قدرتمند شدن کاربران در عصر رسانه های نوین
شهروندان در دنیای امروز هم مخاطب هستند و هم تولید کننده محتوا البته انتخاب با خودشان است که در مورد چه موضوعی تولید محتوا کنند.
رسانه های نوین سالهاست جهان را متحول کرده و تغییرات شگرفی بر سبک زندگی شهروندان گذاشته اند. این رسانه ها دو مسیر متناقض را پیشرو مخاطبان قرار داده اند. به طوری که در مسیر نخست رسانه فردی که یک امکان نو پدید بوده و با کمک آن می توان به سادهترین شکل به منبع نامحدودی از محتوا دسترسی داشت در اختیار آنها قرارگرفته شده است.
مخاطبان که تا قبل از رسانه های نوین، فرصت انتخاب کردن محتوا مورد نظر خود از رسانه ها را نداشتند با رسانه فردی می توانند هر محتوای تصویری که می خواهند را در مکان و زمان دلخواه خود به صورت آنلاین یا آفلاین تماشا کنند و یا هر موسیقی قدیمی و جدید از هر سبکی که به آن علاقمند هستند را در تنهایی خود گوش دهند.
آنها می توانند به سرگرم شدن خودشان فکر کنند و اوقات فراغتشان را به شیوه خود بگذرانند. علاوه بر وجه سرگرمی نیز مخاطب با رسانه فردی میتواند در مورد موضوعات مورد نیاز خود آگاهی لازم را بدست بیاورد؛ بنابراین میتوان گفت که مخاطبان در مسیر نخست به صورت کلی در اقیانوسی عمیق و مملو از محتوا تنها تنها غواصی می کنند.
با این همه مخاطب در رسانه فردی با اینکه محدوده انتخاب محتوا برای او گسترده شده است، اما فقط در جایگاه مصرف کننده محتوا بوده و فرصتی برای فعال بودن و کنشگری را ندارد، اما مسیر دومی که رسانه های نوین به ویژه شبکه های اجتماعی در اختیار مخاطبان می گذارند در تناقض با رسانه فردی بوده و مخاطب هوشمند امروزی را می تواند به اهدافش نزدیک کند.
به گونه ای که در این مسیر او می تواند به آسانی نظرات، یادداشت ها، فیلم ها و عکس های خود را منتشر کند و یا گزارش های خبری خود را حتی به صورت زنده و مستقیم به نمایش بگذارد؛ بنابراین مخاطبان در مسیر دوم علاقمندند تا به یک رسانه مستقل تأثیر گذار تبدیل بشوند. با این اوصاف شهروندان در دنیای امروز هم مخاطب هستند و هم تولید کننده محتوا البته انتخاب با خودشان است که در مورد چه موضوعی تولید محتوا کنند.
با این همه دو مسیر مذکور که ارمغان رسانه های نوین هستند بر سبک زندگی نسل هزاره سوم یا همان نسل زِد که به تلفن های هوشمند خود وابسته هستند، تأثیر ویژه ای داشته است. به طوری که این فرصت به آنها داده شده تا از یک طرف به شکلی آزادانه به منابع نامحدودی از محتوا در انواع قالب ها و موضوعات رایج و حتی ممنوعه دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر محتوای خلاقانه و حتی هنجارشکن را با تمام امکانات تلفن هوشمند گرانبها خود تولید کرده و در شبکه های اجتماعی میان دوستانشان به اشتراک بگذارند.
از میان انواع رسانه های نوین این نسل به شبکه های اجتماعی تصویر محور مانند اینستاگرام علاقه وافری نشان داده و در آن به تولید محتوا تصویری از سبک زندگی، عقاید و مهارت های خود می پردازد. به گونه ای کیفیت محتوای تولید شده توسط آنها از نظر فنی در مرتبه بالایی قرار دارد، اما به دلیل عدم آموزش کافی و هدایت آنها، در انتخاب موضوع محتوا خود روند مشخصی را ندارند و فقط پیرو چهره های مشهور یا سلبریتی های حاضر در اینستاگرام می باشند.
گفتنی است در این الگوبرداری، تأثیرگذاری چهره های مشهور به عنوان رهبران افکار جدید بر شناخت نسل هزاره سوم یا نسل زد از مسائل اجتماعی و فرهنگی، قابل تأمل است
پژوهشگر:مسعود وثوقی