به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسیدآقایی در مراسم افتتاح ایستگاههای بسیج و میدان محمدیه در خط ۷ مترو که امروز با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد، گفت: در زمان تعطیلی خط ۷ در سال ۹۶ بحثهای بسیاری مطرح شد، اما در آن زمان به صراحت بیان کردم هیچ دلیلی جز ناامنی و تکمیل نبودن خطوط برای این تصمیم وجود ندارد. قصد سیاسی را نباید در کار مردم دخالت داد و ما از این امر پرهیز میکنیم.
وی با بیان اینکه امروز راه اندازی خطوط مترو با ایمنی کامل و سرفاصله استاندارد قطارها انجام میشود، ادامه داد: تا قبل از تعطیلی خط ۷ در سال ۹۶، دو هزار میلیارد تومان برای ایجاد آن هزینه شده بود، اما از روزی که مجبور به تعطیلی این خط شدیم تا به امروز هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شده است. باید بپذیریم که در کشور درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی با ابرقدرتهای اصلی جهان هستیم و در این شرایط توسعه مترو با تکیه بر توان داخلی صورت گرفت.
آقای پورسیدآقایی تصریح کرد: اقدامات زیربنایی در اغلب کشورها در دوران سخت اقتصادی تعطیل میشود تا کشور امور جاری خود را بگذراند، اما ما باتکیه بر تواناییهای داخل کشور توانستیم اقدامات زیربنایی را هم ادامه دهیم.
به گفته معاون شهردار تهران در زمان تعطیلی خط ۷، قطارها با سرفاصله ۳۵ دقیقه افتتاح شد، اما امروز این سرفاصله ۱۲ دقیقه شده و اقدامات بسیاری برای راه اندازی مجدد آن صورت گرفته است.
آقای پورسیدآقایی با اشاره به اینکه فروردین امسال ۹ کیلومتر از خط ۶ افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است هر ماه یک ایستگاه به ایستگاههای خط ۷ اضافه شود.
وی با قدردانی از مدیران دوره قبل شهرداری گفت: اگر آن هزینهها نبود، امروز نمیتوانستیم شاهد بهره برداری از این خط باشیم و نباید تلاشهای یکدیگر را تخریب کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه از این پس لازم است که تمرکز بیشتری روی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم، افزود: درسال جاری برای توسعه مترو، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با موافقت وزارت کشور دریافت کردهایم، اما اوراق مشارکت هرسال را سال بعد میتوان به منابع تبدیل کرد. اگر دستگاههای ذی ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کمک کنند که اوراق مشارکت سال ۹۸ را در همین سال به دست بیاوریم، کمک بسیاری به توسعه خطوط مترو خواهد بود.
به گفته معاون شهردار تهران در صورت تامین بودجه اوراق مشارکت سال ۹۸، رقم مذکور در کنار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حاصل از فروش اوراق مشارکت در سال ۹۷، امکان سرمایه گذاری بیش از دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در مترو را فراهم میکند.
آقای پورسیدآقایی با بیان اینکه باید علاوه برمترو به اتوبوسرانی نیز توجه شود، تصریح کرد: وضع امروز اتوبوسرانی، مناسب نیست و اتوبوسها سنی بیش از ۱۰ سال دارد و باید اتوبوسهای نوساز جایگزین شود.
معاون شهردار تهران بیان کرد: در قالب طرح نوسازی که از جانب دولت پیشنهاد شده است، ۱۹هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای کشور باید خریداری شود، اما از آنجایی که راهبری این طرح، ملی است سازمانهای ذی ربط باید ورود پیدا کنند.
آقای پورسیدآقایی یادآور شد: بعد از گذشت یک سال و نیم از بحث طرح نوسازی هنوز یک دستگاه اتوبوس در قالب این طرح تامین نشده است، درصورتی که رییس جمهور تأکید بسیاری بر اجرای آن دارد.
صبح امروز آیین افتتاح و بهره برداری ۸.۵ کیلومتر از بخش شرقی خط ۷ متروی تهران و ورود ۴ رام قطار شهری تولید داخل به ناوگان حمل و نقل عمومی با حضور معاون رئیس جمهور و شهردار تهران برگزار شد.
در این مراسم، ایستگاه بسیج و سپس ایستگاه میدان محمدیه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور، پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران و محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بهره برداری رسید.