به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید جواد حسینی بابیان اینکه تعامل دو سازمان بهزیستی و آموزشوپرورش استثنایی میتواند راهحل بسیاری از مسائل باشد، اظهار کرد: چهار نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور، نظریه امتداد و نظریه عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزشوپرورش استثنایی است.
وی افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دورههای فناوری محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسانمحور رسیده است و در این نگاه همه انسانها نقشآفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه میشود.
آقای حسینی با تأکید بر اینکه امروزه توسعه، انسانمحور است و در این توسعه انسانها نقش اصلی را ایفا میکنند، تصریح کرد: انسانها بهعنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی میتوانند در توسعه نقش مؤثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شود و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایههای انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.
وی افزود: بر اساس نظریه دارایی محور و تفاوتهای فردی انسانها، نظام تعلیم و تربیت باید این داراییها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت میشود.
آقای حسینی با اشاره به نظریه امتداد اظهار کرد: بر اساس این نظریه توسعه، امتداد ارگانیسم موجود زنده است و بهزیستی و آموزشوپرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی میتوانند به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک کنند تا حس نداشته آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند.
وی افزود: چهارمین نظریه عدالت ترجیحی است و این عدالت حکم میکند به دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.
آقای حسینی بابیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی تمامی مأموریتهای آموزشوپرورشعادی بعلاوه برخی مأموریتهای سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را دارد، اظهار کرد: آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزشوپرورش استثنایی بهتمامی دانش آموزان ارائه میکند.
آقای حسینی بابیان اینکه از زمان تأسیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایشیافته است، اظهار کرد: ۱۵۲ هزار دانشآموز تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ۱۶۰۰مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا قرار دارند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اهداف انعقاد تفاهمنامه بین آموزشوپرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی موردنیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزشوپرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.
آقای حسینی با اشاره به نکات مهم تفاهمنامه همکاری اظهار کرد: ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.
وی افزود: راهاندازی واحدهای تجمیعی ارائهدهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.
آقای حسینی تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب درزمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامههای غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است
وی گفت: انتقال دانش و تجارب درزمینه آموزشهای حرفهای و شیوههای آمادهسازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی بهمنظور برپایی نشستهای علمی، تعیین اولویتهای پژوهشی و اجرای پروژههای تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دو دستگاه است.
شایانذکر است، این تفاهمنامه با حضور آقایان سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی و وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور به امضاء رسید.