یادداشت پژوهشی
نقش نسل z آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
از عوامل مهمی که بر اساس آن می توان نسل ها را طبقه بندی کرد، رسانه ها هستند و یکی از معروفترین طبقه بندی های نسلی که مورد اجماع و توافق پژوهشگران قرار دارد، نظریه نسل ایکس، وای و زد است.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: مشارکت سیاسی یکی از سازوکارهای اعمال قدرت از درون جامعه است که شهروندان از آن طریق، نفوذ خود را بر حکمرانان یا کنشهایشان اعمال میکنند و مطالعهی آن در هر جامعهای، شناخت رفتار سیاسی مردم آن را میسر میسازد. این مهم که یکی از شاخصههای مردم سالاری نیز به شمار میرود و رابطه تنگاتنگی با مشروعیت نظامهای سیاسی دارد، به نوعی بیانگر نوع نظام سیاسی هر جامعهای نیز به شمار میرود.
در کنار سطوح و شئون متعدد مترتب بر مشارکت سیاسی، بارزترین جلوه این مفهوم، رفتار رایدهی مردم در انتخابات است.
نکته خطیری که از رهگذر مطالعات مختلف در این حوزه میسور میشود حصول شناخت از میزان این مشارکت و جامعهپذیری سیاسی اعضا و نسلهای مختلف جوامع است.
در این میان، تفاوت نسل ها و عوامل متفاوتی که ابژه های هر نسل را میسازند مسئله ای حائز اهمیتی است. از عوامل مهمی که بر اساس آن می توان نسل ها را طبقه بندی کرد، رسانه ها هستند و یکی از معروفترین طبقه بندی های نسلی که مورد اجماع و توافق پژوهشگران قرار دارد، نظریه نسل ایکس، وای و زد است.
نسل زد که پس از ظهور و گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی دیده به جهان گشوده است، دارای ویژگی ها و خصایصی در مواجهه با رسانههای دیجیتالی است و از شبکه های اجتماعی بهعنوان بخشی از سبک زندگی خود بهره می گیرد و صرفا برای سرگرم شدن به آنها مراجعه نمی کند.
نسل زد، زاده فناوری، شبکههای اجتماعی، اینترنت و گوشی های هوشمندند که به نسل محتوا و ارتباطات، نسل گوگل، نسل بومیان دیجیتال و یا مهاجران دیجیتال نیز معروفند.
نسل زد در واقع پس از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ متولد شده است، با رشد همزمان جهان فناوری و گسترش رسانه های جدید، تکامل یافته است. از ویژگیهای نسل زد این است که کنشگری فعال است و خود به تولید محتوا می پردازد.
حال سوال اینجاست نقش و تاثیرگذاری نسل زد بر انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا چگونه بوده است؟! [۱]
امسال در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ۲۳ میلیون نفر نسل زدی بودند یعنی جوانانی که در رده سنی ۱۸ تا ۲۳ ساله بودند. این تعداد نسبت به انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری آمریکا (۲۰۱۶) افزایشی چشمگیر داشته است به طوریکه در سال ۲۰۱۶ تعداد ۷ میلیون از جوان نسل زد در انتخابات شرکت داشتند که قابل تامل و توجه است. صحبت از به میدان آمدن نسل جدیدی است که هرچند تعدادشان نسبت به گروههای نسلی دیگر کمتر است، اما از ویژگیهایی برخوردارند که مورد توجه است [۲]:
نسل زد متنوعترین گروه به لحاظ نژادی در مقایسه با نسلهای قدیمی بود. [۳] (۵۵ درصد سفیدپوستان غیر اسپانیایی تبار، ۲۲ درصد اسپانیایی زبان، حدود ۱۴ درصد سیاه پوست، ۵ درصد آسیایی و ۵ درصد نژادهای دیگر یا چند نژادی)
این نسل یک دهم رأی دهندگان در انتخابات ۲۰۲۰ تشکیل میدادند که با ابژههایی همچون اعتراضات گسترده، بحران جهانی بهداشت و تحولات سیاسی روبرو بوده اند.
نسل زد دیدگاه بسیار تیره تری نسبت به ترامپ داشته اند و حدود دو سوم پاسخ دهندگان عملکرد وی را قبول نداشتند.
نسل زد که برای اولین بار در انتخابات شرکت می کردند در درک و نحوه مشارکت با ابهام مواجه بوده اند. بیش از یک سوم رای دهندگان نسل زد نسبت به رای گیری پستی ابراز اعتماد و اطمینان داشتند.
نسل زد به عنوان بومیترین نسل دیجیتالی اخبار انتخاباتی خود را از شبکههای اجتماعی دنبال کرده اند؛ و کمتر به اخبار روزنامهها و به خصوص تلویزیون مراجعه داشته اند.
به نظر میرسد هر چند در برخی تحلیلها نقش سیاهپوستان و شکاف نژادی و یا افزایش رای گروههای مردد در شکست ترامپ برجسته شده است، اما نباید از نسل زد آمریکایی چشم پوشی کرد که ضمن حضور بیشتر نسبت به دیگر نسلها در فضای دیجیتال و شبکههای نوین اجتماعی، بیشترین اعتراض را در این فضا علیه عملکرد ترامپ تاکنون مطرح کرده اند که یکی از این موضوعات، عملکرد بد ترامپ در خصوص مقابله با کرونا بوده است.
مهدی ناجی و یاسر بهشتی؛ پژوهشگران اداره پژوهش خبری
منابع:
[۱].https://www.weforum.org/agenda/۲۰۲۰/۰۹/gen-z-eligible-voters-reflect-the-growing-racial-and-ethnic-diversity-of-u-s-electorate/
https://www.politico.com/news/۲۰۲۰/۱۰/۱۱/gen-z-politics-۲۰۲۰-poll-takeaways. [۲][۳].
بر اساس تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات پیو منبعث از دادههای اداره سرشماری