اخبار دورهمی‌های یلدا، بزرگترین تهدیدِ شیوع کرونا را در خبر ۱۴ شبکه یک شاهده کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۹- ۰۸:۴۸


دورهمی‌های یلدا، بزرگترین تهدیدِ شیوع کرونا

عزم ملی مقابله با کرونا، آمار‌های کرونایی را به نصف کاهش داد، اما کرونا همچنان در کمین دورهمی‌های شب چله است. محدودیت‌های پیشگیرانه یلدایی از شنبه به مدت دو روز اجرا می‌شود.
 
نتایج بزرگترین مطالعات محققان ایرانی حاکی است: بیش از یک سوم مبتلایان به کرونا، بدون علامت و در حال انتشار ویروس هستند و حالا دورهمی ها، بزرگترین تهدیدِ شیوع هستند و هر چه به یلدا نزدیکتر می‌شویم هشدار‌ها جدی‌تر می‌شود.
 
با تصمیمی که در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا گرفته شده: برای پیشگیری از رفت و آمد‌ها و تجمعاتِ شب یلدا، روز‌های شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ آذرماه، اصناف از ساعت ۱۸ تعطیل و ترددِ خودرو‌های شخصی هم در این دو روز، از ساعت ۲۰ تا چهارِ بامداد ممنوع شود. بیاییم با غیرحضوری کردن دورهمی هامون در شب یلدا، روند کاهشی شمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی رو، حفظ و تقویت کنیم.

  تازه‌ترین آمار کرونا؛ ۲۸ آذر
در تازه‌ترین آمار سخنگوی وزارت بهداشت، که لحظاتی قبل منتشر شد از ظهر دیروز تا ظهر امروز، ۷ هزار و ۱۲۱ بیمار جدیدِ مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۱۷۸ بیمار هم جانباخته اند. همچنین هزار و ۸۵ نفر بستری شدند و شمار بیماران تحت مراقبت‌های ویژه هم به ۵ هزار و ۶۲۷ نفر رسید.

 تفاهم نامه ارائه خدمات دندانپزشکی به بازنشسته‌ها
امضای دو تفاهم نامه، بازنشسته ها، هم، از خدمات دندانپزشکی بهره مند می‌شوند و هم، ۲ هزار نفر از فرزندان بازنشستگان کشوری در یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای، مشغول بکار می‌شوند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌های رفاهی و امکان استفاده از تخفیف فروشگاهی برای بازنشسته‌های را به ویژه در دوران کرونا با ارزش دانست و تاکیدکرد: بازنشستگان، بیشتر از سایر گروه‌ها تحت فشارند، پس باید خدمات، با کیفیتِ بهتری به آن‌ها ارائه شود.
 
آقای شریعتمداری به مدیران صندوق بازنشستگی کشوری گوشزد کرد باید زمینه بهره مندی فرزندان، نوه‌ها و افراد تحت سرپرستی بازنشسته‌ها از خدمات رفاهی فراهم شود.
 

تاکید رئیس دستگاه قضا بر لزوم روشن شدن زوایای پرونده‌های خاص

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم روشن شدن زوایای پرونده‌های خاص و دارای شاکی زیاد، برای افکار عمومی گفت: اگر مردم به‌موقع در جریان مسائل قرار بگیرند، از بسیاری از حرف و حدیث‌ها، سوءبرداشت‌ها و سوء‌استفاده‌ها جلوگیری می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در سفر به استان قم اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف از مراحل رسیدگی به پرونده را موجب آرامش خاطر مردم و همراهی آن‌ها با سیستم قضایی دانست و با تاکید بر پیشگیری از کلاهبرداری‌های کلان گفت: مسئولان قضایی باید به‌موقع درباره تبلیغات اغواگرانه افراد سودجو برای جذب سرمایه‌های مردم هشدار دهند.
 
رئیس عدلیه سودجویانی را که وعده سود‌های کلان ۷۰ یا ۴۰ درصدی می‌دهند مساله‌دار دانست و به مردم توصیه کرد باید مراقب باشند در دام این افراد نیفتند.
 
رئیس قوه قضائیه به قضات تاکید کرد درباره رسیدگی به وضع زندانیان حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و گفت: قاضی باید هر روز صبح قبل از شروع کار، آمار و وضع زندانیان را بررسی کند تا اگر کسی، شرایط آزادی را داشت، یک لحظه هم بی دلیل در زندان نماند.
 
رئیس قوه قضائیه همچنین با حضور بر مزار آیت‌الله یزدی، از مقام این عالِم انقلابی و خدماتِ ۱۰ ساله آن مرحوم در دوران تصدی دستگاه قضا تجلیل کرد.


 سامان دادن بازار خودرو، فقط با شکستن انحصار تولید

وزیر صمت: پس از نشست‌های متعددی که در دو ماه گذشته با خودروسازان، مصرف کنندگان، شورای رقابت و انجمن‌ها داشت، به این نتیجه رسیده است سامان دادن بازار خودرو، فقط با شکستن انحصار تولید، امکانپذیر است.
 

 حق فوق العاده ویژه‌ی پرستاران؛ از اول دی

معاون پرستاری وزیر بهداشت: برای رسیدن به استاندار‌های جهانی، باید تا ۶ سال دیگر، سالانه ۲۰ هزار نیروی پرستاری جذب شود.
 
خانم حضرتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما خبر داد: در حال حاضر مجوز جذب ۳۰ هزار نیرو، صادر و اعتبار آن نیز تامین شده است.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری هم با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری تاکیدکرد: باید مجوز‌های استخدامی، زود، عملیاتی شود، چون در این شرایطِ کرونایی، به نیرو‌های بیشتری نیاز است.  
 
رئیس سازمان نظام پرستاری هم قول داد: از اول دی، حق فوق العاده ویژه‌ی پرستاران، پرداخت شود و استخدام ۳۰ هزار پرستار سرعت گیرد.

 
 تدابیر جدید برای کاهش مصرف برق

سخنگوی صنعت برق از عرضه پنل‌های خورشیدی برای استفاده بر روی کولر‌های آبی خبر داد و گفت: استفاده از این پنل‌ها، ۲۰ درصد کاهش مصرف برق را به همراه دارد.
 
آقای رجبی افزود: این پنل‌ها معادل مصرف یک کولر آبیِ بهینه است و می‌تواند از فشاری که در اوج مصرف تابستان به شبکه‌های برق وارد می‌شود، جلوگیری کند.
 
بگفته سخنگوی صنعت برق: پنل خورشیدی که به صورت سایه بان بر روی کولر نصب می‌شود، ۱۵ درصد مصرف آب را نیز کاهش و همزمان میزان خنک کردن خانه را نیز افزایش می‌دهد.
 
آقای رجبی گفت: این طرح از ابتدای آبان اجرایی شده و به مشترکان پرمصرف شش ماه فرصت داده شده که مصرف خود را کاهش دهند. سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: متقاضیان این پنل‌های خورشیدی می‌توانند از طریق سایت (ساتبا) یا سایت برق امید نام نویسی کنند.
 

 تخم مرغ شانه‌ای ۲۸ هزار تومان

از شنبه تخم مرغ با نرخ مصوب کیلویی ۱۲ هزار تومان و شانه‌ای ۲۸ هزار تومان، بصورت مستقیم و با حذف شبکه دلالی از طریق اتحادیه مرکزی مرغداران در سراسر کشور توزیع می‌شود.
 
مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور: بارانداز‌هایی در استان‌های مختلف در اختیار تشکل‌های تولید تخم مرغ قرار گرفت که آن‌ها از این مبادی به طور مستقیم و با قیمت مصوب، تخم مرغ بفروشند.
 
آقای جعفری گفت از این پس کسانی که از درب مرغداری‌ها اقدام به خرید تخم مرغ کنند باید تائیدیه شرکت پشتیبانی امور دام را داشته باشند و مرغداران نباید به هرکسی تخم مرغ بفروشند.
 
به گفته آقای جعفری، تولید تخم مرغ بیش از نیاز بازار است، ولی با توجه به تقاضای فصلی، فعلا برنامه‌ای برای صادرات مازاد وجود ندارد. آقای جعفری گفت با حذف شبکه دلالی، قیمت تخم مرغ به ثبات می‌رسد.
 

حرفه‌ای شو، با موضوع جوانی با اراده

وژه‌ی این هفته‌ی حرفه‌ای شو، جوانی با اراده است که با هزینه‌ای بسیار اندک، کار را  شروع کرد و نهایتا در یک کارگاه خانوادگی به معنی واقعی، عمه، خاله، دایی و وابستگان، و خلاصه هر کسی که، ابراز تمایل کرد، کشید پای کار و هر کدامشان را، در مهارتی به کار گرفت.
در این کارگاه خانوادگی، از تولید نخ و کشِ قیطانی گرفته تا کیف‌های مرغوب و خاص چه بسا بهتر از برخی نمونه‌های خارجی تولید و عرضه می‌شود.   
  

آسمانِ بیشتر شهر‌های کشور در آخرین روز‌های پاییز، بارانی است

با اعلام سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی در شمال، غرب و قسمتی‌هایی از شرق کشور ادامه دارد.
برای مناطق سردسیر و کوهستانی، بارش برف و برای مناطق جنوبی، رعد و برق و وزش باد شدید، پیش بینی شده است.
 
اما در خوزستان هم دو روز گذشته در بیشتر شهر‌های این استان، باران باریده، بارش‌های پاییزی، باز هم موجب آب گرفتی در برخی نقاط اهواز شد که با کمک نیرو‌های امدادی، آب‌های سطحی در حال دفع شدن است.

ماجرای دو برادر در گزارش سعید پرویزی 

به شیراز برویم، جایی که دو برادر زحمتکش، کاری کرده اند، کارستان! از هیچ، کوه ساخته اند و سفره‌ای پر برکت پهن کرده اند تا به زندگیِ خیلی‌ها امید ببخشند. ماجرای این دو برادر را سعید پرویزی به تصویرکشیده است.

پلنگ گرفتار در بخش سندرک میناب از دام رها شد

این پلنگ که از سه روز قبل در تله سیمی گرفتار شده بود، امروز با تلاش نیرو‌های محیط زیست از دام رها شد و برای مداوا به بندرعباش منتقل شد.
 
دامپزشک عضو تیم امداد و نجات گفت: طولانی شدن مدت گرفتاری این پلنگ ماده ایرانی در دام موجب آسیب دیدن تاندون‌های پای این حیوان شده است.
 
رئیس کل حفاظت محیط زیست استان خبر داده تلاش برای شناسایی عوامل تله گذاری که یک عمل غیر قانونی است آغاز شده است.
  

حمله میمون‌ها به شهر لوپوری در تایلند

این میمون‌ها که قبل از شیوع کرونا یکی از جاذبه‌های گردشگریِ این شهر بودند حالا با اجرای طرح قرنطینۀ ساکنان، راه را برای حضور خود در نقاط مختلف شهر، هموار دیدند و با تردد در معابر، به اموال مردم و خودرو‌ها آسیب می‌زنند.

مقامات محلی برای مهار این میمون‌ها که تعدادشان به شش هزارتا می‌رسد، قفس‌هایی را در بخش‌هایی از شهر گذاشته اند تا آن‌ها را پس از حبس به نقاط دیگر منتقل کنند.


 مرگ و میر کرونا در جهان؛ ۲۸ آذر

 ۱۲ هزار و ۸۸۰ نفر از مرگ و میر مردم جهان دیروز به نام کرونا ثبت شد. شمار جانباختگان کرونایی در کشور‌های قاره اروپا، ​از جمله ایتالیا، آلمان و انگلیس همچنان روند افزایشی دارد.

۷۲۴، ۶۸۳ و ۵۳۲ به ترتیب شمار فوتی‌های کرونایی در آلمان، ایتالیا و انگلیس از دیروز تا امروز است و محدودیت‌ها هم تا به حال چاره ساز نبود.

اما به غیر از بحران کرونا، افزایش فقر، بیکاری و از همه بدتر گرسنگی، ناشی از محدودیت‌ها و از بین رفتن مشاغل، در حال تبدیل شدن به درد مشترک برخی کشور‌های اروپایی است.  

برزیل، کشوری که پس از آمریکا بیشترین قربانی کرونایی را در جهان دارد هم، در شبانه روز گذشته از جانباختن بیش از هزار نفر بر اثر کرونا خبر داد.

مکزیک، همسایه جنوبی آمریکا هم در شبانه روز گذشته ۶۷۰ جانباخته کرونایی داشته. اما خود آمریکا، درگیرترین کشور کرونایی جهان، با بیشترین آمار ابتلا و قربانی، باز هم، از جانباختن بیش از سه هزار نفر بر اثر کرونا، آن هم فقط طی یک شبانه روز خبر داد.

پیش بینی‌ها از در پیش بودن روز‌های سخت تری در آمریکا حکایت دارد.

تازه‌ترین پیش بینی می‌گوید: تا سه هفته دیگر، شمار فوتی‌های کرونا در آمریکا هشتاد و دو هزار نفر دیگر افزایش می‌یابد و به نزدیک چهارصد هزار نفر می‌رسد.

فقر، هم در آمریکا بنا به تحلیل دیلی میل، به بی سابقه‌ترین حالت، از سال ۱۹۶۰ در آمریکا رسید. موضوعی که باعث تشکیل صف‌های کیلومتری در برابر مراکز توزیع غذای رایگان در شهر‌های مختلف ایالت‌های آمریکا، از جمله ایالت نیوجرسی شده که یکی از ایالت‌های ثروتمند آمریکا محسوب می‌شود.

تازه‌ترین مطالعه محققان دانشگاه‌های شیکاگو، نوتردام و دانشگاه شن جیانگ نشان می‌دهد: میزان فقر در ماه آبان در آمریکا به ۱۱ و هفت دهم درصد افزایش یافته، در حالی که در ماه خرداد ۹ و سه دهم درصد بود.


 نفوذ هکر‌ها به زرادخانه هسته‌ای آمریکا 

حملات بی سابقه و پیچیده سایبری به سازمان‌های دولتی فدرال، این بار، ​وزارتخانه مهم و حیاتی انرژی و اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا را هدف گرفت. این دو نهاد، مدیریت ذخایر تسلیحات هسته‌ای آمریکا را بر عهده دارند.

به دنبال این حملات، همه مراکز و سازمان‌های امنیتی این کشور، به حال آماده باش درآمده اند. در یک هفته اخیر، وزارتخانه‌های مهم اقتصادی و امنیتی آمریکا مثل پنتاگون، امورخارجه، امنیت داخلی، خزانه داری، بازرگانی و​ کشاورزی هدف قرار گرفته اند.

مقامات فدرال آمریکا هشدار فوری دادند: هکر‌هایی که به نهاد‌های دولتی، حمله کردند، ​ از فناوری‌های متفاوت و بدافزار‌ها و فنون جدید و ناشناخته، استفاده کرده اند.

در این هشدار، اعلام شده: شیوه تهاجمی هکر‌ها نشان می‌دهد آمریکا با یک دشمنِ ماهر مواجه است که تا به حال هویتش مخفی مانده است.

محققان معتقدند: کشف و شناسایی میزان تأثیرپذیری زیرساخت‌های الکترونیکی آمریکا در این حملات به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

سی ان ان هم گزارش داد: حمله سایبری، دولت فدرال آمریکا را سردرگم کرده و دولت از میزان گستردگی این حملات، اطلاعی ندارد. این شبکه فاش ساخت: هکر‌ها در طول ماه‌های گذشته مخفیانه در داخل شبکه‌های دولتی آمریکا حضور داشتند، اما چند روز پیش، دولت متوجه این موضوع شده است.

حملات سایبری به آمریکا آنقدر حساس و سنگین بود که بایدن رئیس جمهور آتی این کشور، آن را بسیار نگران کننده خوانده و عاملان این حملات را به پرداخت هزینه سنگین تهدید کرده است.

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، انگشت اتهام را به سوی روسیه گرفته است، اما سفیر روسیه در واشنگتن این اتهام را رد کرده است. عضو جمهوریخواه سنای آمریکا هم حملات اخیر سایبری علیه این کشور را به پرواز جنگنده‌های روسی بر فراز آمریکا تشبیه کرده که قابل رهگیری نیستند.

سناتور میت رامنی: ضعف آمریکا در جنگ و پدافند سایبری، نگران کننده است. مقامات کمیته دارایی در سنای آمریکا هم از اداره درآمد داخلی خواستند: تا درباره لو رفتن اطلاعاتِ مالیات دهندگان آمریکا در عملیات هکریِ اخیر، به نمایندگان گزارش دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی، گزارش داده: شرکت مایکروسافت هم، هک شده و از نرم افزار امنیت سایبریِ ساخت این شرکت در سرعت دادن به نفوذ، در نهاد‌های مختلف آمریکا استفاده شده است. البته شرکت مایکروسافت، این خبر را تکذیب کرده است.  

تلاش امریکا برای مهار سرعت فناوری در چین با تحریمِ هشتاد شرکت چینی

بنابر اعلام خبرگزاری رویترز؛ قرار است دولت امریکا، امروز، در راستایِ ادامه فشار به حوزه فناوری و ارتباطات کشور چین، این تحریم‌ها را اِعمال کند.

آمریکا مدعی شده دلیل این تحریم، ارتباط این شرکت‌ها با ارتش و نهاد‌های نظامیِ چینی است، اما چندی قبل، روزنامه انگلیسیِ فایننشال تایمز، در مقاله‌ای از بالا بودنِ احتمالِ باخت آمریکا در جنگ تکنولوژی با چین گفت و نوشت؛ در افتادنِ امریکا با شرکت‌های فناوریِ چینی ممکن است در بلندمدت به ضررِ واشنگتن تمام شود، بخصوص آنکه در فهرست تحریم‌های جدید، نامِ شرکت بین المللی تولید نیمه رسانا به عنوان بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی در جهان، به چشم می‌خورد.

دولت امریکا در چهار سال اخیر، ۲۷۵ شرکت فناورانه چینی، را تحریم کرده که شرکت‌های بزرگ هوآوی و (زِد. تی. ای) از جمله آن‌ها هستند.

حدود سه ماه قبل هم، سناتور‌های کنگره آمریکا، لایحه بسته‌ای ۳۵۰ میلیارد دلاری را برای مقابله با فعالیت‌های روبه رشد چین در حوزه علم و فناوری ارائه کردند که بررسی‌ها برای تصویب و اجرای آن ادامه دارد.


 دربارۀ برجام، مذاکره مجدد نخواهد شد؛ آژانس در حوزه وظایفش اظهارنظر کند!

این واکنش نماینده کشورمان در سازمان‌های بین المللی به اظهاراتِ اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ایران را ناقض برجام خوانده و خواستار توافقی جدید شد، تا نحوه برگشت پذیریِ کاهش تعهدات ایران را مشخص کند.

آقای غریب آبادی در فضای مجازی نوشت: هیچ مذاکره مجددی در کار نیست و در صورت احیای برجام هم، نیازی به توافق جدید نخواهد بود. نماینده ایران، تنها نقش آژانس را نظارت و راستی آزمایی درخصوصِ اقداماتِ هسته‌ای و ارائه گزارش‌ها در این باره دانست و تاکید کرد: هرگونه ارزیابی در مورد اینکه، این تعهدات، چگونه اجرا شود، جزو ماموریت‌های آژانس نیست و باید از آن اجتناب کند. مسئولان کشورمان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، بار‌ها تاکید کردند: پرونده مذاکره مجدد در برجام، بسته شده و تنها مسیرِ پیش رویِ اروپایی ها، اجرای تعهدات است.


ایران  در جمع تولید کننده‌های سانتریفیوژ دِکانتِر 

ایران به جمع کشور‌های تولید کننده‌ی سانتریفیوژ دِکانتِر پیوست. دستگاهی پیشرفته و مورد نیازِ صنایع پتروشیمی که با دانش ایرانی و اعتماد و سرمایه گذاری بخش صنعت، امروز با عملکرد مطلوب در حال بهره برداری است. فناوری ساخت این دستگاه، پیش از این فقط در انحصار ۳ کشور بود.

وزش طوفان زمستانی در آمریکا، دست کم جان پنج نفر را گرفت

فرماندار نیویورک از قطع برق بیش از ۷۰ هزار مشترک و تصادف صد‌ها خودرو به دلیل بارش سنگین برف خبر داده. در نبود امداد، بیشتر ساکنان نیویورک هم، امروز خودرو‌های خود را به سختی از زیر برف بیرون کشیدند.

درآن سوی اقیانوس آرام هم، بارش سنگین برف، تردد خودرو‌ها در ژاپن را با مشکل روبه رو کرد. با وجود حضور نیرو‌های امدادی، همچنان تعداد زیادی از خودرو‌ها در جاده استان نیگاتا، گرفتار برف و کولاک هستند.

همزمان ارتش ژاپن هم برای رساندن مواد غذایی، بنزین و پتو به گرفتاران، وارد عمل شده است. در برزیل هم، بارش شدید باران جان چند نفر را گرفت و خساران فراوانی بر جای گذاشته است.

اما طوفان سهمگین یاسا، جزایر فیجی را هم درنوردید. این طوفان که چند روستا را صد در صد تخریب کرده موجب جاری شدن سیل، رانش زمین و قطع برق شد.

گفته شده: میزان خسارات این طوفان از خسارات ناشی از طوفان وینستون در سال ۲۰۱۶، که بر اثر آن ۴۴ نفرجان خود را از دست دادند، شدیدتر خواهد بود.


 نمایان شدن نخستین پیامد‌های "برگزیتِ بدون توافق" در انگلیس

تغییرات قریب الوقوع در مقررات گمرکی در بنادر انگلیس در آستانه خروج کامل این کشور از اتحادیه اروپا، باعث تشکیل صف ۳۲ کیلومتری در جاده‌های منتهی به بندر دوور شده. بندر دوور، در جنوب شرق انگلیس قرار دارد و نزدیکترین بندرِ این کشور به فرانسه است.

اختلافات گمرگی، محور اصلی اختلافات انگلیس و کشور‌های اتحادیه اروپاست که لاینحل، باقی مانده و هنوز شفاف نیست پس از خروج انگلیس از اتحادیه، چه قواعد گمرکی، اعمال خواهد شد.

این موضوع، باعث سردرگمی بازرگانان شده. برخی بازرگانان تلاش می‌کنند تا پیش از عملیاتی شدن برگزیت، کالا‌های خود را صادر کنند که نتیجه اش، صف‌های طولانی در گمرکات انگلیس است.

برداشت پرتقال بم از ۲۵۰۰ هکتار

با توجه به شرایط خاص آب هوایی این شهرستان، پرتقال بم طعم شیرین و مزه لذیذی داره که طرفداران زیادی در کشور پیدا کرده است.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha