ابقا رئیس و هیئت رئیسه شورا شهر تهران
خط ۷ مترو ایمنی لازم را دارد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آستانه افتتاح ایستگاههای محمدیه و بسیج تاکید کرد: خط ۷ مترو از ایمنی لازم برخوردار است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛
آقای محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نیمه راه شورا قرار داشتیم که گزارشی به مردم داده شد. از روسای کمیسیونها هم خواستیم تا هر کدام گزارشی از این اتفاقات ارایه کنند و براساس دستور جلسه موجود هم قرار شد تا انتخابات هیئت رییسه انجام گیرد.
آقای هاشمی با اشاره به انتخابات هیئت رییسه اضافه کرد: ریاست شورا با ۱۸ رای و نایب رییس با ۱۷ رای و منشیها با ۱۶ و ۱۴ رای انتخاب شدند و ثباتی در شورا ایجاد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم همین ثبات در مدیریت شهری هم در سالهای آینده حفظ شود تا شاهد انجام اقدامات خوبی باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شورای شهر تهران در این دوره فعالیت قابل قبولی داشته و قابل دفاع است و سعی کردیم تا همان وعدههایی را که داده بودیم، عملی کنیم.
وی گفت: برای مثال به شفافیت بیشتر وعده داده بودیم که دیدید برای همین امر اقدام کردیم و امروز مردم به خوبی میدانند در شورا چه می گذرد.
آقای هاشمی در پاسخ به این سوال که حفظ هیئت رئیسه آیا صرفا به خاطر ثبات هیات رییسه بوده یا سیاسی کاری هم داشته اید، گفت: نمیشود گفت: شورا سیاستی نداشته باشد، اما همدلی و انسجامی بین اعضا وجود دارد که هم به نفع شوراست و هم باید الگوی سایر شهرها باشد.
وی درباره سه رای سفید تصریح کرد: من نمیدانم آن سه نفر چه کسانی بودند، اما تلاش میکنم به گونهای رفتار کنم که آن سه رای سفید هم در آینده تغییر کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اولویتهای شورا در سال سوم گفت: بحث آلودگی هوا و ترافیک و معضلات اجتماعی خواستههای مردم است که تلاش میکنیم بیشتر این موضوعها مورد توجه قرار گیرد.
وی به سفر خودش به شهر ارومچی در غرب چین اشاره کرد و گفت: در آنجا اقدام مثبتی در حوزه واگن سازی و خطوط بی آر تی در جریان است که من برای بازدید به آنجا رفته بودم، آنجا هفت خط مترو به ظرفیت سه میلیون نفر در حال ساخت است و سفر من هم سفری کاری برای برخی همکاریهای آینده بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص محکومیت ناهید خداکرمی گفت: این حکم هنوز قطعی نشده است و ما با دستگاه قضایی رایزنی خواهیم کرد تا تخفیف بیشتری برای ایشان بگیریم.
وی تصریح کرد: من فردا در افتتاح خط هفت مترو هم حضور خواهم داشت و این را به شما میگویم که این خط از ایمنی لازم برخوردار است و مشکلی در آن وجود ندارد.
کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخلفها در شوراهای معماری
محمد سالاری خلاصهای از اقدامات و دستاوردهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در دو سال گذشته را تشریح کرد و از کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخلف هه در شوراهای معماری خبر داد.
محمد سالاری گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری طی دو سال گذشته مجموعا ۲۰۲ جلسه رسمی برگزار کرده که بخشی از ان به بررسی کارشناسی پروندههای باغات و بخشی دیگر به بررسی ۳۲ طرح و ۴۱ لایحه اختصاص داشته است.
سالاری با اشاره به ایجاد کارگروه فنی نظارتی ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری بیان کرد: این کار گروه در چارچوب ایفای نقش نظارتی کمیسیون ایجاد شد که در سال اول شورا ۴۸۵۰ پرونده شهرسازی و در سال دوم ۵۴۰۰ پرونده را که در شوراهای معماری مناطق تصمیم گیری شده بود با مفاد طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی ومعماری تطبیق داد و مغایرتهای این تصمیمها با قوانین را بصورت رسمی به شهرداری تهران و ریاست شورا و سایر نهادهای نظارتی برای لغو مصوبههای متخلفانه اعلام و این اقدامات منجر به کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخلفات شوراهای معماری شد.
وی تعداد بازدیدهای میدانی کارشناسان کمیسیون مربوط به پروندههای باغها را ۲۷۵ مورد اعلام کرد و گفت: از آنجاییکه بیشترین مراجعه مردمی به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی و معماری است، بیش از ۱۵۰۰ درخواست مردمی به این کمیسیون ارائه شده که مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. همچنین ۱۱۵ ارجاع طی یکسال اخیر از سوی هیئت رییسه برای تعیین تکلیف و تصمیم گیری به کمیسیون ارجاع شد که پس از بحث و بررسی به آنها پاسخ داده شده است.
بررسی ۱۷۲ گود پر خطر
سالاری ادامه داد: ۱۷۲ گود پرخطر بازدید و بررسی شد تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی و ایمن سازی آنها انجام شود. ۱۸۰ مورد بازدید و نظارت میدانی از طرحها و پروژههای سطح شهر و سازمانها و شرکتها نیز توسط اعضای کمیسیون صورت گرفته و ۴۶ نشست و همایش تخصصی با حضور صاحبنظران، اساتید و مدیران مرتبط برگزار شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بررسی ۹۰ مورد گزارش ارائه شده در شهرداری تهران و سازمانها و شرکتها و سایر نهادها در جلسات کمیسیون اشاره کرد و گفت: ۱۷۰ موضوع تخصصی در جلسههای کمیسیون، تصمیم گیری و ۵۲ مورد گزارش تحلیلی و پژوهشی در کمیسیون تهیه شده است.
کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری
سالاری با اشاره به ارائه تعداد ۱۲۶ تذکر از سوی اعضای کمیسیون به مدیریت شهری و سازمانها و نهادها و حوزههای مرتبط در صحن شورای شهر تهران، به بیان مهمترین دستاوردهای کمیسیون پرداخت و گفت: ما توانستیم با همکاری سایر اعضای کمیسیونها و همکاری شهرداری و دیده بانهای شهری و رسانهها تغییر رویکرد جدی را در مدیریت شهری در توجه به طرحهای توسعه شهری هم در کاهش انحراف و هم کاهش تخلف، کاهش رانت و فساد و حذف شهر فروشی داشته باشیم، نهاد پایش و راهبری طرحهای توسعه شهری احیا شد. فعالیت مجدد این نهاد با امضای تفاهمنامه مشترک وزیر راه و شهرسازی رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران و همچنین پیشنهاد و تصویب ردیف اعتبار در بودجه سال ۹۸ شهرداری آغاز شد.
وی با بیان اینکه ما با همکاری کمیسیون سلامت و محیط زیست توانستیم دو طرح موضعی بسیار مهم را تعیین تکلیف کنیم گفت: یکی طرح ۱۰۷۰ هکتاری ساماندهی باغهای بهم پیوسته کن که بعد از بارها جلسه، بالاخره در شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین تکلیف شد و امیدواریم شهرداری تهران با ایجاد سازمان اجرایی این مجموعه را به یکی از تفرجگاههای عمومی تبدیل کند و طرح دیگر طرح ۳۰۰ هکتاری باغهای فرحزاد است.
تغییر رویکرد در کمیسیون ماده ۵
وی افزود: تغییر رویکرد در کمیسیون ماده ۵ از تصمیمگیری مبتنی بر درآمد زایی به تصمیمگیری جهت تعیین تکلیف مفاد طرح تفصیلی و طرحهای موضعی و موضوعی و تصمیمهای راهبردی مغفول مانده در شهر، دیگر دستاورد کمیسیون است. همچنین ما توانستیم با همکاری سایر نهادها، لایحه اصلاح قانون ماده صد فعلی که متاسفانه دیگر با سازوکارهای موجود نمیتوان کاهش تخلف را رقم زد، پیش ببریم و اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در فرایند نهایی است ما نیز در آنجا حضور فعال داشتیم و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: برخورد با تخلف پروژههای بزرگ مقیاس از دیگر اقدامات کمیسیون بوده است. همچنین در حوزه حفاظت و صیانت از باغها میتوان به لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی طرح خانه باغ و طرحهای موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد.
توقف بارگذاری انبوه در پادگان ۰۶
وی توقف بارگذاری انبوه در پادگان ۰۶ یکی از دستاوردهای مهم کمیسیون دانست و گفت: توانستیم با حضور در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری از ساخت و ساز انبوه یک وهفت دهم میلیون مترمربعی در پادگان ۰۶ جلوگیری کنیم.
تغییر رویکرد شهرداری از خودرو محوری به انسان محوری
وی اضافه کرد: پیگیریهای کمیسیون به ایجاد تغییر رویکرد شهرداری از خودرو محوری به انسان محوری از طریق توسعه عرصههای عمومی و معطوف شدن ماموریتهای شهرداری به عرصههای عمومی و پلازاهای شهری منجر شد و یکی از مهمترین ماموریتهای شهردار تهران همین موضوع است. مناسب سازی فضاهای عمومی و معابر یکی دیگر از دستاوردهای کمیسیون بود که همکاران من در کمیته شهرسازی توانستند ستاد احیا و مناسب سازی فضاهای عمومی را احیا کنند و اکنون جلسههای آن به صورت منظم تشکیل میشود و تمام مناطق اکنون درگیر این موضوع هستند.
این عضو شورای شهر با اشاره به افزایش تاب آوری شهر اظهار داشت: ما در کمیسیون ضمن تعامل خوب با نظام مهندسی استان تهران در خصوص تهیه شناسنامه فنی ساختمان، توانستیم نوسازی بافتهای فرسوده را از صرف تخریب و نوسازی و درجاسازی به سوی بازآفرینی شهری ببریم.
بررسی ۱۹۶۲۵ طرح نمای ساختمانی در کمیتههای نمای مناطق
سالاری درباره اقدامات انجام شده درباره ساماندهی سیما و منظر شهری بیان کرد: در دو سال گذشته ۱۹۶۲۵ طرح نمای ساختمانی در کمیتههای نمای مناطق ۲۲ گانه بررسی شده و نمایندگان کمیسیون به عنوان ناظر در آنجا حضور داشته اند و سلسله جلسات بصورت مرتب در کمیسیون برگزار شده است.
وی افزود: احیای سند مجموعه شهری و صیانت و حفاظت از حریم از دیگر اقدامات کمیسیون است. ما در کمیسیون نهاد سازی را نیز در دستور کار داشتیم که در این راستا ایجاد ستاد هماهنگی کمیسیونهای ماده صد و تشکیل مجمع مشورتی روسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری شوراهای شهر مراکر استانها و همچنین نهاد پایش و راهبری طرحهای توسعه شهری را به سرانجام رساندیم.
همچنان باید بیشتر تلاش کنیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آستانه سومین سال فعالیت پنجمین دوره شورای شهر تهران، اقدامات این دوره را قابل دفاع و البته قابل قبول دانست.
محسن هاشمی رفسنجانی همزمان با اولین جلسه از سومین سال دوره پنجم شورا با اشاره به پایان دومین سال این دوره، مسئولیت نیمه دوم این دوره را سنگینتر دانست و اظهار کرد: بردوش کشیدن بار سنگین امانت نمایندگی مردم، مسئولیتی نیست که جز با لطف الهی بتوان به سلامت آن را به مقصد رساند و به رسم خدمتگزاری در پایان دوسال نخست عمر شورای پنجم، گزارشی کوتاه از عملکرد این شورا تقدیم میکنم و خوشبختانه با حمایت و پشتوانه مردمی شورای پنجم میتوان گفت: این شورا عملکرد قابل دفاع و قابل قبولی داشته است.
هاشمی به مرور عملکرد دوساله شورا پرداخت و افزود: شورای پنجم در دو سال نخست، در حدود ۱۶۰ جلسه رسمی در صحن علنی برگزار کرد، بیش از ۲۷۰ مصوبه را به تصویب رساند و اعضای شورا با تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران و ارائه ۴۲۳ تذکر، در جهت ایفای وظایف سیاستگذاری، تقنینی و نظارتی شورای شهر تلاش کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دستاوردهای مهم این شورا را عملی کردن شعار شفافیت و محرم بودن شهروندان در روند تصمیم گیری شورا دانست که منجر به علنی شدن جلسات رسمی و حذف جلسات غیرعلنی شده است، اضافه کرد: هیچ تصمیمی بدون اینکه مذاکرات و ادله موافقان و مخالفان آن با افکار عمومی در میان گذاشته شود، گرفته نشد، تنها جلسه غیرعلنی شورا نیز به دلیل ارائه و بررسی گزارش محرمانه نهادهای نظارتی تشکیل شد و در آن جلسه نیز مصوبهای به تصویب نرسید.
وی ارائه جزئیات آرای مثبت یا منفی اعضای شورای شهر تهران و نمایش آن در معرض اصحاب رسانه را گام بزرگی برشمرد که شورای شهر تهران توانست پیش از سایر نهادهای تقنینی در کشور از جمله مجلس شورای اسلامی آن را علنی کند؛ به این معنی که جز در مواردی که قانون صراحت دارد، رای نمایندگان شورای شهر تهران قابل دیدن است.
هاشمی افزود: مطالبه دیگر شهروندان تهرانی از شورای پنجم، صیانت از فضای سبز و باغهای تهران و جلوگیری از بلعیده شدن این میراث طبیعی به وسیله مجتمعهای تجاری و مسکونی بود که خوشبختانه با لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ که به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است، گام بزرگی برداشته شد تا باغهای باقیمانده تهران را بتوان برای نسلهای آینده حفظ کرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران مبارزه با رانت و حفظ حقوق بیت المال را یکی دیگر از انتظارات شهروندان تهرانی از لیست امید خواند و توضیح داد: در این مسیر علاوه بر پیگیری پروندههای پیشین در جهت احقاق حقوق شهرداری تهران، شورای پنجم با مصوبه واگذاری هر نوع دارایی ملکی شهرداری بصورت ترجیحی اعم از بهره برداری یا تملک را منوط به تصویب در صحن شورا کردند و بدین شکل، مسیر بخش بزرگی از تولید رانت در مدیریت شهری بسته شد.
آقای هاشمی ادامه داد: رویکرد انقباضی مدیریت شهری نسبت به رشد بی رویه هزینههای اداره شهر و منابع انسانی شهرداری، یکی دیگر از راهبردهای شورای پنجم بود و بودجه شهرداری تهران با وجود تورم در مجموع ۷۰ درصدی در دوسال اخیر در سطح ۱۸ هزار میلیارد تومان نگه داشته شد که اگرچه منجر به برخی نارضایتیهای داخلی شد، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رکود صنعت ساختمان و کاهش منابع مالی شهرداری، راهی گریز ناپذیر و ضروری بود و توانست در همین شرایط تعادل را میان حوزههای درامد و هزینه برقرار کرده و بخشی از بدهی انباشته دوران گذشته را نیز تسویه کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طبیعی است که کارنامه شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوسال، خالی از اشکال و بی نیاز به نقد نباشد، افزود: مهمترین آسیب مدیریت شهری در این دوره، بی ثباتی و تغییرات مکرر بود که منجر به انتخاب سه شهردار و دو سرپرست از سوی شورای پنجم شد. طبیعتا این تغییرات موجب تلاطم و تغییر در مدیریتهای بدنه شهرداری تهران نیز شد و آثار منفی در عملکرد و برنامه ریزی درازمدت برای شهر برجا گذاشت.
وی بی توجهی لازم به اولویتهای اصلی شهر و مطالبات شهروندان و پرداختن به مسایل حاشیهای را دیگر آسیب مدیریت شهری دانست و ابراز امیدواری کرد با تمرکز لازم در نیمه دوم مسئولیت شورای پنجم جبران شود.
رئیس شورا به بخشی از دستاوردها و همچنین اهداف محقق نشده حوزههای تخصصی شورا اشاره کرد و افزود: در حوزه معماری و شهرسازی، با وجود آنکه اقدامات کمیسیون جهت جلوگیری از شهرفروشی و پایبندی به طرح تفصیلی و لغو مصوبه برج باغ ها، پیگیری ایمن سازی گودها، تشکیل حساب کاربری شهرسازی برای شهروندان، صیانت از اراضی مزروعی و سبز شهر، دستاوردهای مثبتی تلقی میشود، اما تحقق اهداف برنامه در نوسازی بافتهای فرسوده نیازمند پیگیری و حمایت بیشتری از سوی شورا دارد.
آقای هاشمی تصریح کرد: در حوزه خدمات شهری، اگرچه در صیانت از باغها و فضای سبز، بهبود وضعیت سلامت شهری و رفع برخی معضلات مانند سفیدبالک ها، ایجاد سامانه پسماند و فضای سبز و نظارت بر وضعیت پیمانکاران خدمات شهری شورای پنجم توفیق قابل توجهی است، اما نظارت بر نظافت شهر و بهبود در پسماند نیازمند توجه بیشتر کمیسیون است.
هاشمی اهداف مححق شده و انتظارات در حوزه عمران و حمل ونقل را نیز برشمرد و گفت: زیرساختهای مناسبی در مترو به بهره برداری رسیده و بخشی از پروژههای نیمه تمام عمرانی تکمیل شد، در وضع ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بهبود ایجاد شد، اما به تسریع تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی در مترو و اتوبوس رانی و تامین مالی تجهیز وتکمیل مترو و شتاب در اتمام پروژههای عمرانی نیاز داریم که باید کمیسیون عمرانی وحمل ونقل فعالیت و پیگیری خود را تقویت کند.
وی ادامه داد: در حوزه برنامه و بودجه نیز ارائه گزارش تفریغ سال ۹۳ و تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، افزایش نیافتن کارکنان و کاهش سه هزارنفری کارمندان شهرداری، تدوین روشن و ارائه منظم بودجه و گزارشهای مالی به شورا و شهروندان، از دستاوردهای مثبت تلقی میشود، بروز رسانی گزارشهای تفریغ و تحول در ساختار بودجهای شهر از طریق افزایش سهم درامد پایدار و جذب سرمایه گذاری در پروژههای عمرانی و توسعه زیرساختها ضروری است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
به گفته هاشمی در حوزه فرهنگی اجتماعی نیز سیاستهای شورای پنجم جهت ایجاد تحول در برنامههای کلیشه ای، مناسبتی و موازی کاری فرهنگی تا حدی اجرا شد و تکثر و حضور انواع سلایق و تفکرات فرهنگی در چارچوب قوانین در عملکرد فرهنگی شهرداری و توسعه حوزه گردشگری، حمایت از صنوف هنری، تکریم چهرههای ماندگار فرهنگ و هنر، افزایش سرانه و زمان ورزش شهروندان، برگزاری موفق و آزاد انتخابات شورایاری بصورت الکترونیک برای نخستین بار در کشور را شاهد بودیم، اما در حوزه آسیبهای اجتماعی با وجود تلاشهای انجام شده در توسعه و تقویت گرمخانهها و همچنین در موضوع استفاده از زیرساختهای شهری نیازمند بهبود عملکرد و نظارت موثرتر کمیسیون فرهنگی هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از دستاوردها و همچنین اهداف محقق نشده در حوزه حقوقی و نظارت نام برد و خاطرنشان کرد: دستاوردهای مثبتی در زمینه حذف زمینههای رانت ساز استفاده از املاک و امکانات شهرداری، ایجاد سامانه طرحها و لوایح در جهت دسترسی شهروندان به قوانین و مصوبات شورا و همچنین حمایت از حقوق شهروندی بودیم، اما پیگیری پروندههای حقوقی شهرداری تهران و افزایش کارایی سیستم نظارتی شورا نیازهای جدی ماست.
وی به انتظارات از هیئت رییسه منتخب امسال شورا اشاره کرد و افزود: با افزایش مشارکت اعضا، در انجام وظایف قانونی خود به ویژه تدوین برنامه و خط مشی اداره شورا، ارتقای انسجام و کارامدی شورا، اولویت بندی مسایل وبرنامهها و افزایش هماهنگی میان کمیسیونهای تخصصی تلاش بیشتری داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از تلاشهای بی وقفه همکارانم در شورای شهر که در کمیسیونهای تخصصی با تشکیل جلسههای کارشناسی و بررسیهای مداوم میدانی و اسنادی، ضمن حفظ پاکدستی و انضباط مالی، حداکثر تلاش خود را در جهت انجام وظایف خود به کار بردند، قدردانی کنم.
هاشمی تاکید کرد: تلاش اصحاب رسانه و خبرنگاران گرانقدر نیز که در رسانهها و فضای مجازی با انعکاس اخبار مدیریت شهری و مشکلات و انتقادها و پیشنهادها، پلی دوسویه در جهت تعمیق رابطه شورا با مردم وبهبود عملکرد مدیریت شهری و کاهش نواقص داشتند، نیز ارزنده و لازم به تقدیر است و امیدوارم در آینده نیز تقویت شود.
هاشمی همچنین به کم مهری رسانه ملی و برخی رسانههای حاکمیتی برخلاف گذشته در این دوره، به مدیریت شهری اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد در دوسال باقیمانده این رویه اصلاح شود که البته در افکارعمومی عملکرد شورا و شهرداری بصورت یکپارچه دیده و قضاوت میشود.
هیئت رئیسه شورا برای سومین سال دوره پنجم ابقاء شدند
اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در یکصدو شصتمین جلسه، همزمان با آغاز سومین سال این دوره انتخاب شدند.
آقای محسن هاشمی با ۱۸ رای از ۲۱ رای برای سومین سال رییس شورای اسلامی پنجمین دوره شورا شد.
همچنین در انتخاب نایب رئیس شورا دو نامزد این پست آقایان امینی و فراهانی خود را در معرض رای اعضا قرار دادند که در نهایت سید ابراهیم امینی با ۱۷ رای از ۲۱ آرا به عنوان نایب رییس شورا در سال سوم انتخاب شد. مجید فراهانی دیگر نامزد این پست نیز ۴ رای داشت.
در انتخاب دو منشی هیئت رئیسه نیز خانمها بهاره آروین، زهرا نژاد بهرام و الهام فخاری به عنوان داوطلب خود را معرفی کردند.
در نهایت بهاره آروین با ۱۴ رای، زهرا نژاد بهرام ۱۶ رای به عنوان منشیهای هیئت رئیسه در سال سوم انتخاب شدند. الهام فخاری نیز در این رقابت ۹ رای گرفت.
در ادامه جلسه رای گیری برای انتخاب سخنگوی شورا با نامزدی علی اعطا صورت گرفت که در نهایت وی با ۲۰ رای از ۲۱ رای برای دوسال باقی مانده از دوره پنجم شورا به عنوان سخنگوی شورا انتخاب شد.
سید حسن رسولی برای سال سوم نیز به عنوان خزنه دار شورا با ۲۰ رای از ۲۱ رای انتخاب شد.
کاهش ۳ هزار نفری کارکنان شهرداری تا تحقق شفافیت
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تاریخ شهرداری تهران بعد از انقلاب هیچ دورهای نبوده که تعداد کارکنان شهرداری در راستای توانمند سازی و چابک سازی کاهش پیدا کند و تنها در دوره پنجم این مهم محقق شد.
یکصد شصتمین جلسه شورا با ارائه گزارش عملکرد روسای کمیسیونهای ۶ گانه به بهانه پایان فعالیت دومین سال از دوره شورای پنجم برگزار شد.
در ابتدای این امر مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به ارائه گزارش عملکرد این کمیسیون پرداخت.
الویری در ابتدای سخنان خود گفت: از مهمترین اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه تنظیم و تدوین بودجه سالیانه و برنامه ۵ ساله است که وقت زیادی از کمیسیون را گرفت و این در حالی است که بسیاری از طرحها و لوایح که مطرح میشود الزاما یک بخش بودجهای دارد که این امر ترافیک سنگین طرحها و لوایح را در کمیسیون در پی داشته است.
وی ادامه داد: در همین راستا ۱۳۷ جلسه در کمیسیون برگزار شد.
الویری در ادامه افزود:، اما از مجموع طرحها و لوایح که بگذریم دو تا سه اقدام کلیدی در این کمیسیون انجام شد که تاثیر زیادی در ساختار حرکت شهرداری و مدیریت شهری گذاشت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: از مهمترین این اقدامات کاهش کارکنان شهرداری بود. همان طور که میدانید زمانی که شورای فعلی آغاز به کار کرد صحبت از استخدام ۱۳ هزار نیروی جدید بود و ما مواجه بودیم با نیروی انسانی که از نظر کارامدی و توان بر اساس گزینش صحیح صورت نگرفته بود.
الویری ادامه داد: شهرداری را ملزم کردیم که سالیانه ۶ درصد نیروی انسانی خود را کم کند.
وی افزود: در شهریور سال ۹۶ که شورای پنجم آغاز به کار کرد تعداد شاغلین در شهرداری بالغ بر ۶۸۱۲۷ نفر بود و این در حالی است که در تیر ماه سال ۹۸ این رقم به ۶۴۹۱۲ تقلیل پیدا کرد. یعنی بالغ بر ۳۲۱۵ نفر نیروی انسانی کم شده است.
الویری خاطرنشان کرد: به جرات میتوان گفت: در تاریخ شهرداری تهران بعد از انقلاب در هیچ مقطعی تعداد نیری انسانی روند کاهشی پیدا نکرده و همیشه سیر صعودی داشته است و تنها در دوره پنجم شورا بوده که این امر در راستای چابک سازی و توانمند سازی محقق شده است.
الویری ابراز امیدواری کرد به صورت جدی صورت گیرد و هر چه زودتر به شورای شهر بیاید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه افزود: کار کلیدی دیگر مسئله شفافیت است. همان طور که میدانید تاریک خانههای موجود زمینه مناسبی برای فساد مالی فراهم میکند و شفافیت میتواند به عنوان ابزار جدی برای مقابله با فساد به کار گرفته شود.
الویری ادامه داد: در ۵ حوزه شفافیت را عملیاتی کردیم:
- شفافیت در معاملات بالای ۲۵۰ میلیون تومان که در سایت شفافیت قابل دسترسی است.
- در حوزه شهرسازی؛ به طوری که انتشار اطلاعات تمام پروانههای ساختمانی از سال ۹۷ در اختیار مردم قرار گرفته است، انتشار اطلاعات تغییر کاربریهای مجاز، انتشار اطلاعلات پروانههای برج باغهای ساخته شده از سال ۹۲
-شفافیت سازمانی با هدف مدیریت تعارض منافع؛ به طوریکه تمام مردم میتوانند اطلاعات کامل به همراه حقوق پایه کارکنان شهرداری را مشاهده کنند، اطلاعات سفرهای خارجی اعضای شورا و مدیران و کارکنان شهرداری تهران، انتشار اطلاعات ۶۵ هزار کارمند شهرداری
- شفافیت در لوایح و سند مصوب بودجه سالانه
-شفافیت آرای اعضا.
الویری در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگر کمیسیون کنترل قبل از خرج کرد و بعد از خرج کرد بوده است که در این راستا ذیحسابی منتقل شد به شورای شهر و تصمیم بر این شد که کنترل از سوی دستگاهی باشد که خود ذینفع نیست.
تغییر رویکرد و نامگذاری معابر شهر تهران به نام مشاهیر تا تعیین قطبهای گردشگری تهران
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همزمان با آغاز سومین سال از دوره پنجم شورا خلاصه گزارشی از عملکرد و اقدامات شاخص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارائه داد.
محمد جواد حق شناس گفت: خلاصه گزارش عملکرد و اقدامات شاخص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به شرح ذیل است:
۱- تحقق و تصویب ابعاد فرهنگی و اجتماعی توسعه پایدار در برنامه سوم توسعه شهر تهران همسو با استانداردهای بین المللی
در جریان بررسی لایحه برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران، با اختصاص حدود ۴۸۰ نفر ساعت کار کارشناسی رویکرد پایداری در مفاد و احکام حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه سوم توسعه پیاده سازی شد که یکی از اقدامات مبنایی و موثر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و شورای شهر تهران محسوب خواهد شد.
۲- تصویب بودجه فرهنگی و اجتماعی سال ۹۸ شهرداری منطبق با اهداف توسعه پایدار
در راستای بررسی ردیفهای اعتباری بودجه سال ۹۸ سه جلسه رسمی کمیسیون (۷۴، ۷۶ و ۷۷) به بررسی عملکرد بودجه مناطق شهرداری تهران و واحدهای ستادی آن در حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی در سال ۹۷ پرداخته شد که این جلسات به صورت فشرده هرکدام به مدت ۸ ساعت برگزار شد. پس از بررسی عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی جلسات منظم با تمامی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای زیر مجموعه آن در قالب ۲۸ جلسه برگزار شد. در نهایت نیز برغم کاهش سهم بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی در سال ۹۸، سقف اعتبار این حوزه به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و مساعدت رییس و اعضای محترم شورا به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
۳- احیا و اغاز طرح پهنه رودکی
بر اساس مصوبههای مغفول مانده دورههای قبلی شورا و نیز بررسیهای فشرده در دوره جدید طرح در جا مانده پهنه فرهنگی رودکی مجددا مطرح و پس از مطالعات و جلسات متعدد و توافق اولیه این طرح در دستور کار حوزه اجرا و شورا قرار گرفت. دو ردیف اعتباری جدید تحت عنوان «اجرای برنامههای فرهنگی پهنه رودکی» و «تملک، توسعه و تجهیز دو خانه در پهنه رودکی» در بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران الحاق شد که مبلغ ۱۴ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
علاوه بر آن در دو جلسه رسمی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز جزئیات اجرای پروژه پهنه رودکی با حضور ذی نفعان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۴- تصویب و آغاز مطالعات پروژههای مربوط به قطبهای گردشگری شرق، جنوب و توسعه قطب گردشگری غرب و همچنین راستههای هنر، صنایع دستی، کتاب و غیره.
در سه جلسه رسمی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی (جلسات ۸۹، ۹۶ و ۹۸) موضوعهای مربوط به راسته کتاب و راسته صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعات و جلسات متعددی که با سایر ذینفعان نیز برگزار شد نتیجه کار تصویب راستهها و گذرهای فرهنگی و قطبهای گردشگری تهران بود که در مواردی هم مطالعات اولیه نیز آغاز شده است.
۵- تغییر رویکرد و نامگذاری معابر شهر تهران بنام مشاهیر از جمله نامگذارای معابر بنام مشاهیر در قید حیات.
کمیسیون فرعی نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران ۳۱ جلسه برگزار کرده که ۲۳۰ مصوبه به همراه داشته است. از میان مصوباتی که به تصویب صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران رسیده اند، تاکنون بالغ بر ۲۴% اسامی (بیش از ۳۸ مورد) مربوط به اسامی مشاهیر فرهنگی، هنری، پزشکی و سیاسی بوده است. علاوه بر آن تاکنون بالغ بر ۳۸٪ اسامی تصویب شده در کمیسیون مربوط به نام شهدا بوده است. توجه به تکریم و بزرگداشت بزرگان فرهنگ، ادبیات، هنر و اندیشه و شهیدان بزرگوار انقلاب، جنگ و مدافع حرم در اولویت بوده است.
۶ - فرهنگ سازی و تشویق برگزاری برنامهها و مراسم بزرگداشت مشاهیر بررگ شهر تهران توسط شهرداری
با اعتقاد به اهمیت انسانی و هویت انسانی شهر اقداماتی در راستای بزرگداشت مفاخر و مشاهیر شهر تهران در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته و دنبال شده است که از جمله از نتایج کار عبارتند:
الف) نصب سردیس مربوط به مشاهیر فرهنگی، هنری و علمی در معابر عمومی شهر تهران که از جمله آن میتوان به سردیس استاد قانعی راد، استاد همایون شهنواز، استاد جمشید مشایخی و.. اشاره کرد.
ب) برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم عباس کیارستمی در موزه سینما و همچنین بزرگداشت استاد عزت الله انتظامی و تنظیم برنامه مدون سالیانه نکوداشتهای شهر
پ) مصوب کردن اختصاص زمین و راه اندازی موزه ایران درودی ـ تملک خانه نیما یوشیح و افتتاح خانه سیمین و جلال و در دست اقدام بودن و بهره برداری از خانه شهیدان مشروطیت و خانه اخوان ثالث و خانه فروغ فرحزاد.
ت) پیگیری ماده ۷۲ برنامه سوم ارتقاء سازمان گردشگری شهرداری.
۷. پیگیری و اجرای برنامههای جلب مشارکت مردم و گروههای مرجع با نشستها و گفتگوهای مستقیم و مستمر با انجمنهای فرهنگی و هنری و سازمانهای مردم نهاد
- برگزاری بیش از ۱۰ جلسه با انجمنهای فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد از جمله خانه سینما، خانه تئاتر، انجمن خوشنویسان، خانه موسیقی، سازمان مردم نهاد احیاء، انجمن عکاسان و... با تاکید بر تقویت فرهنگ و هنر عمومی و در خدمت شهر و شهروندان
۸. فعالیت کمیتههای ۷ هفتگانه فرهنگی/ هنری/ اجتماعی/ ورزشی/ مشارکتهای مردمی/ میراث فرهنگی و گردشگری / دینی
الف) توسعه فعالیتهای گردشکری با هدف ایجاد درآمد پایدار در حوزه مدیریت شهری و تبدیل تهران ری ـ تجریش به مقصدی برای گردشگری.
ب) توجه ویژه به سلامت روان و بهبود سواد سلامت (حکم برنامه سوم)
پ) توجه ویژه به پایش و صلاح وضعیت مراکز اجتماعی و گرم خانه ها، تاسیس گرم خانه زنان در زمستان ۹۷، مدارس پرتو و مراکز بهاران.
ت) در زمان تصویب لایحه بودجه ۹۸ سند «بودجه شهرداری به زبان ساده» برای اولین بار برای آگاهی عمومی تنظیم شد.
ث) ساده سازی سندهای پیچیده بوروکراتیک در راستای شفافیت صورت گرفت.
ج) طرح خیابان ورزش که در کمیته ورزش مطرح و پایش شده است. تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد در مناطق برگزار شده است.
چ) افزایش سرانه فضاهای ورزشی با نظارت بر ساخت و تخصیص بودجه لازم.
ح) افزایش کیفیت خدمات مجموعهها با عدم افزایش بهای خدمت.
خ) طرح دست آفرین که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت تهیه و اجراء شد.
د) تخصیص بودجه برای امر مهم کار داوطلبانه در مناطق.
ذ) تخصیص بودجه با عنوان نشاط اجتماعی و نظارت بر اجرای آن.
ر) نشستهای منظم با سازمانهای مردم نهاد.
ز) بازنگری در مصوبه مدیریت محله برای افزایش مشارکت.
۹. برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاریها
الف) برای اولین بار در کلان شهر تهران اعلام نتایج اولیه انتخابات ۴ ساعت پس از اتمام مهلت رای گیری به صورت الکترونیکی صورت گرفت و شاهد کاهش تخلف در زمان شمارش آرا در این دوره انتخابات بودیم
ب) در انتخابات شورایاریها افزایش مشارکت جوانان و زنان را تجربه کردیم.
پ) شرکت ۵۱۰ نفر در انتخابات که ۱۶.۳ درصد منتخبان را زنان تشکیل دادند و این آمار نشان دهنده افزایش ۴% بود.
تمایل هاشمی به تثبیت اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران
رئیس شورای شهر تهران در آستانه انتخابات هیئت رئیسه در سومین سال از پنجمین دوره شورای شهر، بر تثبیت حضور هیئت رئیسه فعلی و مدیریت شهری تاکید کرد.
محسن هاشمی رفسنجانی پیش از آغاز یکصد و شصتمین جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تغییر در ترکیب هیئت رئیسه گفت: هم اکنون به عنوان رئیس قبلی شورای شهر صحبت میکنم و البته علاقهمند به تثبیت نیز هستم، این تثبیت باید در شورا و البته مدیریت شهری باشد تا کارها به خوبی پیش رود.
وی ادامه داد: تثبیت در مدیریت شهری و استفاده از تجارب باعث میشود اقدامات بهتری در مدیریت شهری صورت گیرد و البته این اعضای شورای شهر هستند که باید برای این موضوع تصمیم گیری کنند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بحث اقدامات شورا از شهرداری متفاوت است، تصریح کرد: نباید وظیفه شورا و شهرداری را با یکدیگر مخلوط کنیم. بحث قانون گذاری و نظارت با اجرا متفاوت است و در قانون نیز برای شوراها و البته هیئت رئیسه وظایفی مشخص شده است.
هاشمی همچنین تاکید کرد: در برخی از موارد دیده میشود که شان شورا رعایت نشده و به همین دلیل باید شان اعضا و شورای شهر را حفظ کنیم. امکان دارد در بیرون نگاه سیاسی مطرح باشد، اما شان شورا و همچنین وظایف آن را نباید با یکدیگر مخلوط کنیم.
ابقا محسن هاشمی در سمت رئیس شورا
با رای اعضای شورای شهر تهران، محسن هاشمی برای یک سال دیگر رییس شورای شهر باقی ماند.
در یکصد و شصتمین جلسه شورای شهر تهران و آغاز به کار سال سوم شورای شهر در دوره پنجم، اعضای شورا محسن هاشمی رفسنجانی را برای یک سال آینده به عنوان رئیس شورا انتخاب کردند.
هاشمی تنها نامزد این پست بود و با ۱۸ رای در این سمت ابقا شد.