پخش زنده
امروز: -
حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از حجم نام نشان(برند)های تقلبی در بازار پوشاک از طریق قاچاق وارد کشور می شود و حدود 300 میلیون دلار نیز به محصولاتی که در داخل تولید می شود، اختصاص دارد.
- حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از حجم نام نشان(برند)های تقلبی در بازار پوشاک از طریق قاچاق وارد کشور می شود و حدود 300 میلیون دلار نیز به محصولاتی که در داخل تولید می شود، اختصاص دارد.
- تاکنون حدود 400 فروشگاه عرضه پوشاک با نام نشان(برند)های تقلبی شناسایی شده اند، اما همچنان، در بسیاری از مناطق از جمله مراکز تجاری محله های شمالی تهران این فروشگاهها به فعالیت خود ادامه میدهند
-رواج گرایش به مصرف نام نشان(برند)های در میان مصرف کنندگان به دلیل توجه نکردن به کیفیت و طراحی و دوخت متناسب با سلیقه مشتری علت اصلی گسترش فروشگاه های جعلی نام نشان های تقلبی است.
.....................................
پژوهش خبری صدا وسیما: صنعت پوشاک، از جمله صنایع اشتغالزا با ارزش افزوده بالا در تمام دنیا می باشد و بسیاری از دولت ها به خصوص در کشورهای توسعه یافته، همواره برای رونق تولید ملی و توسعه صادراتی خود به حمایت و پشتیبانی از این صنعت و تولیدکنندگان آن میپردازند و اهداف کلان اقتصادی خود را همسو و هم راستا با منافع این صنعت طراحی می کنند. اما در کشور ما، صنعت پوشاک با وجود ظرفیت و مزیت های بی شمار در تولید و توسعه صادرات غیرنفتی، به دلیل سیاست گذاری های نامناسب و فقدان برنامه ریزی متناسب با این صنعت، نتوانسته مسیر رو به جلویی را که در دهه 70 پیش گرفته بود، ادامه دهد و امروزه با مشکلات و چالش های فراوانی در مسیر تقویت و توسعه خود مواجه شده است. از جمله این مشکلات که در حال حاضر مانع از حضور مؤثر تولیدکنندگان در بازار داخلی شده است، فعالیت نامنشان(برند)های تقلبی در بازار پوشاک می باشد که ریشه در خلاءهای قانونی، فرهنگی و اقتصادی دارد. در این راستا، در گفتگو با حمیدرضا نیک طبع، از فعالان صنعت پوشاک و دبیر بخش صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس و برخی دیگر از فعالان این صنعت، به بررسی این مشکل و آسیب های آن بر صنعت پوشاک پرداخته ایم.
تقلبی بودن 79 درصد نام نشان(برند)های پوشاک خارجی در بازار داخلی
براساس آماری که تاکنون منتشر شده است، بیش از 97 درصد نمایندگی نام نشان(برند)های پوشاک خارجی که در بازار داخلی پوشاک در حال فعالیت هستند، تقلبی می باشند که این موضوع تهدید و آسیبی جدی برای صنعت پوشاک کشور محسوب می شود. فروشگاه هایی که به این شیوه مشغول به فعالیت هستند، اگرچه برای جذب مشتری از نام اصلی برند برای تبلیغ و شناسایی فروشگاه خود استفاده می کنند، اما در واقع بسیاری از اجناسی که عرضه می کنند به شرکت اصلی تولیدکننده آن برند تعلق ندارد و معمولاً اجناسی هستند که یا در داخل کشور تولید می شوند و حدود 40 درصد این اجناس را دربرمی گیرند و یا از کشورهای دیگر و به صورت قاچاق وارد کشور شده اند. به عبارتی، می توان گفت، کالاهایی که اصالت آنها توسط مالک نام نشان(برند) و تولیدکننده اصلی آن به تائید نرسیده و قابلیت ثبت نداشته و یا کالاهای فاقد کیفیت که از عناوین نام نشان(برند)ها سوء استفاده می کنند، در زمره این اجناس تقلبی به شمار می روند.
به اعتقاد برخی از فعالان این صنعت، حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از حجم نام نشان(برند)های تقلبی در بازار پوشاک از طریق قاچاق وارد کشور می شود و حدود 300 میلیون دلار نیز به محصولاتی که در داخل تولید می شود، اختصاص دارد.
شناسایی 400 نام نشان(برند) تقلبی پوشاک توسط بنیاد ملی مد و لباس
پراکندگی فروشگاه هایی که اقدام به عرضه پوشاک با نام نشان(برند)های تقلبی می کنند، تقریباً در تمامی شهرهای کشور به خصوص در شهرهای بزرگ و در مناطق گرانقیمت مشهود است و اگرچه با تلاش هایی که صورت گرفته تاکنون حدود 400 فروشگاه عرضه پوشاک با نامنشان(برند)های تقلبی شناسایی شده اند، اما همچنان، در بسیاری از مناطق از جمله مراکز تجاری محله های شمالی تهران این فروشگاه ها به فعالیت خود ادامه می دهند؛ این در حالیست که تاکنون هیچ اقدام مناسب و قاطعی با صاحبان این فروشگاه ها صورت نگرفته است.
بنابراین، تولیدکنندگان پوشاک انتظار دارند جهت تقویت و حمایت از تولید داخلی و فراهم شدن فضای مناسب برای توزیع متناسب با نیاز بازار پوشاک توسط تولیدکنندگان، دستگاه های مرتبط از جمله وزارت صنعت ، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اداره اماکن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی مد و لباس، سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین اداره گمرکات جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر رفع موانع و مشکلات ساختاری، قانونی و اجرایی که صنعت پوشاک با آن مواجه است، تدابیر و اقدامات جدی را برای جلوگیری از فعالیت این نوع فروشگاهها در سطح کشور در دستور کار قرار دهند.
تولید روزانه 400 میلیون برچسب تقلبی پوشاک در کشور
عواملی که باعث پدید آمدن این معضل شده است را می توان توجه نکردن به کیفیت در تولیدات داخلی، اعمال سلیقه شخصی تولید کننده در طراحی و ترکیب رنگ به جای توجه به سلیقه مشتری و رعایت نکردن استانداردهای جهانی در سایز بندی و دوخت دانست که منجر به رواج گرایش به مصرف نام نشان(برند)های در میان مصرف کنندگان شده و زمینه را هم برای قاچاقچیان پوشاک و هم سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان داخلی فراهم کرده است. به طوریکه، به طور میانگین روزانه حدود 300 تا 400 میلیون قطعه برچسب تقلبی در کشور بافته و یا چاپ میشود که با توجه به سایز آنها بین 100 تومان تا 10 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.
راهکارهای جلوگیری از گسترش برندهای تقلبی در بازار پوشاک
با توجه به اینکه فعالیت این نوع فروشگاه ها آسیب های جدی از جمله ورود آزادانه و بی قید و شرط پوشاک فاقد کفایت بهداشتی، گسترش فروش تقلبی کالاهای برندها و استفاده غیرواقعی از ارزش افزوده آنها، سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان داخلی از این فرصت و به دنبال آن گسترش واحدهای تولیدی پوشاک غیرمعتبر برای صنعت پوشاک به دنبال دارد می توان با همکاری مسئولان ذیربط در جهت ارائه آمار و معرفی دقیق از نام نشان(برند)های معتبر و باکیفیت ایرانی به جامعه، کنترل و نظارت در روند تولید لیبل های پوشاک، نظارت جدی بر کنترل کیفیت محصولات توزیعی در بازار، شناسایی و معرفی نام نشان های تقلبی که از طریق قاچاق وارد کشور می شود، برخورد قانونی و اعمال جریمه های سنگین با فروشگاه های جعلی برندهای معتبر و واحدهایی که اقدام به چاپ و یا بافت لیبل های خارجی می کنند و همچنین هویت بخشی به نام نشان های ایرانی گام های مؤثری برای برخورد با فعالیت فروشگاه های عرضه نام نشان های تقلبی برداشت.
پژوهش خبری صدا و سیما//فاطمه حسینی
https://telegram.me/pajooheshkhabar