پخش زنده
امروز: -
بر اساس آمار انجمن صنایع لوازم خانگی عمق ساخت داخل در محصولات لوازم خانگی تا ۷۵ درصد است که حدود ۸۵ درصد نیاز بازار را تامین میکند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ صنعت لوازم خانگی بعد از صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت کشور است و هر نوع توسعه و پیشرفت در این صنعت به بهبود، ارتقا و قدرت خرید خانوارها منتهی میشود.
در این زمینه بابایی تولید کننده لوازم خانگی برودتی درباره محصولات تولیدی خود میگوید:صفر تا صد تولید یخچال و فریزر در کارخانه تولید داخلی است و فقط موتور این محصولات وارداتی است.
وی با اشاره به میزان تولید سالانه محصولات ادامه داد:میزان تولید سالیانه ما در شرکت تولیدی بین ۵۰۰ تا هزار دستگاه است که این میزان را در سال آینده افزایش خواهیم داد.
محمدی تولید کننده دیگری در عرصه تولید اقلام گاز سوز میگوید:محصولات تولیدی ما شامل اجاق گازهای صفحهای، فرهای توکار، ماکروفر و هود است که حدود ۷۰ درصد قطعات این محصول در کشور تولید میشود.
ادهمیان از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز درباره محصولات خود میگوید: لباسشوییهای دوقلو، سه قلو و اتوماتیک را روزانه بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه تولید میکنیم.
وی ادامه داد:در سایر محصولات تولیدی شامل جاروبرقی و کولرهای پرتابل نیز توانایی تولید روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه را داریم که در حدود ۹۰ درصد تولیدات ما داخلی سازی است.
همچنین لاری دیگر تولید کننده محصولات لوازم خانگی با اشاره تولید ۸۰ درصدی محصولات در داخل کشور میگوید: عمده تولیدات ما در عرصه لوازم خانگی در زمینه یخچال و فریزر است و سالیانه در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه تولید میکنیم.
مسعودی از تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز در این باره میگوید:عمده تولیدات در حوزه لوازم صوتی و تصویری است که در گروه تلویزیون سالیانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه الای دی تولید میکنیم و هم اکنون به تولید سایر محصولات لوازم خانگی مانند ظرفشویی لباسشویی و جاروبرقی نیز رسیده ایم که میزان تولیدات در این نوع لوازم نیز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه میرسد.
در این میان تولید کنندگان قطعات لوازم خانگی نیز سهم قابل توجهی در داخلی سازی و افزایش تولید محصولات نهایی این صنعت با کمک دانش بنیانها دارند.
زنجانی مدیر یک شرکت دانش بنیان تولید دستگاه برش لیزری در این زمینه میگوید:در صنایع لوازم خانگی برای تجهیزاتی مانند هود، سینک، گاز، یخچال و فریزر استفاده میشود.
وی افزود:کاربرد دستگاه لیزری برای برش ورقهای فولادی در صنعت لوازم خانگی است که قبلا در ایران نبوده و وارد میشد، ولی هم اکنون با استفاده از فناوریهای دانش بنیان به تولید و ساخت این دستگاه و صادرات آن هم رسیده ایم.
همچنین حاجی پور تولید کننده قطعات لوازم خانگی گفت:تامین کننده الکترو موتورهای کولر در کشور هستیم و سالانه بیش از ۲ و نیم میلیون الکترو موتور در کشور توئلید و به بازار عرضه میکنیم.
به گفته وی توان این شرکت تامین نیاز کل کشور در زمینه الکترو موتورهای کولر است.
بر اساس آمار انجمن صنایع لوازم خانگی عمق ساخت داخل در این صنعت بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است که گروه تولیدی تلویزیون ۳۵ درصد، گروه تولیدی اقلام گاز سوز ۱۰۰ درصد و گروه تولیدی یخچال و فریزر و لباسشویی بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است و سهم ارزش افزوده در صنعت لوازم خانگی ۱/۴ دهم درصد برآورد شده است.
هم اکنون بیش از ۲۸۵ واحد صنعتی در حوزه لوازم خانگی در کشور فعال هستند که برای حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر اشتغال زایی در کشور ایجاد کرده اند.
زهره پرورش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما