درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تقویم تاریخ؛ از ارتحال آیت الله مهدوی کنی تا روز مراقبت پرواز
امروز سه شنبه بیست و نهم مهر سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با سوم ربیع الاول سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با بیستم اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین رویدادهای تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و نهم مهر) به شرح زیر است:
ارتحال آیت الله مهدوی کنی
۶ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم مهر ۱۳۹۳ هجری شمسی آیتالله محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری ایران درگذشت.
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در ۱۴ مرداد ۱۳۱۰ در روستای کن – که در حال حاضر بخشی از شهر تهران است- به دنیا آمد. وی پس از طی دوره دبستان در کن، سال ۱۳۲۷ درسن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود و تا سال ۱۳۴۰ در محضر استادان مبرز آن زمان همچون حضرات آیات مشکینی، حاج شیخ عبدالجواد سدهای (جبل عاملی)، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی، شعرانی، علامه طباطبایی، آیه الله العظمی بروجردی، امام خمینی، آیه الله العظمی گلپایگانی و ... تلمذ کرد. آیت الله مهدوی پس از بازگشت به تهران در سال ۱۳۴۰، در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شد و از سال ۱۳۴۲ امامت جماعت مسجد جدید التاسیس جلیلی در میدان فردوسی را پذیرفت. این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی ایشان شد. مبارزات آیتالله علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیریهای متعدد، تبعید، شکنجه و زندانی شدن ایشان گردید. ایشان آخرین عالمی است که در روزهای نزدیک پیروزی انقلاب اسلامی برای چندمین بار دستگیر و در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آزاد شد. وی بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، به عنوان سرپرست کمیته انقلاب اسلامی، وزیر کشور، سرپرست نخست وزیری نیز فعالیت کرد. ایشان همچنین علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست دانشگاه امام صادق و دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران را نیز برعهده داشت. آیت الله مهدوی کنی ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ به دلیل بیماری قلبی به کما رفت و در بیمارستانی در تهران بستری شد. سرانجام وی در صبح سه شنبه، ۲۹ مهر، به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
کشته شدن معمر قذافی به دست انقلابیون لیبی
۹ سال پیش، در روز بیستم اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی "عمر محمد ابومنیار" معروف به سرهنگ " مُعَمَّر محمد قَذّافی" رئیس شورای فرماندهی لیبی پس از ماهها درگیری و فرار از دست انقلابیون این کشور، در نزدیکی شهر "سرت" در شمال لیبی دستگیر و کشته شد.
قذافی در سال ۱۹۴۲ میلادی به دنیا آمد. او در کالج نظامی یونان و انگلستان تحصیل کرد. وی در سال ۱۹۶۹ توانست به همراه گروهى از افسران لیبى، با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون سازد. حکومت ۴۲ ساله سرهنگ قذافی، یکی از طولانیترین دورههای زمامداری در قاره آفریقا بود. در ابتدا از قذافی به عنوان یکی از رهبران انقلابی جهان عرب با تمایلات سوسیالیستی یاد میشد، اما پس از فروپاشی شوروی، وی به تدریج به غرب گرایش پیدا کرد. در پی شروع موج بیداری اسلامی از تونس، حکومت مستبدانه قذافی نیز در مسیر این موج قرار گرفت. پس از زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، معمر قذافی سومین حاکم مستبدی بود که ساقط و در چنین روزی کشته شد. متاسفانه کام مردم لیبی با سقوط حکومت مستبدانه قذافی شیرین نشد و این کشور دچار چند دستگی و خشونتهای جریانهای تکفیری و تروریستی شده است.
تصویب قرارداد ایران و کنسرسیوم نفت و آغاز تاراج رسمی نفت ایران
۶۶ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم مهر ۱۳۳۳ شمسی قرارداد منعقده بین ایران و کنسرسیوم نفت در مجلس شورای ملی این کشور تصویب شد.
چند ماه پس از کودتاى ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سپهبد زاهدى، نخست وزیر وقت براى جلب کمک هاى غرب، از آنان براى سرمایه گذارى در صنعت نفت ایران دعوت نمود. پس از چند دور مذاکره در نهایت قراداد ایران و کنسرسیوم در ۲۸ شهریور ۱۳۳۳ ش بین نمایندگان دو طرف امضا شد و در ۲۹ مهر همان سال در مجلس شوراى ملى به تصویب رسید. مدت این قرارداد ۲۵ سال و قابل تمدید به سه دوره پنج ساله یعنى چهل سال بود. این قرارداد که تقریبا چهار سال پس از تصویب قانون ملى شدن صنعت نفت ایران و خلع ید اجانب امضا شد، به هیچ وجه جوابگوى خواسته هاى ملت ایران نبود. پرداخت غرامت سنگین به شرکت سابق انگلیسى، با توجه به واگذارى چهل درصدى سهام کنسرسیوم به آن به منزله حد اعلاى امتیازى بود که دولت انگلستان به دست آورد. همچنین دولت آمریکا نیز خود را وارد معرکه نمود و در غارت نفت ایران شریک و سهیم شد. پس از تصویب این قرارداد، مخالفتها از طرف مردم و روحانیون از جمله آیت اللّه کاشانى که خود سهم مهمى در ملى شدن صنعت نفت داشت، ابراز گردید و دکتر مصدق نیز از زندان، با آن به مخالفت برخاست. در نهایت، غارتگران بین المللى، ظاهراً در چهارچوب قانون ملى شدن صنعت نفت و در اصل براى استثمار ایران و حفظ منافع خود، بار دیگر سلطه خود را بر نفت ایران برقرار کردند و بیست و پنج سال به چپاول گرى هاى خود ادامه دادند.
اعتصاب کارکنان صنعت نفت در آستانه انقلاب اسلامی
۴۲ سال پیش، در روز بیست و نهم مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی کارگران و کارکنان صنعت نفت ایران در جریان مبارزات مردم علیه رژیم استبدادی شاه، اعتصاب سراسری خود را آغاز کردند.
در اثر این اعتصاب، صدور نفت ایران به خارج قطع شد که به معنی محروم شدن رژیم شاه از مهمترین منبع درآمدش بود و فشار فراوانی بر این رژیم وارد کرد. علاوه بر این، قطع صادرات نفت ایران به جهان، موجب افزایش شدید قیمت نفت شد. رژیم شاه با تهدید و ارعاب، تلاش کرد کارگران صنعت نفت را به سر کار بازگرداند، اما اعتصاب در صنعت نفت ایران تا سرنگونی رژیم وابسته شاه ادامه یافت و مردم انقلابی ایران نیز، باوجود مشکلات ناشی از کمبود نفت، از این اعتصاب حمایت کردند.
تولد کریستوفر رِن، معمار لندن کنونی
۳۸۸ سال پیش در چنین روزی بیست اکتبر سال ۱۶۳۲ میلادی "کریستوفر رِن" (Christopher Wren) معمار معروف انگلیسی متولد شد. وی تحصیلات خود را در آکسفورد آغاز کرد و سپس به تدریس نجوم پرداخت. رِن از آن پس به معماری روی آورد و کوشید تا چند نقشه برای کمبریج و آکسفورد تهیه کند. وی از این پس به شهرت رسید و برخی طرح های خود را عملی ساخت. حریق عظیمی که در سال ۱۶۶۶ م لندن را نابود کرد به کریستوفر رن امکان داد که نبوغ و کاردانی خود را در نقشه کشی ساختمان و شهرسازی آشکار سازد. در این حال وی مصلحت را در آن دید که شهری از نو بنا نهد، پس نقشه شهر به او واگذار شد. قبل از آتش سوزی، لندن دارای خیابانهای تنگ و پرپیچ و خم بود. نقشه های رِن طوری تنظیم شده بود که خیابانهای وسیع و درختکاری شده، ساختمانهای بزرگ و دیگر امکانات لحاظ گردیده بود. هرچند تمامی نقشه لندن عملی نشد، ولی باز هم از ارزش کار رِن نکاست. وی در سال ۱۶۸۱ م به ریاست انجمن سلطنتی انگلستان دست یافت و سرانجام در ۲۵ فوریه ۱۷۲۳ م در ۹۱ سالگی درگذشت.
روز مراقبت پرواز
بیستم اکتبر به نام روز مراقبت پرواز نامگذاری شده است. فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا) ۲۰ اکتبر را به پاسداشت زحمات کنترلرهای ترافیک هوایی، به نام ایشان نامگذاری نموده تا بدینوسیله سازمانها و نهادهای مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بیادعای صنعت هوانوردی باشند. بی تردید کنترل و هدایت لحظه به لحظه صدها هواپیما در سطوح مختلف شبکه پیچیده راههای هوایی و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاهها کاری بس شگرف ودر خور تحسین است.