در این پژوهش بیانات رهبر معظم انقلاب درباره محرم و عاشورا شاخص یابی و محوربندی شده است. از مجموعه این بیانات، سه شاخص اصلی یعنی عبرت ها، فرصت ها و تحریف های محرم و عاشورا استخراج و هر یک از این شاخص ها به محورها و زیرمحورهایی تقسیم شده است.
رهبر معظم انقلاب در شاخص اول، محرم و عاشورا را سرمشق، عبرت، فرهنگ و جریانی مستمر برای امت اسلامی می دانند و می گویند جان در طبق اخلاص گذاشتن امام حسین(ع) درسی تا قیامت است که با رنگ الهی در پیشانی تاریخ اسلام ثبت شده است. عبرت های کلی این حادثه را نیز ایثار و فداکاری، اخلاص، موقع شناسی و بصیرت برمی شمارند. از جمله عبرت های دیگری که از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره محرم و عاشورا به دست می آیند عبارت اند از : تبلیغ عملی و واقعی امام حسین (ع)، مبارزه غریبانه و شجاعانه امام، نابودی سریع عاملان حادثه عاشورا و استوار شدن پایه های مکتب اسلام، تشخیص درست واقعیت و عمل کردن به تکلیف، سرکوب قدرت های طاغوتی با هر هدفی و جلوگیری از انحراف اسلام.
شاخص دیگری که از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره محرم و عاشورا به دست آمده است، فرصت های این ماه و حادثه است. ایشان محرم را بهترین فرصت برای تبلیغ و برخورداری از عاشورا را از امتیازات جامعه شیعه می دانند و از پشتوانه بودن محرم برای انقلاب سخن می گویند . به عقیده رهبر معظم انقلاب عاشورا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی است.
در شاخص تحریف ها و توصیه های محرم نیز از مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب، محورها و زیرمحورهای مهمی به دست میآید. در این شاخص به گریستن و گریاندن، راه اندازی دستهجات سینهزنی، عَلَم بلند کردن، شعار نوشتن و شعار خواندن، روضه خوانی و بر سروسینه زدن اشاره می شود و ضمن تاکید بر وجود ارتباط عاطفی در عزاداری های محرم، مودت اولیای دین (ذکر مصیبت ها، مناقب و فضایل) را پشتوانه ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی می دانند و از سهم چشمگیر عاطفه در حرکت های معنوی سخن می گویند. در این شاخص همچنین به برخی کارها و بدعت های غلط از جمله قفل زدن به بدن، قمه زنی، سینه خیز رفتن به سمت حرم و لخت شدن در مراسم سینه زنی و بالا و پایین پریدن اشاره می شود. همچنین ویژگی هایی برای مجالس عزاداری حسینی بر شمرده می شود که از جمله آنها افزایش شناخت مردم از اصل حادثه عاشورا ، افزایش ایمان و معرفت دینی مردم و پرهیز از نقل مطالبی است که از لحاظ استدلال و پایه مدرک عقلی یا نقلی سست اند. ایشان همچنین به پشرکت در عزاداری ها برای وقت گذراندن و فقط برای ثواب اخروی اشاره و بر برپایی منبرها و مراسم روضه خوانی با شرایط خاص خودشان تاکید می کنند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری صدا وسیما// پژوهشگر: امید جلوداریان