تحلیل کوتاه :
سهم کالاهاي ايران از بازارهاي جهاني
بررسي هاي علمي ثابت كرده است كه رشد اقتصادي کشورها به دلايلي چند با صادرات آنها ارتباط دارد.
پژوهش خبری: بررسي هاي علمي ثابت كرده است كه رشد اقتصادي کشورها به دلايلي چند با صادرات آنها ارتباط دارد. كشور جمهوري اسلامي ايران يكي از كشورهاي صادر كننده كالا در قالب صادرات نفتي و يا غيرنفتي است و به لحاظ بهرهمندي از مواهب متعدد همچون دريا، معادن و... مي تواند بيش از اين در صحنه تجارت فعال باشد.
در جوامع صنعتي به صادرات كالاهاي صنعتي و فرآوري شده، كه از ارزش افزوده بالايي نيز برخوردارند، اهميت فراواني داده مي شود، اين در حالي است که كشورهاي در حال گذر نظير ايران، بيشتر به صادرات كالاهاي کشاورزي و معدني اشتغال دارند. تقويت صادرات، داراي مزاياي مهمي بوده كه توليد انبوه، تامين درآمد ارزي، افزايش اشتغال، بهبود كيفيت و كاهش قيمت محصولات توليدي از آن جمله است.
بدون ترديد ، رسيدن به بازارهاي گسترده و موفقيت تجاري،مستلزم بهكارگيري استراتژي هاي بازاريابي و نگاه مدبرانه به نيازها و خواسته هاي مشتريان گوناگون در بازارهاي مختلف مي باشد. صادرات بيش از آن كه مكملي براي کاستي هاي ارزي باشد، بايستي به عنوان يك راهكار محوري در كشور مورد توجه قرار گيرد به طوري که از درآمدهاي نفتي تنها در جهت سرمايهگذاري هاي زير بنايي استفاده شود و با صدور كالاهاي غيرنفتي، نيازهاي ارزي تأمين گردد و چرخه توليد پر بارتر شود.
در يک نگاه کلي ، پژوهش حاضر نگاهي دارد به کالاها و کشورهاي هدف صادرات ايران، در چند سال اخير . متن کامل اين مطلب در آرشيو تحقيقات مديريت پژوهش هاي خبري معاونت خبر در دسترس است.
.............................
پزوهش خبري// تينا صالحي