پخش زنده
امروز: -
برآوردها نشان می دهد صنایع مرتبط با لوازم خانگی در ایران بازاری 20 هزار میلیارد تومانی دارد که گفته می شود متاسفانه بیش از 15 هزار میلیارد آن به نوعی در اختیار برندهای خارجی است.
وضعیت نابسامان صنعت لوازم خانگی، واردات برند خارجی در عین توانمندی صنایع داخلی
نکات برجسته:
- برآوردها نشان می دهد صنایع مرتبط با لوازم خانگی در ایران بازاری 20 هزار میلیارد تومانی دارد که گفته می شود متاسفانه بیش از 15 هزار میلیارد آن به نوعی در اختیار برندهای خارجی است.
- سواستفاده از ضعف نظام اطلاعاتی و نظارتی برای واردات ارزان لوازم خانگی
- صنعت لوازم خانگی 38 درصد از صادرات صنعتی کشور را تامین می کند و سهم 7،5 درصدی در اشتغال کشور دارد.
- علی رغم وجود قوانین تعرفه ای (تعرفه حدود 80 درصدی) برای واردات لوازم خانگی، وارد کنندگان برندهای خارجی لوازم خانگی از ضعف قوانین و عدم شفافیت اطلاعات تجاری و اقتصادی در کشور سوء استفاده کرده و با وارد کردن قطعات CKD و SKD از مبادی وارداتی مختلف و تحت عناوین مختلف و مونتاژ آنها در داخل سود سرشاری را نصیب خود و تولیدکنندگان خارجی میکنند. (تعرفه واردات قطعات منفصله CKD و SKD بین 15 تا 35 درصد است)
پژوهش خبری : صنعت لوازم خانگی با سابقه بیش از 50 سال فعالیت در ایران با کثرت و تنوع تولید در حوزه نیازهای خانگی از جمله صنایع مهم و بزرگی به شمار می رود که از سهم قابل قبولی نیز در ایجاد اشتغال داشته است. نرخ بالای جمعیت جوان کشور و آغاز زندگی مشترک آنان و به تبع آن نیاز این قشر وسیع به خرید و استفاده از لوازم خانگی مبین اهمیت بازار لوازم خانگی ایرانی در آینده نزدیک است. برآوردها نشان می دهد صنایع مرتبط با لوازم خانگی در ایران بازاری 20 هزار میلیارد تومانی دارد که گفته می شود متاسفانه بیش از 15 هزار میلیارد آن به نوعی در اختیار برندهای خارجی است.
حیات این صنعت و گسترش آن با توجه به جنبههای اقتصادی گسترده آن از قبیل اشتغال و ایجاد ارزشافزوده بالا میتواند برای هر کشوری از جمله صنایع اولویتدار باشد. لیکن حیات و بقاء این صنعت تا حدود زیادی با وضعیت بازار داخلی و به عبارت بهتر وجود تقاضای مؤثر در کشور مرتبط است. از این جهت بررسی تحولات آن و تلاش برای ارتقاء تکنولوژی و گسترش بازار، یکی از مهم ترین زمینههای رقابت اقتصادی در عرصه داخلی و بینالمللی است.
صنعت لوازم خانگی از چند جهت در نظام اقتصادی کشور دارای اهمیت است. از سویی، نیاز روزافزون کشور به محصولات این صنعت که رابطهای مستقیم با افزایش سطح زندگی جامعه و رفاه اجتماعی دارد و از سوی دیگر، تعداد بسیار زیاد کارکنان آن در کلیه سطوح با احتساب کارخانجات پائیندستی تولیدکننده قطعات، تجهیزات و مواد اولیه مورد مصرف این صنعت، بخش بزرگی از ارزشافزوده ایجاد شده توسط صنعت را در کشور تشکیل میدهد.
بسیاری معتقدند که گستردگی لوازم خانگی و تأثیر آن بر بخشهای مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی، اهمیت آن را در مقایسه با سایر صنایع پس از خودروسازی در مرتبه دوم قرار میدهد. ولی علیرغم سابقه طولانی و حجم قابل توجه فعالیتهای این صنعت در کشور تاکنون برنامهریزی منسجمی برای رشد و توسعه آن صورت نگرفته است. گفتنی است صنعت لوازم خانگی 38 درصد از صادرات صنعتی کشور را تامین می کند و سهم 7،5 درصدی در اشتغال کشور دارد.
در حال حاضر علی رغم وجود قوانین تعرفه ای (تعرفه حدود 80 درصدی) برای واردات لوازم خانگی، وارد کنندگان برندهای خارجی لوازم خانگی از ضعف قوانین و عدم شفافیت اطلاعات تجاری و اقتصادی در کشور سوء استفاده کرده و با وارد کردن قطعات CKD و SKD از مبادی وارداتی مختلف و تحت عناوین مختلف و مونتاژ آنها در داخل سود سرشاری را نصیب خود و تولیدکنندگان خارجی میکنند. (تعرفه واردات قطعات منفصله CKD و SKD بین 15 تا 35 درصد است)
ممنوعیت کامل واردات اگرچه ممکن است سیاست درستی برای توانمند کردن تولیدکنندگان داخلی نباشد اما رها کردن آن نیز بدون شک تصمیمی خلاف عقل و عرف است. باید واردات محصولات صنعتی بگونه ای مدیریت شود که منجر به ورشکستگی و عدم جذابیت بخش های تولیدی داخلی نشود. در واقع تعرفه های وارداتی باید بگونه ای وضع شود که به سمت توانمندی تولید داخلی شیب داشته باشد.
غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی |
غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن تاکید بر اینکه رقابت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی در شرایط نابرابری قرار دارد، عنوان کرد: تبلیغات در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان برای برندهای خارجی آزاد و هزینه تبلیغات در این شبکههای پر بیننده برای هر ثانیه معادل 100 هزار تومان است این درحالی است که که هزینه تبلیغات در تلویزیون ملی ایران ثانیهای یک میلیون تومان است.
|
سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی |
اما شاید مهمترین چالش در بخش واردات باشد جائی که تولید کنندگان داخلی این عقیده را دارند که ال جی قانون را دور می زند و در واقع تولید کننده نیست. مطابق قانون در صورتی که قطعات یخچال به صورت SKD وارد شود به آنها عوارض گمرکی بالایی تعلق می گیرد اما شرکتی همچون ال جی آنها را به صورت جداگانه توسط افراد متفرقه و از مرزهای مختلف وارد می کند تا این عوارض را ندهد، مسئلهای که قائم مقام گلد ایران آن را رد نکرد و آن را مطابق قانون دانست و اظهار داشت: بنده می توانم سفارش مواد اولیه خود را به صورت تفکیکی به هر یک از شرکت های تجاری بدهم و آنها نیز آن را وارد کنند و در واقع من عمل خلاف قانونی مرتکب نمی شوم.
|
طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران
|
طحان پور با بیان اینکه در برخی از محصولات لوازم خانگی مانند جاروبرقی و آبگرمکن و یخچال صادرات داریم گفت: به هیچ وجه از واردات با کیفیت و نظارت شده هراس نداریم و تولیدکنندگان ما می توانند با این کالاها رقابت کنند .
|
عضو انجمن صنایع لوازم خانگی
|
محمدحسن قهاری با طرح این پرسش که چرا باید برای 20سال بازار ما به شکلی بلامنازع در اختیار برندهای کرهای باشد، افزود: چرااین برندها پس 20 سال هنوز در راستای انتقال فناوری و تجهیزات و ماشینآلاتتولید قطعات مورد نیاز قدمی برنداشتهاند؟ زیرا انتقال فناوری از سودشان میکاهد، زیرا با واردات بهصورتSKD (قطعات نیمهمنفصل) وCKD (قطعاتکاملا منفصل) تعرفه 85 درصدی واردات را دور میزنند و با تعرفه 35 درصد و 15درصد کالایشان را وارد میکنند. |
قهاری تولید کننده لوازم خانگی |
تعرفه واردات یخچال فریزر 85 درصد است اما تعرفه واردات قطعات آن به صورت سی. کی .دی ( قطعات منفصله) 35 درصد و به شکل اس. کی. دی 15 درصد است، اظهارداشت: این تعرفه ها مونتاژ کاری این محصول را مقرون به صرفه کرده و اکنون اغلب تولید کنندگان برای سودجویی بیشتر واردات قطعات یخچال فریزر یا سایر لوازم خانگی را تعرفه پایین تر و مونتاژ و عرضه آن در بازار داخلی را با راه اندازی برخی خطوط مونتاژ در دستور کار قرار دادهاند و بسیاری از برندهای خارجی نیز در انتقال مواد اولیه و دانش فنی ساخت قطعات به تولید کنندگان داخلی بهانهتراشی می کنند که باید با تصویب قوانینی از سود جویی آنها جلوگیری و واگذاری سهم بازار کشورمان را به انتقال دانشی فنی ساخت لوازم خانگی داخلی موکول کرد.
|
پژوهش خبری//