پخش زنده
امروز: -
اتکا به توانمندی داخلی در صنعت لوازم خانگی موجب شد این صنعت که زمانی فقط قطعات وادراتی را مونتاژ و سر هم میکرد حالا ۴۰ محصول را در کارنامه تولید داخل خود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما، برای اطلاع از چگونگی دستیابی به این توفیق، پای صحبت برخی تولید کنندگان لوازم خانگی نشستیم؛ میگویند چندین سال است که در این صنعت فعالیت میکنند و اکنون توانستند بسیاری از کالاها را داخلی سازی کنند. آقای نباتی یکی از تولید کنندگان لوازم خانگی میگوید: از سال ۵۶ شروع به تولید یک قطعه از لوازم خانگی کردیم و از سال ۸۰ پنکه رومیزی تولید کردیم و اکنون ۴۰ محصول را تولید میکنیم که شامل انواع جاروبرقی, پنکههای دیواری، ایستاده و رو میزی, آبمیوه گیری، بخورساز و ... میشود.
آقای علی محمدی دیگر تولید کننده لوازم خانگی است که ۵۶ سال قبل اقدام به تولید لوازم خانگی در کشور کرده و توانسته انواع لوازم خانگی را تولید کند که شامل چرخ گوشت، جاروبرقی، آبمیوه گیری و پلوپز میشود.
تولید کنندگان لوازم خانگی میگویند در تولید لوازم خانگی تلاش بر این بوده محصولاتی تولید کننده که استاندارد بوده و مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نکند؛ همچنین در کنار استانداردسازی به خدمات پس از فروش در تولید لوازم خانگی توجه کرده اند و به گفته برخی از آنها محصولات تولیدی تا پنج سال ضمانت دارد تا رضایت مشتری را جلب کنند.
به گفته برخی از تولید کنندگان این صنعت طی سالهای اخیر با چالشهایی هم دست و پنجه نرم کرده به طوری که آقای غیب الهی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی میگوید: یکی از چالشهای اصلی در تولید لوازم خانگی تامین اولیه بوده است که بسیار نوسان قیمتی هم داشته است.
آقای فرهاد کیایی عضو هیئت مدیره کانون لوازم خانگی هم با بیان اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی تا ۱۵ درصد افزایش یافته است، معتقد است: طی سالهای گذشته توسعه صنعت لوازم خانگی کشور به حد مطلوبی توسعه پیدا کرده است و بعد از تحریمها توانست نیاز کشور را بر آورده کند، اما نیاز بود توسعه ساخت داخل شکل گیرد که طی یکسال گذشته با رویدادهایی که برگزار شد، قطعه سازان جدیدی به این عرصه وارد شدند و توانستند بخشی از نیاز را برآورده کنند.
آقای محمدحسین فهیمی هم درباره عمق ساخت داخل میگوید: اصولا در عمق ساخت داخل برای تک تک محصولات متفاوت است و کمترین محصولی که اکنون عمق کمتر در ساخت داخل دارد؛ تلویزیون است.
به گفته وی به واسطه شرایط خاصی که تولید تلویزیون دارد ۳۵ تا ۴۰ درصد آن از خارج وارد کشور میشود و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد عمق ساخت داخل دارد، اما در محصولات دیگر به طور متوسط تا حدود ۸۰، ۸۵ درصد میتوانیم بگوئیم از نظر تعداد قطعات، عمق ساخت داخل داریم.
فهیمی گفت: از نظر ارزش ریالی شاید به طور متوسط میتوانیم بگوئیم این بخش حدود ۳۰ درصد ارزبری دارد.
این تولیدکننده لوازم خانگی افزود:به دلیل مشکلات تامین ورق فولادی چندین بار پیشنهاد داده ایم در حوزه تولید ورقهای پیش رنگ صنعت لوازم خانگی، واحدی مشترک ایجاد کنیم چرا که مقدار مصرف ماهیانه ورقهای رنگی در صنعت لوازم خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات است.
وی افزود: اقلام پلیمری هم اگر در داخل کشور تولید شود ارزبری آن از بین خواهد رفت و اگر در داخل کشور یافت نشود مجبور هستیم از خارج وارد کشور کنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی اضافه کرد: تقریبا تنها اقلامی را که از خارج، وارد کشور میکنیم اقلامی است که صرفه اقتصادی تولید در داخل را ندارد، و این به آن معنی نیست که دانش فنی آن را نداشته باشیم، چون صددرصد محصولات حتی کمپرسور، موتور را میتوانیم در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید کنیم.
آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در این زمینه میگوید: طی مدتی که واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع بوده است شرکتهای لوازم خانگی توانستند به لحاظ کیفیت و تولید ارتقا یابند و اکنون به حدی در این زمینه پیشرفت داشته ایم که توانستیم محصولات را به کشور روسیه، عراق، عمان، آفریقا صادر کنیم.
آقای محسن شکراللهی مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت هم معتقد است: امروزه بیش از پیش نیازمند تحول صنعت لوازم خانگی در تکمیل زنجیره ارزش قطعه سازی، طراحیهای صنعتی و خدمات پس از فروش و صادرات هستیم.
وی افزود: یکی از موفقیتهای صنعت لوازم خانگی در کشور طی سالهای اخیر عرضه محصولات به اصطلاح اقتصادی (اکونومی) برای مصرف کننده است.
به گفته آقای شکراللهی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلق فرصت در چرخه یادگیری هستیم و برنامهریزی کلان کشور باید از راهبرد جایگزینی واردات به سمت راهبرد توسعه صادرات، حرکت کند و این مهم نیازمند گفتگوی بیشتر و اتخاذ رویکرد همکاریهای مشترک و ارتقای دانش فنی است.
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی در خصوص صادرات به کشورهای منطقه گفت: ما به دنبال صادرات به صورت تصادفی نیستیم بلکه باید بازارسازی، نفوذ در بازارها و ثبات در بازارهای منطقه را سرلوحه قرار داده و مزیتهای رقابتی در صادرات لوازم خانگی را تقویت کنیم، به خصوص مزیتهای ایران در ارتباط با بازارهای منطقه باید ارتقا یابد.
شکراللهی تاکید کرد: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را میشناسند و محصولات با کیفیت و نام نشانهای (برندهای) معتبر را حمایت میکنند.
وی ادامه داد: بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوارهای ایرانی و توسعه خدمات پس از فروش و تشویق نام نشانهای معتبر محصولات شرکتهایی را که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه میدهند، شناسایی کرده و با رتبه بندی فعالان صنعت و نشانهای مطرح در صنعت لوازم خانگی بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم.
شکراللهی افزود: با توجه به حرکت پرشتاب صنعت لوازم خانگی در تولید انواع محصولات، نیازمند هم افزایی بخشهای مختلف وزارتخانه برای تامین به هنگام و مناسب مواد اولیه و البته تسهیل در تامین مالی برخی از واحدها برای توسعه خطوط جدید و ماشین آلات هستیم.
گزارش از فائزه شعبانی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما