اخبار «رونمایی از دستاورد‌های راهبردی تولید کیت تشخیص کرونا» را در خبر علمی و فرهنگی شبکه ۴ پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۰۸:۲۱

رونمایی از دو محصولات دانش بنیان و آغاز بکار یک مرکز فناور در پارک علم و فناوری پردیس

پارک فناوری پردیس ، امروز شاهد به ثمر رسیدن تلاش ۷ ساله پژوهشگران شرکت های مستقر در این حوزه صنعتی بود.
 
برگزاری آیین های رونمایی و افتتاح در سه مرکز از اعضای تخصصی این مجموعه ، نمایانگر برداشتن گامی بزرگ ، برای تحقق اهداف متخصصان ایرانی ، در رسیدن به خودکفایی کامل و رشد و بالندگی صنایع فناورانه ، به منظور قرار گرفتن در فهرست کشورهای سازنده محصولات دانش بنیان است.

ساخت دستگاهِ تله مدیسین ایرانی/ کوچکترین دستگاه پزشکی از راه دور در دنیا

متخصص ایرانی، موفق به ساخت دستگاهِ تله مدیسین، یا پزشکی از راه دور شد. این دستگاه که قادر است ۱۵ مشخصهِ علائم حیاتی را با دقت بالایی، بررسی و اندازه گیری کند، از طریق سیمکارت، اینترنت، یا هر بستر قابلِ دسترسِ دیگری، اطلاعات بیمار را برای پزشکی که در نقطه دیگری حضور دارد، ارسال کند.

این دستگاه همچنین، معاینات مربوط به چشم، گوش، حلق و بینی را به کمک دوربین‌های به کار رفته در آن، انجام می‌دهد. انحصارِ نمونه ضعیف‌تر این دستگاه، در دست چند شرکت خارجی بود، که اکنون این دستگاه بومی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر، نه تنها به تولید انبوه رسید، بلکه به کشور‌های سوییس، آلمان، روسیه و تونس صادر می‌شود. این دستگاه ایرانی، کوچکترین دستگاه پزشکی از راه دور در دنیاست، که قابلیت حمل و نقل هم دارد.

ساخت دو کیت اِلایزایِ تشخیصِ سِرمی کووید ۱۹ / رونمایی از دستاوردهای راهبردی تولید کیت تشخیص کرونا

پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موفق به طراحی و ساخت دو کیت اِلایزایِ تشخیصِ سِرمی کووید ۱۹ شدند. این کیت‌ها، با ردیابی پادتن‌های مختلف برای شناسایی ویروس کرونا موفق شدند، در مقایسه با روش‌های فعلی سرولوژی، روشی مطمئن‌تر و با حساسیت بیشتر بیابند.
 
این کیت‌ها، سهولت انجام آزمایش، برای کارشناس آزمایشگاه را به همراه داشته و استفاده از پادتنِ نوع A در کنارِ پادتن نوعِ G باعث افزایشِ حساسیتِ آن‌ها شده است.

انتظار برای ثبت جهانی یلدا

پرونده ثبت جهانی «یلدا » ، به صورت ملی و مستقل ، برای ثبت در فهرست میراث فرهنگیِ ناملموسِ یونسکو ، ارسال شده و در نوبت ارزیابی این سازمان قرار دارد.
 
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، امسال با ثبت جهانی هنر مینیاتور، به صورت مشترک با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان و همچنین، آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس، بصورت مشترک با ارمنستان، تعداد میراث ناملموس ایران را در فهرست یونسکو به ۱۶ اثر رساند.
 
با توجه به محدودیت در استفاده از سهمیه ثبت آثار به گونه ملی و مستقل، پرونده آیین یلدا، به خاطر حساسیت ویژه، بصورت مستقل و ملی برای ثبت جهانی تدوین، و به کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو، ارسال شد تا در سال ۲۰۲۲ بررسی شود.

آزمایش بالینی واکسنِ ایرانی کرونا ، این هفته

آزمایش بالینی واکسنِ ایرانی کرونا ، این هفته آغاز می شود.

محققانی که در ساختِ این واکسن مشارکت کرده اند ، داوطلبِ آزمایشِ بالینی آن ، بر روی خود نیز هستند. نشانه ای از اطمینان به نتیجه ماه ها تحقیق و آزمایش فشرده شبانه روزی ، که حالا به تولیدِ انبوه واکسن نزدیک می شود.

بازگشت نخبگان از دانشگاه‎های برتر جهان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از بازگشت دو هزار نخبه به کشور خبر داد.
 
آقای ستاری در آیینِ گشایشِ هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با اشاره به ایجادِ ۴۳ پارکِ علم و فناوری در کشور گفت: این زیست بوم با ۱۰ هزار استارتاپ و ۵۵۰۰ شرکتِ دانش بنیان تکمیل شده است که نخبگانِ ایرانی را جذب می‌کند.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو هزار نخبه از ۱۰۰ دانشگاه برترِ جهان به کشور بازگشته اند، افزود: این افراد با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مشغول ارائه خدمات هستند.
 
آقای ستاری به فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیتِ وام دریافت وامِ شرکت‌های دانش بنیان به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که توسعه زیست بومِ فناوری و نوآوری در کشور را نشان می‌دهد.

 کادر درمان و پرستاران در خط مقدمِ / نبردی بی امان میانِ بیماری کرونا و دانش بشر

پنجم جمادی الاول ، میلاد با سعادت دخت دو فخر زمین و آسمان ، یعنی حضرت زینب (س) و روز پرستار است.  دستیابی به واکسنِ کرونا امیدها برای پایانِ روزهای کرونایی و محدودیت های آن را افزایش داده است.

نبردی که همچنان ادامه دارد و بی شک پرستاران به عنوان عضوی از کادر درمان در خط مقدمِ آن هستند.

امروز بهانه ای بود برای تجلیل از پرستانِ کشور است.

  مرمت باغ خونی

با همت میراث فرهنگی و شهرداریِ مشهد مقدس ، عملیاتِ مرمتِ باغ خونی آغاز شد. مجموعه تاریخی باغ خونی ، مربوط به دوره قاجار است و در اسفند سال ۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ، به ثبت رسیده است.

 اخبار تصویری ؛ ۲۹ آذر

ایران- برف و باران در آستانه آخرین زمستان قرن

اسلامشهر -توزیع بسته معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان

آرژانتین- طوفان شن و غبار

نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha