات، دست دراز کردن به سمت اروپا و امریکا نیست، بلکه باید بر دانشِ داخل کشور به عنوان راهگشای مشکلات، تکیه کرد.

آمار کرونا ؛ ۲۵ آذر

آمار شناسایی مبتلایان جدید کرونا، سومین روز زیر هشت هزار نفر. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از ظهر دیروز تا ظهر امروز، هفت هزار و ۷۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده اند. ۲۲۳ بیمار هم فوت کردند.

با اعمال محدودیتهای اخیر، اوضاع برخی شهرها از جمله تهران کمی بهتر شده است .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از دورهمی های احتمالی پیش رو ابراز نگرانی کرد.

آقای رئیسی گفت: با توجه به اینکه سهم دورهمی های خانوادگی در ابتلا به کرونا ۵۱ درصد است ، شب یلدای امسال باید بسیار متفاوت برگزار شود و الگویی که به صورت دورهمی خانوادگی است ، کنار گذاشته شود.

ضرورت کنترل قیمتها و حمایت معیشتی از گروههای کم درآمد

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پیشنهادهای دستگاههای مرتبط درخصوص سیاستها و اقدامات پایدار و موثر در تثبیت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و روشهای حمایت معیشتی از گروههای کم درآمد را بررسی کرد.

رییس جمهور بار دیگر با رد نقدها درخصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: مبنای تدوین و طراحی لایحه بودجه سال آینده، ظرفیت های اقتصادی کشور و واقعیتهای عرصه بین المللی بوده و با تحلیل دقیق داده ها و داشته های داخلی، ارائه شده است.

آقای روحانی با اشاره به مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تحریمها گفت: ناکامی کاخ سفید در مواجهه با ایران، بعد از دوسال ونیم جنگ اقتصادیِ تمام عیار در کنار شکست سیاست های بین المللی امریکا، از دلایل شکست ترامپ در انتخابات اخیر این کشور است.

رییس جمهور هنگام دریافت استوارنامه های سفرای جدید تایلند، اوگاندا، ژاپن، مکزیک، اندونزی،​تونس و سوریه نیز ضمن اینکه بر برخورد با اقدامات و تحریم های ظالمانه دولت آمریکا تاکید کرد، تلاش سفرا برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را ضروری دانست .

رای نمایندگان به اصلاح ساختار بودجه 

اصلاح ساختار بودجه و قانون انتخابات ریاست جمهوری دو محور مهم مورد بحث و تصویب در جلسه صبح مجلس شورای اسلامی بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اصلاح ساختار بودجه کل کشور ازجمله همین لایحه سال 1400 رای دادند.

هنگام بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، هم پیشنهادهای زیادی درخصوص شرطِ سنیِ داوطلبانِ مطرح شد ولی هیچکدام رای نیاورد. عصر هم کمیسیونها،​ میزبان شماری از وزرا بودند.

موافقت مشروط رهبر انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب برای برداشت ۱۸ درصد از منابع صندوق توسعه ملی گفت: رهبرمعظم انقلاب در پاسخ به این درخواست، صرفا با برداشت از این صندوق تا سقفِ یک میلیون بشکه نفت در روز موافقت کرده اند.

گفتگوی تلفنی روسای مجالس ایران و دومای روسیه با تاکید بر مناسبات راهبردی تهران و مسکو

ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه در تماس تلفنی، با آقای قالیباف، درخصوص مناسبات دوجانبه ، همکاری پارلمانی و تحولات منطقه و جهان و توسعه و تسهیل مناسبات فیمابین رایزنی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مناسبات راهبردی دو کشور ، بر تحکیم همکاری و رایزنی مستمر دو جانبه با توجه به وضع کنونی و تحولات در صحنه روابط و سیاست بین الملل، تاکید کرد.

قدردانی جهادگران سلامت از رسانه ملی

نمایندگان جامعه پرستاری کشور امروز میهمان ساختمان شیشه ای صداوسیما بودند و در دیدار با رئیس رسانه ملی از به تصویر کشیدن جهاد پرستاران و نظام سلامت برای مقابله با کرونا در این رسانه و همچنین آگاهی‌بخشی و پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ قدردانی کردند. پرستارانی که زحمات خود آنها نیز جای قدردانی دارد .

طرحهای وزارت نیرو ؛ افتتاح ۱۴ پروژه صنعت برق و آب در خراسان رضوی، سمنان و کردستان

با حضور وزیر نیرو، چهارده طرح صنعت آب و برق در استانهای خراسان رضوی، سمنان و کردستان بصورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد. طرحهای افتتاح شده، مربوط به افزایش ظرفیت برق، و تأمین آب شربِ پایدار و باکیفیت در مناطق شهری و همچنین نیروگاهای کوچک بادی و خورشیدی و آبرسانی به ۴۲ روستا در خراسان رضوی بود.

همزمان، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، با امضای مدیران عامل شرکتِ نیروترازِ پِی ریز، و مسئولِ گروه مپنا بعنوان پیمانکار باحضور وزیر تعاون منعقد شد. 

ایران در تولید سیمِ تایر خودرو ، خودکفاست اما جدال واردات با تولید داخلی

فناوری که کمتر کشوری آن را دارد و ایران، به عنوان نخستین و تنها کشور تولیدکننده سیمِ تایر خودرو در غرب آسیا شناخته می شود،

چرا ارز ارزان بجای اینکه در مسیر واردات مواد اولیه کارخانه ها قرار بگیرد،در مسیر واردات تایر خارجی است؟

اما تکرار یک معادله ناهمگن، میان واردات و تولید، با بازی ارز و الاکلنگ قیمتهایش، در ​حرکت چرخ های این صنعت در کشور اخلال ایجاد کرده است.

ارزهای ارزانی که به واردات محصولاتی تعلق می گیرد که در داخل می تواند تولید بشود اما مواد اولیه برای کارخانه های داخلی برای ساخت همان محصولات وارداتی، با ارزهای گران بدستشان می رسد.

نتیجه این معادله هم شده، کارخانه ای که با همه سرمایه اقتصادی و انسانیش، مجبور شده با یک سوم توان کار کند.

آنهم تولید در صنعت تایر و لاستیک خودرو، که جزو صنایع راهبردی محسوب می شود. 

ویژه سرمایه گذاران خارجی؛ مجوز اقامت پنجساله و خدمات بانکی

به سپرده گذاران، سرمایه داران و فعالان اقتصادی اتباع و مهاجران خارجی در ایران، خدمات و تسهیلات ویژه داده می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی با اشاره به «اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده گذاران و سرمایه داران خارجی گفت: بانک ملی مجاز است برای انعقاد قرارداد سپرده گذاری ارزی ویژه در قالب افتتاح حساب به صورت حواله و اسکناس اقدام کند.

فرم مربوط به درخواست سرمایه گذاران خارجی روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی وزراتخانه های کشور و امور خارجه، بانک مرکزی و همچنین سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران قرار گرفته، قابل دسترسی است.

شناسایی و انهدام ۶ باند متهم به اخلال در نظام ارزی

سخنگوی دستگاه قضا به ما از شناسایی و انهدام ۶ باند متهم به اخلال در نظام ارزی کشور خبر داد.
بگفته آقای اسماعیلی، در ادامه پیگیری‌ها برای بازگشت ارز‌های ناشی از صادرات و سو استفاده از کارت‌های بازرگانی صوری و کارت‌های بازرگانی متعلق به اشخاص ضعیف و کم درامد، در این خصوص شش باند شناسایی شدند.

کرونا در یکسالگی، دوباره روی موج شیوع

کرونا در یکسالگی، دوباره روی موج شیوع افتاده است و آمار‌ها را با سرعت بیشتری بالا می‌برد.

در امریکا 

*در امریکا که بیش از ۳۰۸ هزار فوتی دارد، شبکه تلویزیونی سی بی اس گزارش داده تعداد بیمارانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند نسبت به ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

*سی ان ان هم اعلام کرد کووید ۱۹ در هفته گذشته به طور میانگین هر روز ۲۴۰۳ امریکایی را از پای درآورده که می‌شود یک نفر در هر ۴۰ ثانیه.

*پس از امریکا برزیل با حدود ۱۸۲ هزار فوتی و هند با حدود ۱۴۴ هزار فوتی بیشترین فوتی‌های کرونا را در جهان دارند.

*در منطقه ما هم کشور‌های مختلفی ازجمله ترکیه و قزاقستان و لبنان، از افزایش شمار مبتلایان به کرونا نگران هستند و محدودیت‌ها را تشدید کرده اند.

در قاره اروپا

*در قاره اروپا بیشتر کشور‌ها با ادامه موج جدید شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. این کشور‌ها برای مهار کرونا که تعداد مبتلایانش حالا از ۲۰ میلیون نفر گذشته پست سر هم تعطیلات آخر سال را قرنطینه اعلام می‌کنند.

*در هلند دولت تا آخر ماه دی، قرنطینه پنج هفته‌ای اعلام کرده. در این مدت همه مشاغل غیرضروری تعطیل هستند.
مدارس تعطیل می‌شوند و دید و بازدید‌ها و میهمانی‌ها هم به دو نفر کاهش می‌یابد.

*دولت آلمان هم پس از افزایش شمار مبتلایان و رکورد زدن در تعداد فوتیها، از فردا به مدت ۲۵ روز همه کسب و کار‌ها به جز کسب و کار‌های ضروری را تعطیل اعلام کرد. در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۰۰ تن در آلمان بر اثر کرونا فوت کردند.

*نروژ هم محدودیت‌های بهداشتی را یک ماه دیگر تمدید کرد.

*لندن، پایتخت و برخی دیگر از شهر‌های انگلیس به علت شدت بسیار زیاد شیوع ویروس کرونا از امشب وارد سطح هشدار بسیار بالا شدند که ممنوعیت خروج از منطقه، از جمله محدودیت‌های این وضع است.

پیش از اعلام وضع هشدار، پلیس لندن ناقضان مقررات قرنطینه را به شدت سرکوب کرد. نخست وزیر ایتالیا هم گفته برای مهار شیوع کرونا و همچنین پیشگیری از موج سوم همه گیری، محدودیت‌های جدیدی در مدت جشن‌های پایان سال اعمال می‌شود.

*در فرانسه هم دولت برخی محدودیت‌ها را حفظ و محدودیت‌های دیگری را اضافه کرد، از جمله ممنوعیت رفت وآمد از هشت شب تا شش بامداد. نخست وزیر فرانسه هم اعمال قرنطینه هشت روزه را قبل از کریسمس خواستار شد.
 

نشست کالج الکترال

در نشست کالج الکترال شده و نوشته:​ بسیاری از مجالس ایالتی از جمله پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، نوادا و نیومکزیکو، نمایندگان الکترال جمهوریخواه خود را واداشتند به دونالد ترامپ رأی دهند.
به اعتقاد جولیانی، ​ این اتفاق باعث می‌شود حق رئیس جمهور آمریکا برای جبران تقلب با استفاده از نمایندگان الکترال خودش محفوظ بماند.

همزمان با ترامپ و تیم انتخاباتی اش، ​ صد‌ها تن از هواداران او هم که معتقدند آرای شان دزدیده شده، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با برپایی تجمعاتی، ​ به نتیجه انتخابات اعتراض کردند.

این اعتراض در برخی مناطق بویژه در واشنگتن به درگیری و خشونت با نیرو‌های امنیتی منجر شد.
ترامپ از جمهوریخواهان خواست: با این انتخاباتِ جعلی مقابله کنند، ولی برخی هم حزبی‌های سرشناس او ازجمله رئیس جمهوریخواهان در سنا، پیروزی بایدن را تبریک گفتند تا پشتش را بیش از پیش خالی کنند.

مخالفان ترامپ نیز ویدئوی طنز ساخته اند و گفته اند اگر او در موعد مقرر، به زبان خوش کاخ سفید را ترک نکند، به زور بیرونش خواهند کرد.


گسترشِ اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی

گسترشِ اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی، همزمان با افزایشِ کشمکش‌های سیاسی در بین سرانِ رژیم صهیونیستی، آیندۀ سیاسیِ این رژیم را در مرحله‌ای جدید قرار داده است. سوء مدیریت و پرونده‌های متعددِ فسادِ نخست وزیر رژیم صهیونیستی ازجمله علل اعتراض صهیونیست‌ها به نتانیاهوست


جایزه کتاب ماه و سال سه کتاب برگزیده فصل تابستان ۹۹ شدند

صنعت نشر زیر سایه کرونا نفس می‌کشد. سه کتاب برگزیده فصل تابستان، جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان معرفی و با اهدای مرغک سیمین از صاحبان آثار قدردانی شد.
گروه داوری، نبود سرویراستار و سرویراستاری به ویژه در کتاب‌های علمی و غیرداستانی، زبان ضعیف و گاه مخدوش را از نقاط ضعف کتاب‌های تالیف داخلی عنوان کرده و گفته با اینحال کیفیت چاپ و گرافیک و تصویر، رو به پیشرفت دارد.

هیئت داوری به این نکته هم اشاره کرده که کتاب‌های ترجمه همچنان سهم بیشتری از بازار کتاب ایران را به خود اختصاص می‌دهند.
 

افزایش تولید زیتون؛ برداشت ۱۲۰ هزار تن از باغ‌های کشور

بیش از ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون امسال از باغ‌های کشور برداشت شده که در مقایسه با دوره پنج ساله گذشته، ۵ درصد رشد داشته است.
به گفته مجری طرح زیتون: سطح باغ‌های زیتون کشور نزدیک به ۹۳ هزار هکتار است و در ۲۶ استان ازجمله زنجان، قزوین، گیلان، زیتون کاشته می‌شود. آقای میرعرب رضی گفت: سال گذشته به میزان ۷۹۵ تن کنسرو زیتون صادر شد. ایران نهمین تولیدکننده زیتون در جهان است.  


کارخانه دانش بنیان تاپس پشم گرفتار نبود چرخه تامین ماده اولیه 

کارخانه دانش بنیان تولید تاپس پشم که با ورود دستگاه قضا از تعطیلی نجات پیدا کرده، این روز‌ها گرفتار کامل نبودن چرخه تامین ماده اولیه‌ای است که در کشور بسیار بیشتر از نیاز موجود است.

چرخه‌ای که اگر کامل بشود، بازی برد بردی برای تولید اشتغال و مصرف در اقتصاد رقم می‌خورد. تاپس پشمی، مواد اولیه واحد‌های های ریسندگی ست که از فرآوری پشم گوسفندان بدست می‌آید.  


بن بست کابینه در لبنان

دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، فهرست پیشنهادی مامور تشکیل کابینه جدید لبنان بدون رایزنی با احزاب و فراکسیون‌های مجلس تنظیم شده و پذیرفتنی نیست.

رئیس مجلس لبنان از نوعی بن بست در تشکیل دولت سخن گفت و نمایندگان مجلس لبنان نیز با اشاره به اینکه فهرست کابینه پیشنهادی سعد حریری خارج از روح قانونی تشکیل دولت در این کشور است اعلام کردند: مامور تشکیل کابینه در لبنان موظف است با تمام جریان‌ها رایزنی کند و نباید فشار خارجی او را تحت تاثیر قرار دهد.


سومین سوگند آلفاکُنده برای ریاست جمهوری گینه

آلفا کُنده ۸۲ ساله ماه گذشته، در پی تغییراتی در قانون اساسی، توانست بازهم در انتخابت شرکت کند و رئیس جمهور شود. البته مخالفانش از شرکت در انتخابات خودداری کردند.  


شکوفا شدن گل‌های داووی در خیمنی شهر

شکوفا شدن گل‌های داووی در خیمنی شهر، روز‌های بهاری را به یاد پاییز آورد. گل‌های داودی مخصوص پاییز است و به دلیل تنوع رنگی، صحنه‌های زیبایی هنگام شکوفایی پدید می‌آورند.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha