بازی های رایانه ای جزو محبوب ترین بازی ها برای بچه ها لقب گرفته اند اما باید توجه داشت که این بازی ها می توانند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان محسوب شوند.در این نوشتار با نگاهی به خوب و بد بازیهای رایانهای به میزان وقت و هزینهای که در ایران صرف بازیهای دیجیتال میشود پرداخته میشود.
-(به نقل از بنیاد بازی های رایانه ای)از جمعیت 80 میلیونی کشور 23 میلیون نفر از بازیهای دیجیتال استفاده می کنند.
- 53 درصد این تعداد از بازیکنانی هستند که بطور مستمر از این بازی ها استفاده میکنند.
-از هر خانوار ایرانی بطور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می دهد و از هر 5 خانوار 4 خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن در اختیار دارند.
- متوسط سن بازیکنان ایرانی 21 سال است. 69 درصد بازیکنان به اینترنت دسترسی دارند.
- 39 درصد آنها به صورت آنلاین بازی می کنند. میانگین روزانه بازی کردن در بین بازیکنان ایرانی 79 دقیقه است.
-چهار هزار و ششصد میلیارد ریال در سال 1394صرف بازی های دیجیتال می شود.
-این در حالسیت که تنها 5درصد از بازار بازی های دیجیتال متعلق به بازیهای ایرانی بوده است.
-اکثر والدین باخیال این که سرگرمی فرزندشان را در خانه فراهم ساخته اند از ماهیت این بازی ها بی خبرند.
-بازیهای رایانه ای در زندگی امروز تبدیل به یک رسانه شده اند که اثرات عمیقی بر سبک زندگی کاربران گذاشتهاند.
- نگاهی به اتلاف وقت ایرانیان در بازیهای رایانهای
1- سعید عاملی، یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی:
2- مؤمننسب، کارشناس فضای مجازی:
مروری بر بازی های رایانه ای در کشور با نگاهی به آمار کاربران آن
بازی های رایانهای؛ خوب یا بد؟
گرچه بسیاری ازکارشناسان تربیتی معتقدند که بازی های رایانه ای می تواند اثرات مثبتی مانند تکامل شخصیت و رفتار، پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی، گسترش جهان بینی، تقویت ذوق هنری، آموزش مفاهیم پیچیده، انتقال فرهنگ و غیره را به همراه داشته باشند اما متأسفانه می شنویم که هر از گاهی اخباری از مناطق مختلف جهان به گوش می رسد که فلان نوجوان به دلیل این که مثلا 15 ساعت بدون وقفه مشغول بازی با کامپیوتر بود، دچار حمله های عصبی شد و کارش به بیمارستان کشیده است! آیا چنین مواردی می تواند دلیلی بر نفی عملکرد مثبت بازی های کامپیوتری باشد؟ امروزه جامعه شناسان به تأثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر رفتارهای فردی و اجتماعی افراد پی برده اند. اما به دلایلی مانند: عدم آموزش صحیح به کودکان و نوجوانان، معرفی بازی های رایانه ای و انواع آن به طور غیر صحیح، آشنا نبودن کاربران به زبان رایانه و ... اهداف بازی های رایانه ای به درستی شناخته نشده است و کودکان در عمل به سمت بازی هایی سوق داده شده اند که اثرات زیان باری دارند.
پژوهش خبری صدا و سیما// مرتضی رکن آبادی
* منابع در آرشیو در دسترس است.
و همین طور در ایران اصلا ساخت بازی نه رشته ی پول داراریه نه منابع این رشته وجود داره
و خشونت بزی ها بر اساس رده ی سنی بازی. اون پدر و مادر محترم باید حواسشون باشه چه چیزی برای بچه هاشون میگیرن و انقدر الکی بازی و کنسول یا کامپیوترو بده نکن این واقعا یک دید مسخرهست و در ضمن تو این گرونی و کرونا
کی میخواد بچشو ببره بیرون یا پارک یا .... لطفا فکر کنید بعد تصمیم بگیرید