در حوزه رادیو و تلویزیون عملاً مدتهاست از دیدگاه مخاطب انحصار رسانه ای شکسته شده است. رسانه های جدید و فناوری های نو، دسترسی مخاطبان به پیام های متنوع و گوناگون را به سرعت افزایش داده اند
وبلاگ چه رسانه ای است؟
وبلاگ به کاربر اجازه می دهد در فضای مجازی برای خود محیطی داشته باشد که بواسطه آن بتواند نظر، عقاید و ... را انتشار دهد. توجه کنید معمولاً وبلاگ ها حول محور شخص ایجاد می شود در حالی که وب سایت حول محور موضوعات ایجاد می گردد. وبلاگ ها عموماً غیر حرفه ای هستند و هر فردی بدون نیاز به سرمایه و امکانات پیچیده فنی و فارغ از عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر رسانه های حرفه ای می تواند در وبلاگ شخصی اش بنویسد.
وبلاگ به دلیل اینکه می تواند یک رسانه کاملاً یک نفره باشد، افراد با استفاده از اسم مستعار با آزادی تقریباً کامل حداکثر خواسته های خود را در یک محیط مجازی (اینترنت) بیان می کنند. وبلاگ ها از امکاناتی مانند لینک دادن، استفاده از صدا و تصویر و گرافیک پویای اینترنتی استفاده می کنند.
چه کسانی وبلاگ می نویسند (بلاگرها)
نویسندگان وبلاگ ها متفاوتند، برخی از آنان بزرگتر از وبلاگشان هستند و برخی دیگر کوچکتر از آن. در میان شماری که بین چهل و پنج تا شصت هزار وبلاگ تخمین زده می شوند، گروهی نویسنده و روزنامه نگار حرفه ای وجود دارند، اما اکثریت نویسندگان وبلاگ ها افرادی گمنامند که تنها در جامعه وبلاگ ها شناخته شده اند. بسیاری از نویسندگان وبلاگ ها که با نام خود در اینترنت می نویسند به گونه ای از کنار سیاست می گذرند و به دنیای شخصی و خصوصی و دلمشغولی های ادبی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی (مثل بنده!) پناه می برند. در مقابل گروهی دیگر که با نام مستعار می نویسند در هیچ چارچوب مشخصی راه نمی روند و قلم نمی زنند.
چه کسانی وبلاگ ها را می خوانند؟
خوانندگان وبلاگ ها چند گروه عمده اند: نخست کسانی که نویسنده وبلاگ ها هستند و در دنیای وبلاگی زندگی می کنند، دوم خوانندگان سایت های پر مراجعه که به وبلاگ ها لینک داده اند و سوم کسانی که مشتری های دنیای وبلاگ فارسی شده اند، گروه سوم بر اساس آمارهای موجود بسیار محدودند. شاید اهمیت اصلی وبلاگ ها تعداد کمی وبلاگ ها و از سوی دیگر کثرت نوشته هاست، نه فراوانی خوانندگان.
وبلاگ ها چه حرفی برای گفتن دارند؟
اول: بیان دیدگاه های خود و اتقافاتی که بر وبلاگ نویس رفته است.
دوم: مسائل سایر وبلاگ نویسان
در این بخش وبلاگ نویس در مورد سایر وبلاگ ها نوشته است.
سوم: مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ...
چهارم: موضوعات نامشخص و ...
زبان وبلاگ ها چه خصوصیتی دارد؟
در یک کلام زبان وبلاگ ها زبان امروز نسل جوان ایران است. مشخصات این زبان اینگونه است:
اول: شکسته نویسی و رها شدن از زبان ادبیات نوشتاری
دوم: تلگرافی نوشتن و خلاصه نویسی و دور شدن از شرح و بسط اضافی
سوم: اینترنتی نوشتن، استفاده از لینک نوشته و عکس و صدا در متن و دادن منبع خبر.
چهارم: ساده نویسی و گریز از اداهای ادبی غیر ضروری و در بعضی موارد نیز تکیه بر اداهای صمیمی غیر ضرور و اطواری و اشتباه نویسی های فاهش ادبیاتی و نوشطاری (مثل همین که خواندید)
پنجم: واژه سازی های مفید و مضر. این پدیده از دل زبان مخفی و زبان کوچه و خیابان اینترنت، چت روم ها (محیط های گفتگوی اینترنتی) و وبلاگ ها وارد شده و گسترش پیدا کرده است.
ششم: خود محور بودن و واکنش نشان دادن به اطراف، نسل وبلاگ نویس از یک خودخواهی مثبت برخوردار است. جملات را با خودش شروع م یکند و بر محور خودش موضوعات را پیش میبرد، در بسیاری موارد ضمیر اول شخص مفرد آغاز جمله است و فروتنی گاه ریاکارانه رایج و در ادبیات ما در آن دیده نمیشود.
وبلاگ ها چه اثری روی جامعه دارند؟
وبلاگ ها در اثر عوامل اجتماعی، سیاسی و به عنوان نوعی واکنش گسترش یافتند. این وبلاگ ها بیش از آنکه نقش اطلاع رسانی داشته باشند، پدیدهای اجتماعی هستند و از روند گسترش فردیت در جامعه ما حکایت می کنند.