به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تبیین اطلس آموزشی دانش آموزان استثنایی در این ایام پرداخت و گفت: اکنون ۷۱ و ۷ دهم درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش در فضای مجازی است.
آقای سید جواد حسینی با اشاره به هدف گذاری برای پوشش حداکثری آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در دوران کرونا، به تبیین اطلس آموزشی دانش آموزان استثنایی در این ایام پرداخت و اظهار کرد: تمام مدارس، ۷۴ درصد معلمان و ۵۱ درصد دانش آموزان استثنایی تا پایان خرداد ۹۹ عضو شبکه شاد شده بودند و ۸۴ درصد کلاسها در شاد تشکیل شده است.
وی افزود: اکنون ۷۱ و ۷ دهم درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش در فضای مجازی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ۱۸ و یک دهم درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق بستههای یادگیری و درسنامه است گفت: ۵.۹ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق استفاده از ظرفیت خانواده و بستگان است.
آقای حسینی ادامه داد: همچنین ۳.۲ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق مدرسه تلویزیونی است. ۱.۱درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز آموزش خودخوان و خودآموز است.
وی با اشاره به ایجاد ۸۵۰ کانال محتوای رسمی آموزش و پرورش استثنایی در پنج گروه استثنایی و شاخههای بهداشت، پرورشی، مشاوره و توان بخشی در شبکه شاد گفت: تاکنون هزار و ۱۴۱ محتوای آموزشی استاندارد شامل ۶۴ محتوای آموزشی ویژه پیش دبستانی ها، ۳۴۰ محتوی آموزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی، ۱۹۴ محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان متوسطه اول، ۱۷۸ محتوای آموزشی ویژه متوسطه پیش حرفهای و حرفهای و ۴۵۰ محتوای آموزشی برای مشاوره و توان بخشی در این کانالها بارگذاری شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی ۳۲ استودیوی تولید محتوا و هفت پایگاه مجازی آموزش و آموزش مجازی دانش آموزان معلول جسمی - حرکتی شدید که قادر به حضور در مدرسه نیستند را از دیگر فعالیتها در زیست بوم کرونا دانست.
آقای حسینی گفت: اکنون ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۷ گروه آسیب شنوایی، آسیب دیدگی بینایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی، معلولیت جسمی- حرکتی، اختلالات رفتاری – هیجانی، طیف اتیسم و دارای مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش قرار دارند.
وی اضافه کرد: از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر در قالب طرح تلفیقی در مدارس پذیرا و در کنار دانش آموزان عادی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم گفت: ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا مشغول فعالیت هستند. از این تعداد،۳۴ مدرسه شبانه روزی، ۴۸ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم، ۲۳ مدرسه ویژه دانش آموزان نابینا، ۲۶ مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی - حرکتی و ۱۰۰ مدرسه نیز ویژه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی هستند.
وی با اشاره به اینکه میانگین تراکم مدارس استثنایی ۵۳ نفر، میانگین نرم کلاسی ۶.۴ نفر و نسبت دانش آموز به معلم یک به ۶ است عنوان کرد: ۴۳ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز مشغول ارائه خدمت به اولیا و دانش آموزان استثنایی هستند. ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است و ۱۵ مرکز نیز امسال و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده اند