این کتاب حاوی شش فصل است که شامل فصل اول “دانش آینده پژوهی”، فصل دوم ” اکوسیستم جدید خبری”، فصل سوم” تحلیل نظریههای ارتباطات با توجه به تغییر ماهیت مخاطب خبر به کاربر”، فصل چهارم “روندهای تاثیرگذار بر آینده خبر”، فصل پنجم ” آینده پژوهی محتوای خبر” و فصل ششم” نمونه پژوهش های آینده پژوهی خبر و رسانه“.
نویسندگان در پیش گفتار کتاب اینگونه آورده اند: رسانه ها به عنوان یک از ابزارهای ارتباطی جامعه از جایگاه بیبدیلی در زندگی روزمره جوامع کنونی برخوردار است. با توجه به نقش سازندهای که رسانه در شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی دارد میتوان از آن به عنوان ابزاری در راستای بهینهسازی امور کلی یک جامعه در عرصههای مختلف اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کرد.
در همین راستا نگاه به علم ارتباطات با زاویه آینده پژوهی کمک میکند تا با گذر دادن رسانه از فضای سنتی به دنیای مدرن، هم آینده این رسانه ها را شناخت و هم ظهور رسانههای جدید و تاثیر آن را بر آینده مورد ارزیابی قرار داد. بنابراین شناخت آینده کمک خواهد کرد تا با آنچه که در حال وقوع است، هماهنگ شویم و یا با بهره گیری از فرصت ها و دوری از تهدیدها بخواهیم مسیر خود را تعیین کنیم.
هر چند آینده بسیار وسیعتر از رسانه هاست، اما رسانه ها هم عامل کوچکی نیستند و یکی از بازیگران تعیین کننده آینده هستند که در ساخت فردای ما نقش دارند، همه بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در حال حاضر و آینده به رسانه متکی هستند پس به مانند حال، در آینده نیز رسانه ها نقش دارند و به نوعی شناخت آینده بدون شناخت نقش رسانه ها، ممکن نیست. یکی از محتوای رسانه ای که اهمیت زیادی در شکل دهی به افکار عمومی دارد، خبر است که با ظهور رسانه های جدید به لحاظ تولید، مصرف و توزیع با شرایط جدیدی در حال حاظر مواجه شده است که حکایت از آینده ای پیچیده و متفاوت دارد.
در حال حاضر در جامعه شبکه ای و عصر شبکه های اجتماعی خبر تغییرات زیادی داشته است. با امکاناتی که شبکه های اجتماعی در اختیار کاربران قرار داد ه اند می توان گفت میدان رقابت خبری بین این رسانههای نوین با رسانههای ارتباط جمعی شکل گرفته است..
با توجه به رشد و توسعه شبکه های اجتماعی و شکل گیری اکوسیستم جدید خبری رقبایی برای رسانه های ارتباط جمعی ایجاد شده اند که روش های دست یابی به خبر را تنوع بخشیده اند و در مواردی با توجه به ویژگی انتشار آنی و به لحظه خبری این ویژگی را در حد دقیقه و حتی ثانیه در خبررسانی ارتقا داده اند. در بررسی تغییرات رسانه ای در مطالعات ارتباطی معمولاً سه مولفه فناوری رسانه ای، مخاطب و محتوای رسانه ای نقش مهمی دارند و در حوزه تولیدات خبر نیز این سه عنصر اهمیت روزافزونی یافته اند.
شرایط پیچده فضای نوین رسانهای دسترسی به منابع جایگزین خبری را برای مخاطبان رسانه های ارتباط جمعی در عرصه خبر «فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و ...» ایجاد کرده است، به طوری که میتوان گفت فناوری رسانهای توانسته است دریافت، توزیع و پخش خبر را دچار تحول کند و به عبارت دیگر ماهیت، فرستنده و گیرنده محتوا و تأثیر گذاری خبر را دچار تغییر کند؛ لذا با توجه به اهمیت دانش آینده پژوهی در حوزه رسانه، در این کتاب سعی شده از زاویه این رشته به خبر نگریسته شود و پیش روی خوانندگان قرار گیرد، این کتاب تالیف دکتر اکبر نصراللهی و دکتر هادی البرزی و از سوی انتشارات آثار فکر منتشر شده است.