هر خبرنگاری پیش از اینکه در صحنه گزارش حاضر شود حتی المقدور باید «طرح یا سناریویی» واقعی و عینی داشته باشد.
پژوهش خبری : ” نكته " تلاش مي کند با استفاده از تجربيات خبرنگاران، سردبيران و ... براي ارتقاي کيفي عملكرد حرفه اي دست اندرکاران رسانه مطالبي کاربردي را تهيه و منتشر کند .
هر خبرنگاری پیش از اینکه در صحنه گزارش حاضر شود حتی المقدور باید «طرح یا سناریویی» واقعی و عینی داشته باشد.
سناریو یا طرح باید توجه به تحقیقات، اطلاعات، تجربیات و حاشیه های احتمالی رویدادی که اتفاق افتاده یا می خواهد اتفاق بیفتد طراحی شود.
برای فراموش نکردن سناریوی گزارش بهتر است آن را به صورت مکتوب در آورد.
طرح یا سناریوی گزارش ممکن است به دلایل مختلف : کامل نبودن تحقیقات، ذهنی بودن سناریو، عینی نبودن طرح و حوادث سر صحنه کاملا تغییر کند (تغییر سناریو سر صحنه)
«سناریو نداشتن» باعث مشکلات مختلفی می شود از جمله اینکه خبرنگار سر صحنه گروه خبری را بیش از اندازه معطل کند، بدواند و ... و در نهایت نتواند به جمع بندی لازم تصویری و فکری برسد.
اهمیت "گزارش متکی بر سناریو" در برخی از شبکههای تلویزیونی به حدی است که نویسندگان و کارشناسان حرف های به خبرنگار برای طراحی سناریو (بویژه در گزارش های مستند خبری)، کمک می کنند.
وجود یک «داستان کوچک» در دل سناریو می تواند به جذاب شدن آن کمک بیشتری کند.
اگر خبرنگار سناریو نداشته باشد گزارش هدفمند و جذاب نخواهد شد.
به هر حال و در هر موقعیتی، خبرنگار و طرح و سناریوی خبرنگار باید کاملاً در برابر «واقعیت» تسلیم باشند!