نکته ها به دنبال آن است که در کوتاه ترین سخن ،تجربیات میدانی و دانسته های سردبیران ،خبرنگاران و پژوهشگران رسانه را در اختیار علاقمندان قرار دهد.
1- در نظام رسانه ای جهان امروز دیگر سخن از نگفتن نیست بلکه سخن از چگونه گفتن است.
2- مخاطب باید در نخستین ارتباط با خبر، آن را درک کند و خبر بگونه ای نوشته شده باشد که مخاطب مقابل آن جبهه نگیرد. اتخاذ شیوه های جدید در ارائه مطلب، نوآوری در بیان رسانه ای، استفاده از ابزارهای نو در انتشار سریع و جذاب پیام و هر آنچه به تسهیل روان و سریع درک معنای مورد نظر رسانه در ذهن مخاطب بیانجامد ضروری است.
3- می گویند المپیک جای با تجربه هاست. قبول کنید در المپیک رسانه ای که در آن قرار داریم، فرصت آزمون و خطا برای دست اندرکاران خبر زیاد نیست و حتی باید از تهدیدهای موجود بهره برد و آنها را به فرصت تبدیل کرد.
4- خط قرمز برای همه ما خبری ها واژهای آشناست! ولی بپذیریم بسیاری از خطوط قرمز، خود ساخته هستند و یا حداقل می توان فرض کرد این خطوط قرمز در وضع فعلی و با تغییرات گسترده فضای سیاسی و فرهنگی جامعه در سال های اخیر، مصداق و ضرورت خود را از دست داده اند.
5- مخاطبان ما می خواهند تحلیل خوب از وقایع بدست بیاورند، بنابراین بخش هایی از ناگفته های خبری جزو حقوق طبیعی آنهاست ولی تا چه اندازه؟ توجه کنید رسانه ملی، یک رسانه ی دولتی است نمی شود از آن توقع داشت رازهای دولت را فاش کند. واقعاً چنین رسانه ای نمی تواند چنین کاری کند کما اینکه رسانه های خصوصی هم نمی توانند هر چیز پشت پردهای را اعلام کنند چون منافع اقتصادی و سیاسی خاص خودشان را دارند.و بقای انتشار برای آنها مطرح است.
بنابراین پرداختن بی محابا به پشت پرده ها و گذر از خطوط قرمز، به این عنوان که مخاطب خود را به هر شکل راضی نگهداریم در هیچ جای دنیا توصیه نشده است و جزء سیاست های رسانه ای نیست.
بنابراین با محور قرار دادن چارچوب های مکتوب و غیر مکتوب! سازمانی و با استفاده از تکنیک های رسانه ای می توانیم در بین این دو خط به خوبی حرکت کنیم.
6- مخاطبان از رسانه دو جور توقع دارند یکی آنچه دوست دارند بدانند و دیگری آنچه باید بدانند، سطح اول یعنی آنچه دوست دارند بدانند شامل خیلی از موارد است مثلاً در حوزه ورزش از اینکه یک ورزشکار قهرمان چطور غذا می خورد، چطور زندگی می کند، دوستانش چه کسانی هستند و ... تأمل این گونه نیازها الزاماً وظیفه رسانه نیست.
اما اگر در رسانه نیاز او را به شکل معقول تأمین نکنیم کوتاهی کرده ایم و برنده رسانه هایی هستند که هم سعی می کنند به آنچه مخاطبان دوست دارند خوب پاسخ بدهند (نه تسلیم آن شوند) و هم به آنچه نیاز واقعی دارند خوب بپردازند ایجاد تعادل میان این دو موضوع خیلی دشوار است یعنی شما باید هم به آنچه مخاطب دوست دارد توجه کنید و هم به آنچه نیاز دارد.
پژوهش خبری // مازیار ناظمی