اهداف چین از اجرای این طرح؛ توسعه اقتصادی چین، جلوگیری از تجزیه طلبی، مهار افراط گرایی اسلامی، تعمیق همگرایی اقتصادی منطقه ای در راستای تقویت اهرم دیپلماتیک چین در منطقه برای تضعیف نفوذ آمریکا در کشورهای مسیر است.
چکیده مطلب:
- طرح "یک کمربند، یک جاده"، تداوم جاده ابریشم قدیمی
- مگا پرژوه "یک کمربند، یک جاده" سومین سند اقتصادی چین در قرن 21
- پذیرش جهان چند قطبی و جهانی شدن اقتصاد
- اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا در قالب سه کریدور
- اهداف چین از اجرای این طرح؛ توسعه اقتصادی چین، جلوگیری از تجزیه طلبی، مهار افراط گرایی اسلامی، تعمیق همگرایی اقتصادی منطقه ای در راستای تقویت اهرم دیپلماتیک چین در منطقه برای تضعیف نفوذ آمریکا در کشورهای مسیر
پژوهش خبری صدا و سیما: نام جاده ابریشم نخستین بار توسط یک جغرافیدان آلمانی در قرن 19 به کار رفت و دلیل این نیز تجارت و ترانزیت ابریشم بود. این جاده از سواحل چین در اقیانوس آرام شروع شده و به سمت ایران و غرب ادامه داشت. اکنون با گذشت چندین قرن نام جاده ابریشم توسط مقامات چینی بر سر زبانها افتاده است. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، سپتامبر 2013 در قزاقستان احیای جاده ابریشم و اکتبر همان سال در اندونزی ابتکار جاده ابریشم دریایی را پیشنهاد داد و دو طرح خود را «یک کمربند، یک جاده» نامید. در طرح جدید با بهرهگیری از شبکه بزرگراه ها، خطوط آهن، خطوط لوله کمربندی از منطقه شیآن در چین جنوبی شروع میشود تا به شهر ارومچی در مرز قزاقستان و از آنجا به ایران، عراق، سوریه و ترکیه برسد. این کمربند در ادامه از استانبول به سمت بلغارستان، رومانی، جمهوری چک و آلمان و در ادامه به روتردام هلند و ونیز ایتالیا متصل میشود و سپس به «جاده» ابریشم دریایی قرن 21 میپیوندد. جاده دریایی، شبکهای از بنادر و زیرساختهای ساحلی است که جنوب و جنوب شرق آسیا را به شرق آفریقا و شمال دریای مدیترانه متصل میکند. مسیر «یک کمربند، یک جاده» 65 کشور را از آسیا تا اروپا و آفریقا در برمیگیرد. جمعیت این کشورها حدود چهار و نیم میلیارد نفر است.
به اعتقاد کارشناسان، چین بازیگر نوظهوری است که جایگاه برتر ایالات متحده را در بسیاری از موضوعات اقتصادی به چالش کشیده است. این کشور از سال 1979 با بهرهگیری از قدرت ساختاری، رویهای بینابین تجدید نظرطلبی و تبعیت از سیستم جهانی را در پیش گرفته تا بتواند سهم خود را در اقتصاد بینالملل افزایش دهد. این نوشتار با نگاه اجمالی به پیشینه جاده ابریشم و طرح جدید، به این سوالات پاسخ خواهد داد:
1ـ هدف چین از اجرای این طرح چیست؟
2ـ چه اقداماتی برای تحقق آن انجام داده است؟
3ـ چالشهای موجود بر سر راه اجرای طرح "یک کمربند، یک جاده" چیست؟
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // رحیم خجسته