پخش زنده
امروز: -
نکته ها به دنبال آن است که در کوتاهترین سخن ،تجربیات میدانی و دانسته های سردبیران ،خبرنگاران و پژوهشگران رسانه را در اختیار علاقمندان قرار دهد.
1- تحقیق و شناخت موضوع
قبل از اجرای هر کار هنری، هنرمند باید شناخت کاملی از موضوع داشته باشد. به تعبیر دیگر، ابتدا باید خود طراح ارتباطی مناسب با سوژه برقرار کند در کپشن و طراحی آن نیز قضیه همین است. باید اطلاعاتی را کسب کرد که بتوان به کمک آن هر چه بهتر و سریعتر با سوژه ارتباط برقرار کنیم.
2- جذابترین و گویاترین عنصر بصری
پس از کار تحقیقی قطعاً یک سری عناصر بصری بدست میآید که با آنها میتوان مطلب مورد نظر را بیان کرد. هرچند تمام آن عناصر میتوانند موضوع را با مخاطب برسانند ولی باید از بین آنها جذابترین و گویاترین را انتخاب کرد. ارزش کار گرافیست ها نیز در همین جاست که محک زده می شود. پیدا کردن عنصر بصری مناسب، لازمه اش داشتن دید قوی و تجربه و دانش کافی است.
3- خلاصه گویی و پرهیز از شلوغی
پس از آنکه عناصر بصری گویا را یافتیم، باید مراقب باشیم این عناصر، کپشن را به گونهای بی معنی شلوغ نکنند و مخاطب سرگردان نشود. این شلوغ شدن یا نشدن بسته به هر موضوعی متفاوت است.
جلوگیری از شلوغی، بیشتر به این معناست که از عناصر گوناگون و مختلف در یک کپشن استفاده نشود تا جذابیت را برای بیننده از دست ندهد.
مثلاً در طراحی یک کپشن ورزشی طراح می تواند بجای گذاشتن چندین عنصر ورزشی که گویای تصویری از حالت چند ورزشکار است، یک عنصر بصری بیافریند که دارای حرکت و هیجان باشد هر چند گویای هیچ یک از ورزش های خاص نباشد ولی تمام ورزش ها را در خود داشته باشد. این یک کار مفهومی است که باید با حوصله و درایت صورت پذیرد.
4- ترکیب بندی معقول
وقتی که با تعداد عناصر بصری در تصویر کنار آمدیم، باید به دنبال محل قرار گیری آنها باشیم. اینکه عنصر یا عناصر بصری کجا باشند باز هم به موضوع کپشن میگردد. قطعاً در یک ترکیببندی، اندازه عناصر هم از اهمیت ویژهای برخودار است. رنگ و فرم عناصر نیز در تعیین محل قرار گیری آنها بدون شک تأثیر مستقیم دارد.
5- پرهیز از گوناگونی یا تلون رنگ
در دوران کنونی با توجه به پیشرفته شدن ابزار اجرای طرحهای گرافیکی، استفاده از رنگ های گوناگون چندان زحمتی را به طراح تحمل نمیکند. آیا این یک ضعف است یا قوت؟ پاسخ به این سئوال بستگی به نوع استفاده از این تنوع رنگی دارد. امروزه در کارهای گرافیکی استفاده افراطی از رنگ را به کرات مشاهده می کنیم. اما طراحی می تواند موفق باشد که خود را در مقابل رنگها نبازد. برای جلوگیری از چنین ضعفی در کار، باید قبل از استفاده از هر رنگی، در مورد رنگ مورد نیاز طرح اندیشید و بعد به سراغ رنگ رفت. با این کار، طرح معنای واقعی خود را پیدا میکند و ما به مقصود مورد نظر خود یعنی انتقال مفاهیم و پیام از طریق کپشن های تلویزیونی خواهیم رسید.
6- گم نشدن عناصر اصلی پشت سر مجری
برای طراحی یک کپشن باید بدانیم آن کپشن برای چه چیزی طراحی میشود. اگر کپشن برای پس زمینه مجری باشد، باید محل قرار گرفتن مجری را جلوی کپشن بدانیم. باید اندازه و حجم مجری را بسنجیم تا عناصر بصری در جای مناسب و در معرض دید قرار داده شوند. یک طراح با ذوق باید حتی برای رنگ لباس مجری، طرح و نظر داشته باشد تا با کپشن طراحی شده ارتباط لازم را برقرار کند و به کار نهایی انسجام بخشد. طراح حتی باید بداند مجری خانم یا آقاست چرا که بسته به جنسیت مجری طرحش نیز ممکن است تغییر پیدا کند. همچنین اگر طرح کپشن برای تیتراژ باشد، طراحی باید با توجه به رنگ و نوع و اندازه فونت ها صورت پذیرد.
7- جسارت و نوآوری
یک طراح گرافیک عالی کسی است که بتواند با طرح خود اندیشهاش را بیان کند، لازمه این اتفاق جسارت و نوآوری است. هیچگاه نباید فقط به یک نوع طراحی خوب و جذاب متکی بود و دائم آن را تکرار کرد. یکی از راههای حل مشکل، اجراهای متفاوت است. متفاوت اندیشی تا اندازه زیادی در تحقق این هداف به ما کمک می کند.
سید حسین هاشمی نژاد/ گرافیست