خلاقیت در خبر (6)
خلاقیت و سبک های خبری
به گفته بیل میشل گزارشگر و سردبیر کهنه کار پوینتر آنلاین، نوشته کلیشه ای و فرمولوار موجب بدنامی و به طرق مختلف موجب از بین رفتن خلاقیت ها می شود و تنها به نیازهای دم دستی خبر پاسخ می دهد.
پژوهش خبری صدا وسیما:همان طور که ساختمان نیاز به یک ساختار دارد
و همانگونه که بدن ما را اسکلت شکل داده است، اخبار نیز به لحاظ شکل نیازمند سبک و
ساختار هستند. خبرنگاران توانا این موضوع را به خوبی درک می کنند و مطمئناً جعبه
ابزارشان از شکل ها و سبک های متنوع برای پرداختن به اخبار و گزارش ها پر است.
بهترین داستان های خبری نیز معمولاً توسط همین تنوع سبک ها شکل می گیرد. مواردی که
خبرنگاران از آن برای بیان داستانشان بهره می گیرند بسیار محدود است لذا باید
بتوانند درباره بهترین راه و سبک بیان آن تصمیم اصولی و درست بگیرند. شما نمی توانید
برای حمل فیلی که درون کشتی است، یک جعبه کفش طراحی کنید. خبرنگاران نیز مانند
نویسندگان بیشتر از فرمول ها و فرم های آزمایش شده پیروی می کنند، سبک هرم وارونه، سبک تاریخی، سبک پایان شگفت انگیز، سبک بازگشت
به عقب، سبک تشریحی و ... از جمله آنهاست
که لازم است خبرنگاران با این فرم ها آشنا شوند. حال خبرنگار تصمیم خواهد گرفت تا
خبرش را با همان سبک های قدیمی کامل کند یا از راه های جدید.
جک هارت سردبیر و استاد نویسندگی در نشریه
ارگنین می گوید: هنگام سازماندهی داستان خبری خود، منطقی فکر کنید. او این روند را
تسلسل و تطابق دادن می نامد. «اطلاعات را در یک مسیر منطقی طبقه بندی کنید که
مخاطبان متوجه شوند چگونه یک نکته، نکته دیگری را کامل م یکند.» هارت معتقد است،
سکانس بندی و تسلسل مطالب به نویسنده کمک میکند تا برای داستانش تصویرسازی کند.
به عقیده وی بسیاری از نویسندگان تا میانه داستان پیش می روند بی آنکه بدانند از چه ساختار ویژهای استفاده می کنند.
توصیه اغلب مدرسان خبر این است که خبرنگاران
اجازه دهند داستان مسیر طبیعی خود را طی کند همانگونه که آن را برای یک دوست تعریف
می کنند. تمام داستانها باید به مخاطب در درک کانون ماجرا و کشمکش و نقاط برخورد،
پیش زمینه و راه حل مسائل اصلی کمک کنند. اغلب داستانها را می توان به ترتیب
موضوعات، نقطه نظرات یا ترتیب های زمانی برای تمام یا بخشی از داستان خبری مرتب
کرد.
به گفته بیل میشل گزارشگر و سردبیر کهنه کار
پوینتر آنلاین، نوشته کلیشه ای و فرمولوار موجب بدنامی و به طرق مختلف موجب از
بین رفتن خلاقیت ها می شود و تنها به نیازهای دم دستی خبر پاسخ می دهد. آنچه
گزارشگری را به نویسندگی به خوبی پیوند می دهد شکل منظم و متمرکزی است که برای
تولید کردن بهتر اخبار به کار گرفته می شود. برهمین اساس شناخت مدل های مختلف
ساختار خبر می تواند به ما در طراحی سازمان خبرمان کمک کند. انتخاب هر یک از
ساختارها به نوع موضوع خبر ما بستگی دارد. ساختارها فراوانند اما رایج ترین سبک های
پیشرفته خبری به قرار ذیل است:
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // گروه رسانه