پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه درست است که الگوی مصرف انرژی در کشور ما بالا است و فرهنگ مصرف ما صحیح نیست و باید این مدل را تغییر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، موسیالرضا حاجیبگلو رئیس شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در سی و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها با گرامیداشت یاد شهدا و تبریک ایام ولادت امام علی (ع)، به موضوع ناترازی انرژی در کشور پرداخت و گفت: ناترازیهای فعلی ناشی از سوءمدیریت و نداشتن برنامه و راهکار و عدم تدبیر در گذشته بوده که باعث شکلگیری اتفاقات فعلی شده است.
وی افزود: درست است که الگوی مصرف انرژی در کشور ما بالاست و فرهنگ مصرف ما صحیح نیست و باید این مدل را تغییر داد.
حاجیبگلو با تقدیر از جامعه شورایی و مدیریت شهری در زمینه کاهش مصرف انرژی، اظهار داشت: جامعه مدیریت محلی از همان زمان که رئیسجمهور محترم پویش دو درجه کمتر را مطرح کردند، همگام و همراه بودند و مصرف انرژی را کاهش دادند و امیدواریم الگوی مصرف مردم نیز به صورت همیشگی تغییر کند.
وی در ادامه به موضوع انتقال پایتخت نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این موضوع چندان منطقی نیست و یکی دو کشور که آن را انجام دادند پس از سالها همچنان گرفتار این جا به جایی هستند. در برخی حوزهها مانند اقتصادی میتوانیم این اقدام را انجام دهیم، اما اینکه برای مثال سواحل مکران را برای تغییر پایتخت مطرح کردهاند چندان زیبنده و منطقی نبود.
رئیس شورای عالی استانها تصریح کرد: مکران باید پایلوت اقتصادی و گردشگری کشور شود و ما نیز در این راستا همهگونه به یاری دولت خواهیم پرداخت، اما راهحل مشکلات کشور و پایتخت، انتقال پایتخت نیست.
وی بیان کرد: در جزایر سهگانه و سواحل مکران باید اقدام عملیاتی انجام شود و در زمینه مسکن و اقتصاد سرمایهگذاری صورت گیرد چرا دولت در این زمینهها اقدام عملیاتی انجام نمیشود؟ به جای پرداختن به انتقال پایتخت باید در این زمینهها کار کرد.
حاجیبگلو در بخش دیگری از صحبتهای خود، اضافه کرد: اینکه در آلودگی هوا و این مسائل به دنبال تعطیلی باشیم، مدل خوبی نیست، چین با آن جمعیت و مساحت که از آلودهترین کشورهای جهان بود، توانست بر این موضوع چیره شود چرا ما نتوانیم؟ قطعاً با برنامهریزی میتوان این مشکل را حل کرد نه با تعطیلی.
رئیس شورای عالی استانها، عنوان کرد: ترافیک هم راهکار دارد، یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل ما کمبود اعتبار است. وقتی ساخت یک کیلومتر مترو سه تا چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد آیا شهرداریها به تنهایی از پس آن برمیآیند؟ همه انتظار دارند تمام مشکلات را شهرداریها حل کنند پس نقش دولت چه میشود؟
حاجیبگلو گفت: در موضوع اتوبوسهای وارداتی، این اتوبوسها مدتها است که در گمرک خاک میخورد و پول بیتالمال و مردم هدر میرود و عدهای نمیدانم چرا چوب لای چرخ میگذارند و نمیگذارند این اتوبوسها وارد کشور شود. قطعا برای حل این مسائل دولت هم پای کار باشد و کمک کند.
وی در ادامه از شهرداریها و دهیاریها خواست تا بودجه خود را با توجه به شرایط اقتصادی کشور تهیه کنند و افزود: باید از تعریف پروژههای بدون منابع پرهیز شود. مقام معظم رهبری نیز در ابتدای مجلس دوازدهم به نمایندگان توصیه کردند از ارائه طرحهای بدون منابع مالی خودداری کنند و شهرداریها نیز باید این نکته را مدنظر قرار بدهند.