فرهنگ سازی برای کتابخوانی در دوران محدودیت های کرونایی
مطالعه کتاب ، یکی از بهترین راهها برای مقابله با اضطرابهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و پشت سر گذاشتن این دوره حضور اجباری در خانه است.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: با شیوع جهانی کرونا و خانه نشینی اجباری مردم در ایام کرونا، چیزی بهتر از کتاب نتوانسته اوقات فراغت خانوادهها را با دانش افزایی پر کند. یکی از دستاوردهای دوران سخت کرونا را شاید بتوان ارتقای فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه دانست.
از تاثیرات کرونا بر صنعت نشر نیز میتوان به مواردی همچون " تغییر در نحوه عرضه و خرید و خواندن کتاب، تغییر ذائقه کتابخوانی تحت تاثیر کرونا" اشاره کرد. در ایام کرونا، با تعطیلی کتابفروشیها، فروش آنلاین کتاب بیشتر شد. علاقمندان به کتاب در شبکههای اجتماعی آدرس سایتهای فروش آنلاین و آدرس و شماره تلفن کتابفروشیها را دست به دست میکردند.
به اعتقاد کارشناسان: بازار کتاب و فرهنگ کتابخوانی بیش از هر زمان دیگری، نیاز به خلاقیت برای ادامه حیات در شرایط پیش رو دارد. کارشناسان پایین بودن میزان مطالعه را مواردی همچون: "فضای سنتی نشر، توزیع نامناسب و قیمت بالای کتاب، مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی، فقدان احساس نیاز به کتاب به عنوان ضرورتی در زندگی، مشغول بودن به سرگرمیهای دیگر، چون تلویزیون و ماهواره و شبکههای اجتماعی، " عنوان میکنند.
بسیاری از مردم زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند و کتابخوانی برای آنها در خواندن چند جمله در این فضا خلاصه میشود. البته شبکههای اجتماعی گاهی با معرفی و مطرح کردن کتابها میتوانند نقش مهمی در گسترش کتابخوانی ایفا کنند و به فروش کتاب کمک کنند.
به هر حال ایام کرونا، فرصتی ارزشمند برای مطالعه کتاب بوده است، بسیاری از مخاطبان کتاب این فرصت را ارج نهادند و به بهترین شکل از آن استفاده کردند، برخی به فضای مجازی پناه بردند و بسیاری از مخاطبان نیز از کتابهای دیجیتال استفاده کردند.
پژوهشگر: مهدی ناجی