اخبار «شمارش معکوس تا انجام نخستین آزمایش انسانیِ واکسن کرونای ایرانی» را در بخش خبری ۲۱ پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۰۸:۳۳

بخش اول :

بخش دوم : 

تجلیل  از مدافعان سلامت در خط مقدمِ مقابله با کرونا

همزمان با میلاد حضرت زینب (س)، در آئین هایی، از مقام پرستاران و جانفشانی مدافعان سلامت در خط مقدمِ مقابله با کرونا تجلیل و قدردانی شد. 
 
برخی مسئولان کشوری و لشکری هم در روزهای کرونایی با پیام های تبریک، به جامعهِ سختکوشِ پرستاران، خسته نباشید گفتند؛ از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکرِ پاسدار باقری، سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، که در پیام هایی جداگانه سالروز میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار را به مدافعان سلامت تبریک گفتند و از تلاشهای آنان تشکر کردند.
 
جمعی از پرستاران و مدافعان سلامت به همراه خانواده هایشان با حضور در مشهد مقدس، و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به زیارت امام علی بن موسی الرضا رفتند.

خروج تمام شهرهای کشور از وضع قرمزکرونایی ؛ البته فعلا! 

هشدار شب یلداییِ رئیس جمهور: روند کرونا در کشور نزولی شده، دورهمی ها می تواند ورق را برگرداند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: تعداد شهرهای قرمز به صفر، نارنجی به ۲۰۵ و شهرهای زرد هم به ۲۴۳ شهر رسیده است، که در این بین ۴ شهر بافق، کردکوی، آمل و گلوگاه، وضع ناپایداری دارند.
 
ستاد کرونا که بار‌ها دورهمی‌ها را اصلی‌ترین عامل شیوع کرونا اعلام کرده، تصویب کرد: امروز و فردا تمام مشاغل به جز شغل‌های گروه یک، ساعت ۱۸ تعطیل شوند، منع تردد شبانه هم بجای ساعت ۲۱، از ساعت ۲۰ اجرا شود.  

رئیس جمهور هم با قدردانیِ دوباره از کادر درمان به ویژه پرستاران، به مردم توصیه کرد: دورهمی ها را تا بازگشت زمانِ مناسب، برگزار نکنند.
ستاد کرونا امروز تصویب کرد تا آزمون استخدامی هم با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در زمان مقررش برگزار شود. 

نمودار کرونا در کشور همچنان نزولی

نوک نمودار کرونا در کشور همچنان رو به پائین است و اعداد و ارقام، نوید بخش روزهای بهتری هستند؛ نمونه اش، همین آماری که امروز وزارت بهداشت اعلام کرد.
 
امروز ۶ هزار و ۴۲۱ بیمار جدیدِ مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد فقط حدود ۱۲ درصد بستری شدند یعنی ۸۲۲ نفر در شبانه روز گذشته ۱۷۵ بیمار هم جانباخته اند.

پس از محدویت‌های ویژه شب یلدایی که پیش‌تر گفتم، تهران و همهِ شهر‌های نارنجی، از اول دی همچنان منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح و حضور ۵۰ درصدی کارکنان دستگاه هایِ غیرضروری، اجرا می‌شود.

وزارت کشور اعلام کرده محدودیت فعالیت اصناف پس از ساعت ۱۸ و منع تردد شبانه از ساعت ۲۰ فردا علاوه بر شهر‌های نارنجی در شهر‌های زرد هم اجرا می‌شود.

با اعلام سخنگوی نیروی انتظامی بیش از یک میلیون و ۱۸۳ هزار خودرو در اجرای طرح محدودیت‌های کروناییِ شبانه، جریمه شده اند. این محدودیت‌ها و اصرار برای برگزار نشدنِ دورهمی ها، فقط برای ادامه روند کاهشیِ کرونا و کوچکتر شدن فضای انتشار این ویروسِ منحوس است.

شمارش معکوس تا انجام نخستین آزمایش انسانیِ واکسن کرونای ایرانی

در این مرحله، تزریق به ۵۶ داوطلبِ ۱۸ تا ۵۰ ساله آغاز و داوطلبان از یک هفته تا یکماه، برای بررسی بیشترِ آثارِ آن رصد می شوند.
 
این واکسن، مرحله آزمایش های حیوانی را با ایمنی بالا و بدون هیچگونه عارضه ای گذرانده و اثرگذاریِ آن در آزمایش روی حیوانات، تا صد درصد مثبت اعلام شد. جزئیات بیشتر از روند تولید واکسن ایرنی کرونا در گزارش نوایی

ایران به جمع ۶ کشورِ سازندهِ وسایل و مواد مصرفیِ درمان ناباروری پیوست

بسته کامل محصولات IVF یا لقاح مصنوعی، که نخستین بار در کشور تولید شده است، امروز با حضور معاون علمی و فناوریِ ریاست جمهوری رونمایی شد. این بسته شامل ۳۰ محصولِ فناورانه است که از امروز به طور رسمی، وارد چرخهِ مصرف شد.
 

اصلاح ساختار بودجه، نخستین گام برای خنثی سازی تحریم ها

رئیس مجلس در جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات کشور :اصلاح ساختار بودجه، نخستین گام برای خنثی سازی تحریم است.
 
آقای قالیباف؛ اقتصادِ نفتی، رانتی، دولتی بودن و تمرکز بر واردات به جای تولید و صادرات را جزو مشکلات اساسیِ ساختارِ اقتصادی کشور خواند و آنها را نه فقط مختصِ زمان فعلی، بلکه مربوط به سالیان گذشته دانست و بر آسیب شناسیِ این روند تاکید کرد.
 
رئیس قوه مقننه نظارت ها و تهیه گزارش های برخطِ کوتاه را، از جمله راهکارهای اساسی برای پیشگیری از آسیب ها در مسیرِ بودجه ریزی خواند.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور هم با تایید راهکارهای رئیس مجلس، از اثربخشیِ گزارش های لحظه به لحظه و کوتاه در تفریغ بودجه گفت.
 
آقای بذرپاش تاکید کرد: تدوینِ چنین گزارش هایی، تصویری شفاف از وضع بودجه به نمایندگان می دهد و کمکْ حالِ آنان برای تصویب بودجه در سال های آینده خواهد بود. در پایان این جلسه هم، رئیس مجلس از گزارش تفریغ بودجهِ سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

دستگاه قضایی روی ریل هوشمندسازی و ارائه خدمات قضاییِ غیرحضوری و الکترونیکی به مردم

در ادامه سیاست هوشمندسازی قوه قضائیه، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعاتِ قوه با رونمایی از نرم افزار عدالتِ همراه، آنرا در یک جمله اینگونه معرفی کرد:​ ارائه تمامِ خدمات الکترونیک قضایی به کاربرانْ تنها با نصب نرم افزار روی تلفن های همراه امکان پذیر است.
 
دریافت ابلاغیه های الکترونیکی از جمله اخطار و احضار، فهرست و نشانی محاکم قضایی، آگاهی از روند رسیدگی به پرونده ها ویژه اصحاب دعوا، دریافت خلاصهِ پرونده و اقدامات قضایی و درخواستِ نداشتن سوء پیشینه، از جمله قابلیت های سامانهِ عدالتِ همراه در فاز اول است.
 
آقای زارع پور این را هم گفت که بزودی همه خدمات قضایی در یک درگاه و نشانی الکترونیکی به مردم ارائه می شود تا مردم با مراجعه به چند سامانه، سردرگم نشوند.
 
دو سامانهِ احرازِ هویت و ثبت نام الکترونیک از راه دور هم، در دو هفتهِ آینده راه می افتد و قرار است، خدمات سازمان های تابعِ قوه قضائیه نیز با این اپلیکیشن، ارائه شود.

یارانه معیشتیِ مدت دار 

یارانه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر
توافق جدید مجلس و دولت بر سر پرداخت یارانه معیشتیِ مدت دار را تصویب کرد. یارانه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر.
 
واریز نخستین یارانهِ کمک معیشتیِ ماهانهِ ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار؛ خبری بود که از ستاد ملی مقابله با کرونا بیرون آمد.
 
تعداد مشمولین این طرح که نتیجه ادغام دو طرح کمک معیشتی دولت و مجلس است، ۴۰ میلیون نفر اعلام شده است.
 
دولت مصوبه اش را به جای مجلس در ستاد کرونا ، پرداخت 100 هزار تومان، چهارماه برای 30 میلیون نفر را قانونی کرد،
 
مجلس هم توانست قانون را طوری بنویسد که از مانع قانون اساسی برای تامین بودجه، عبور کند.
 
۶۰ هزار و ۱۲۰ هزار تومان به مدت ۶ ماه برای ۶۰ میلیون نفر
پرداخت همزمان این دو یارانه اما برای دولت ، سخت بود.
جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حضور رهبر معظم انقلاب، فرصتی شد تا روسای قوای اجرایی و قانون گذار در حاشیه ، در گفتگویی بیست دقیقه ای راهی برای رفع مشکل پیدا کنند.
 
رئیس مجلس به روشنی نگفت که قرار است این دو کمک معیشتی ادغام شود اما 4 روز پیش سخنگوی دولت از ادغام این دو یارانه مدت دار در جلسات مشترک دولت و مجلس خبر داد.
 
به گفته آقای ربیعی تعداد یارانه بگیران حدود 40 میلیون نفر شش ماهه ، ماهی 100 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ماهی 120 هزار تومان است.
 
تا بحال اما هنوز کسی از مجلس درباره نهایی شدن این توافق سخن نگفته و سخنان امروز رئیس جمهور هم در شمار ماه های پرداخت این یارانه ابهام درست کرد.
 
اما انچه مشخص است این است که امروز در ستاد ملی کرونا، این ادغام طرح های کمک معیشتی مصوب شده تا مشکل قانونی آن رفع شود.
 
رفع موانع اما هنوز درباره اینکه این ۴۰ میلیون نفر چه کسانی هستند و با چه شرایطی یارانه به انها تعلق میگرد هنوز از نقاط ابهام است.
 
کاهش قیمت مسکن با مالیات بر خانه های خالی
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت اگر قانون مالیات بر خانه های خالی را اجرا کند، قیمت مسکن کاهش می یابد.
 
آقای خاندوزی گفت نمایندگان ملت، برای کنترل و کاهش قیمت مسکن دو اقدام مهم ساماندهی تقاضای بازار مسکن و افزایش عرضه خانه به بازار را در دستور کار دارند .
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت اجرای این دو،​ موجب کاهش تقاضای سوداگری در بازار و تشویق ساخت مسکن جدید و عرضه مسکن‌های موجود به بازار خواهد شد.
 
آقای خاندوزی درباره تایید طرح مالیات بر خانه های خالی در شورای نگهبان گفت اگر دولت این قانون را در فرصت مقرر قانونی اجرا کند از ماه های ابتدایی سال آینده شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

کاهش قیمت ها؛ با حذف دلالان خودرو، به زودی 

وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید به زودی با حذف واسطه ها و دلالان از بازار خودرو، قیمت ها کاهش یافته و منطقی تر خواهد شد. .
رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت آقای رزم حسینی در بازدید از کارخانه های خودروسازیِ ایران خودرو و سایپا گفت: باید با اصلاحات لازم در خودرو سازی، انحصار در این صنعت را شکست دهیم تا مردم، خودروی مناسب با قیمتِ مناسب داشته باشند.
 
وزیر صنعت درباره تامین مواد اولیهِ خودرو گفت: کمبودی در این بخشها وجود ندارد و ایران ظرفیت خوبی برای تعمیق داخلی سازیِ خودروهای خود دارد. وزیر صنعت، ​خط تولید توسعه موتور تی یو فایوْ پلاسِ بهینه سازی شده را هم در کارخانه ایران خودرو افتتاح کرد.
ساخت این موتور در تعهد پژوی فرانسه بود که پس از اعمال تحریم های ظالمانه، و ترک کشور، به دست مهندسان مرکز تحقیقات ایران خودرو، طراحی و ساخته شد. قرار است خودروی جدیدِ تارا با این موتور، به بازار عرضه شود. 

سلامتِ انتخاباتِ ۱۴۰۰ و سلامت مردم در کنارِ هم، وظیفه ماست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سلامتِ انتخاباتِ ۱۴۰۰ و سلامت مردم در کنارِ هم، وظیفه ماست.
آقای کدخدایی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در سال آینده نیز افزود: بین شورای نگهبان و وزارت کشور، کارگروه هایی مطرح شده و برای برخی مواردِ مطرح شده باید قانونْ اصلاح شود، تا جایی که زیرساختْ اجازه بدهد، مواردِ زیادی، الکترونیکی خواهد بود و اگر مابقیِ زیرساخت ها هم اجرایی شود، مشکلی نداریم.
 
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی گفت: این طرح ایرادهایی داشت و خوشبختانه مجلس آن را مرتفع کرد و مغایر نبودنش با شرع و قانون اساسی، تایید شد. آقای کدخدایی درباره بودجهِ ۱۴۰۰ نیز تصریح کرد: بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می شود بودجهِ امسال هم همین گونه باشد.

توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان با راه اندازی دومین گذرگاه مرزی

پس از مرز میرجاوه، امروز مرز ریمدان به عنوان دومین مرز رسمی میان ایران و پاکستان افتتاح شد. این گذرگاه مرزی می تواند سطح تجارت میان تهران-اسلام آباد را سالانه تا پنج میلیارد دلار افزایش دهد.

واکسن، حریف کرونا در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ نخواهد شد

این تازه ترین هشدار مدیر بخش برنامه های اضطراری سازمان جهانی بهداشت، درباره واکسن های کروناست. به گفته مایک رایان، کشورهایی که با انتقال شدید ویروس مواجهند، حتی با اجرای طرح واکسیناسیون، گسترشِ بیماری را تجربه خواهند کرد.
 
اوضاع کرونایی در اروپا و آمریکا اصلا خوب نیست، خصوصا در آمریکا که شبکه اسکای نیوز اعلام کرده برای سومین روز متوالی بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اثر کرونا جان باخته اند. این رکورد تازه ای در ثبت شمار جان باختگان است.

ناتوانی و سردرگمیِ دستگاه های پدافندیِ آمریکا؛ در پی گسترش حملات سایبری

ادامه بحران انتخاباتی امریکا همزمان با حملات بی سابقهِ سایبری به نهادهای مهم اقتصادی و امنیتی این کشور؛

 
رئیس جمهور امریکا با تاکید بر تقلب در انتخابات گفته اعتراضاتِ خیابانیِ بزرگی در راه است.
رئیس جمهور آمریکا پس از یک هفته ، بالاخره ​سکوتش را شکست و در نخستین اظهارات درباره حمله گسترده ی سایبری به رایانه های دولتی کشورش، آن را کم اهمیت دانست.
 
ترامپ گفته انتساب حمله هکرها به روسیه، مشخص نیست. پس از انتشار خبر نفوذ هکرها به وزارتخانه های مهم اقتصادی، نظامی و امنیتی آمریکا، امروز دسترسی به ایمیل های مقامات بلندپایهِ دولتی آمریکا هم رسانه ای شد. 
 
گفته شده هکرها،​ شبکه های رایانه ایِ سازمان های دولتی را دستکاری کرده اند. برخی این حملات را یک جنگ سایبری و معادلِ حملهِ ژاپن به بندر پِرل هاربِر آمریکا دانستند که در آن تقریبا ۲۰ کشتی دریایی و حدود ۳۰۰ جنگندهِ آمریکا آسیب دیده یا نابود شدند.
 
وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر گفت: کارِ روسهاست. اتهامی که مسکو آن را رد کرده اند.
جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی امریکا اما پای چینی ها را هم به میان کشیده است.
 
مارک وارنر عضو سنا،​ این حملات را ویرانگر توصیف کرد. حملات سایبریِ گسترده که باعث دسترسی به اغلب وزارتخانه ها و نهادهای حساس و کلیدی در امریکا شده است.
 
در پی گسترش حملات سایبری و ناتوانی و ضعف و سردرگمیِ دستگاه های پدافندیِ آمریکا در مهار آن،​ پنتاگون، انتقال گزارش های محرمانهِ روزانه به بایدن را تا پس از تعطیلات کریسمس متوقف کرد.
 
تام بوسِرت، مشاور امنیت داخلی سابق ترامپ هم از رئیس جمهور خواست دست از اعتراض به نتیجهِ انتخابات بردارد و به مشکلاتِ کشور برسد.
 
در این میان رئیس جمهور امریکا بار دیگر توئیت زد و گفته در انتخابات شکست نخورده است. ترامپ از اعتراضات بزرگی خبر داده که قرار است ۱۷ دی ماه در واشنگتن پایتخت برگزار شود. 
 

تظاهرات به بی عدالتیِ ساختاری در آمریکا، به خشونت کشیده شد

تظاهرات معترضان به نژادپرستی و بی عدالتیِ ساختاری در پورتلند در ایالت اورگان آمریکا، با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس با شلیک گاز اشک آور و فلفل، معترضان را به شدت سرکوب و تعدادی را با خشونت، بازداشت کرد.

پورتلند از ۶ ماهِ پیش و با کشته شدن جرج فلویدِ سیاه پوست زیر زانوی پلیس آمریکا، به کانون مبارزات ضد بی عدالتی و تبعیض نژادی در آمریکا تبدیل شده است.

تظاهرات ضد سرمایه داری در فرانسه تحت تدابیر شدید امنیتی

همزمان با وضع خاص امنیتی به دلیل ابتلای مکرون رئیس جمهور فرانسه به کرونا و با وجود ممنوعیت تظاهرات، مردم و فعالان جنبش ضد سرمایه داری به خیایان ها آمدند و علیه سیاست ها و برنامه های دولت مکرون اعتراض کردند .

آتش سوزی در پالایشگاه بندر حیفا در فلسطین اشغالی

نشریه صهیونیستی جِروزالم پست، از آتش سوزی در دو نقطهِ پالایشگاهِ نفت در شهر بندریِ حَیفا خبر داد.
این منبع، وقوعِ یک نقص فنیِ غیرعادی را علت آتش سوزی اعلام کرده است.
 
روایت ها درخصوص علتِ این آتش سوزی، متفاوت است. اتحادیه حفاظت از محیط زیست در سرزمین های اشغالی در بیانیه ای؛ سقوطِ کمپرسور بر یکی از تأسیساتِ تولیدِ بنزین را دلیلِ آتش‌سوزی دانست.
 
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی کان، ساعتی پس از وقوع حریق، علت را مشکل فنی در تأسیسات گازی خلیجِ حیفا و نشتِ گاز دانست. مسئولان صهیونیستی با ابراز نگرانی از این حادثه، می گویند: بندر حَیفا اصلا جای مناسبی برای فعالیت های پالایشگاهی نیست و باید برای صنایع پتروشیمی، دنبال مکانِ امن تر و مناسب تری بود. از خسارات و جزئیات این حادثه، تاکنون خبر دیگری منتشر نشده است.

حمله راکتی به بزرگترین پایگاه اشغالگران امریکایی در افغانستان

بنابر اعلام مقامات افغانستان؛ حدود ساعت شش صبح امروز، پنج فروند راکت به این پایگاه هوایی در منطقه بَگرام از توابع ولایتِ پَروان شلیک شد.
 
مقامات محلی می گویند؛ راکت اندازِ این عملیات، درون یک وانت، در منطقه قَلَندرخیل در شمال کابل، جاسازی شده بود که به همراه هفت فروند راکت، به کنترلِ نیروهای امنیتی افغانستانی درآمد. امریکایی ها تاکنون درخصوصِ خسارات و یا تلفات این حمله راکتی، خبری منتشر نکرده اند. همچنین هیچ فرد یا گروهی هنوز مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است.
 

در آستانه سالگرد شهادتِ سردارانِ پرافتخار محور مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس؛ مجلس عراق محفلی  برای بزرگداشت

 
دو هفته مانده به اولین سالگرد شهادتِ سردارانِ پرافتخار محور مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست امریکای جنایتکار، مجلس عراق محفلی برای بزرگداشت یاد این شهدای والامقام بود .
مسئولان و شخصیت های برجسته عراقی، آزادیِ امروزِ کشورهای منطقه از شرِ تروریست ها و حامیانشان را مدیون ایثار و جانفشانیِ این شهدا دانستند. 

احیاء روستاها، ماموریت جدید بنیاد برکت

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام : امروز ما در کنار کارهای عمرانی در ماموریتی جدید در مناطق محروم به دنبال احیاء تولیدات در روستاهای کشور هم هستیم.
 
آقای مدنی افزود: تا امروز ۷۵۰۰ روستا در سراسر کشوردر این طرح مشخص شده اند و مبلغ 44هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که تا پایان سال این مقدار به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

جایی برای ، مهربانی

مغازه ای که این روزها بدون خرید و فروش، مشتریان زیادی دارد. مشتری هایی که در قبال برگشت نفس هایشان، تنها یک صلوات و یک خدا بیامرزی به روح رفتگان فروشنده هدیه می دهند. اینجا مغازه ایست که در آن ، مهربانی دست به دست می شود.

پرسپولیس ، نائب قهرمان آسیا

فینال لیگ قهرمانان آسیا، وی ای آر و ای اف سی بلای جان پرسپولیس. جام قهرمانی به کره رسید، پرسپولیس، دومین بار در سه سالِ اخیر، نائب قهرمان شد.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha