ويژگي هايي راديو از جمله انعطاف پذيري، تحريف ناپذيري،در دسترس بودن، سرعت انتقال اطلاعات و ... سبب مي شود تا ساخت قالب هاي برنامه اي در آن متمایز از ساير رسانه ها باشد.
پژوهش خبری صدا وسیما:راديو و تلويزيون شريک لحظه هاي زندگي افرادند و با پيام هاي فرهنگي، آموزشي، بهداشتي و ... خود مسير زندگي را به آنها نشان مي دهند. همچنين منبع اطلاعات نيز شمرده مي شوند و اخبار و اطلاعات را در اختيار مخاطبان خود قرار مي دهند.
طي سال هاي اخير گسترة وسيعي از رسانه هاي گروهي و شبکه هاي اجتماعي به وجود آمده که مخاطبان را از هرسو تحت نفوذ خود قرار داده اند و هر کدام درصددند تا فضاي بيشتري را در مجموعة سپهر رسانه اي از آن خود کنند و از اين طريق بتوانند مخاطبان بيشتري را به سوي خود جلب کنند، راديو وضعيت خاصي دارد، زيرا اين رسانه در گذشته اي نه چندان دور يکي از پرمخاطب ترين رسانه ها بوده و به تدريج و با ظهور رسانه هاي جديد، برخي از مخاطبان خود را از دست داده است. با اين همه، کاهش مخاطب به معناي از ميدان به در شدن راديو نيست، زيرا هر رسانه اي از ويژگي هايي برخوردار است که آن را از ساير رسانه ها متمايز مي کند.
اگر رسانه اي بتواند اول از قابليت هاي خاص و دوم از قابليت هاي عام که رسانه هاي ديگر هم از آن بهرهمند هستند، نهايت استفاده را بکند، با اطمينان مي توان گفت که مي تواند جايگاه خود را در نظام نوين ارتباطات بهبود بخشد. لازمة اين کار شناخت درست ويژگي ها و همة آن عناصري است که در اين رسانه دخيل هستند و يا به عبارت ديگر پاسخگويي سنجيده و درست به زنجيره ارتباطات پنج قسمتي هارولد لاسول (چه کسي؟ چه ميگويد؟ از طريق چه رسانه اي؟ خطاب به چه کسي؟ و با چه تاثيري؟) است.
ويژگي هايي راديو چون بيان کليات، تخيلي بودن، انعطاف پذيري، تحريف ناپذيري به ويژه در عرصه خبررساني، در دسترس بودن، سرعت انتقال اطلاعات، ارزان بودن؛ سبب مي شود تا ساخت قالب هاي برنامه اي در آن به طور کامل از ساير رسانه ها متمايز باشد. از سوي ديگر بعضي از قالب هاي برنامه اي نيز بيشتر به راديو اختصاص دارد از جمله موسيقي و برنامه هاي تلفني. هر چند که تلويزيون از اين قالب ها استفاده مي کند اما اين قالب هاي برنامه اي بيش از آنکه تلويزيوني باشند راديويي هستند بنابراين با توجه به قابليت هايي که راديو از آن برخوردار است، باز هم مي تواند به عنوان يک رسانه تاثيرگذار در عصر ارتباطات، به ويژه عرصه خبر حضور فعال خود را حفظ و حتي آن را تقويت کند.
با توجه به سال هايي که از فعاليت هاي خبري رسانه ملي در ابعاد گوناگون مي گذرد اين فعاليت ها بايد از دايره تنگ شيوه ها و تکنيکهاي قديمي توليد و انتشار خبر خارج و با اصول، شيوه ها و تکنيک هايي منطبق شود که وظيفه اطلاع رساني صدا و سيما را با دوراني که به آن "عصر اطلاعات" و "جامعه اطلاعاتي" مي گويند هماهنگ و همسو کند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // گروه رسانه