به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار داشت: ۴ هزار و ۵۸۹ دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، ۳۵ هزار و ۵۷۷ دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از ۹ هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و چند معلولیتی در ۱۲۰۰ مدرسه و ۵۵۰۰ کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.
وی با بیان اینکه نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار داشت: بیش از ۵۵ درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از ۲۹ درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر، ۳۴۶ درصد رشد داشته است. گفت: بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در ۱۰ سال اخیر، ۱۵۶ درصد رشد داشته است.
آقای حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری ۷ هزار و ۹۳۹ نفر است که از این تعداد ۴ هزار و ۵۸۹ نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۳ عنوان کتاب در قالب ۶۱۵ سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار داشت: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری ۵۷ عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.
وی افزود: همچنین برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی ۰ تا ۲ و ۲ تا ۴ سال نیز تاکنون چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.
حسینی تصریح کرد: تالیف ۲۲ عنوان کتاب راهنمای معلم برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحی و تولید ۲۱ کیت آموزشی و ۲ درس افزار آموزشی از دیگر فعالیتهای انجام شده در این حوزه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ۱۰ چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصلهای بوم محور، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزشهای مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و دستورالعملهای کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخشهای تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
وی افزود: چرخش از آموزشهای ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیتهای حرفهای کارکردی، چرخش از ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی الکترونیکی، چرخش از خرید و ارایه وسایل کمک آموزشی به طراحی وتولید وسایل کمک آموزشی ارزان، ساده و کاربردی توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید فیلمهای آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر چرخشهای تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.
حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه افزود: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده است و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است ارتباط طبعی با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.
وی گفت: ارتباط مداوم گروه کم توان ذهنی و چند معلولیتی در سازمان با تمام گروههای سازمان و بویژه گروههای اتیسم، پیش حرفهای و حرفهای باید برقرار باشد.