جدیدترین اخبار از شورای شهر تهران
تغییر تشکیلات و چابک سازی شهرداری در دستورکار
شهردار تهران: براساس احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران تغییر در تشکیلات و چابک سازی شهرداری در دستور کار است
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی در حاشیه برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بودجه سالهای ۹۷ و ۹۸ درباره تأمین منابع از طریق اوراق مشارکت برای حملونقل عمومی و تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ بندهایی مطرح شده است، اظهار کرد: برای تکمیل خطوط مترو و کمک به اتوبوسرانی لایحهای دوفوریتی از سوی شهرداری تهران به شورای شهر آورده شد و دو فوریت آن به تصویب رسید. امیدوارم بخش باقیمانده از مترو را با این اعتبار تکمیل کنیم، البته تلاش میشود هزار دستگاه اتوبوس را به خطوط اتوبوسرانی وارد کنیم تا از شرمندگی مردم خارج شویم.
وی درباره طرحهای باقیمانده و نقش دولت به منظور مشارکت در تکمیل این پروژهها توضیح داد: دولت تلاش میکند برای تأمین اوراق مشارکت، شهرداری را حمایت کند و با تأمین این اوراق مشارکت بخش عمدهای از منابع موردنظر تأمین خواهد شد.
حناچی درباره تغییر برخی از معاونان شهرداری تهران گفت: تغییر معاون شهرسازی و معماری در دستور کار نیست، البته تغییر در ساختار در احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران است و در این باره گزارشهایی به شورا ارائه شده است و با هماهنگی شورای شهر تهران این موضوع در قالب تغییر در تشکیلات و چابکسازی به شورا اعلام خواهد شد.
شهردار تهران گفت: بانک عامل مشخص شده است، کارگزارانی هم مشخص شدهاند و مشکلی وجود ندارد.
حناچی درباره به کاربردن رنگهای مختلف و زیباسازی معابر در شهر تهران گفت: در این باره پیش از عید دستوری ارائه شد و در بعضی از مناطق از جمله منطقههای ۷ و ۸ اقدامات خوبی شد، البته به این معنا نیست که به دیوارهای شهر رنگ بپاشیم بلکه باید با حضور هنرمندان و رعایت اصول زیباییشناسی اقدامات مناسب انجام شود و این موضوع در دستور کار است.
شهردار تهران درباره مسکن اجتماعی عنوان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا تأمین بخشی از مسکن اجتماعی و خانههای استیجاری بر عهده شهرداریهاست و به دلیل اینکه شهرداریها در این خصوص ابزار کار بهتری دارند، این موضوع به آنها واگذار شده است. شهرداری تهران در حال حاضر این خدمات را به شکل گرمخانهها و محل نگهداری کودکان ارائه میدهد و با توجه به ظرفیت ماده ۵۵ قانون شهرداریها و مصوبه هیئت وزیران این کار مجاز شمرده شده است.
حناچی ادامه داد: دولت تسهیلاتی در اختیار شهرداریها قرار میدهد و بررسیهای بیشتر توسط وزیر کشور انجام خواهد شد. دولت برای این موضوع تسهیلاتی را در نظر گرفته است و حمایتهایی را انجام خواهد داد.
حناچی درباره سفر رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به یکی از کشورهای خارجی به منظور شرکت در کنفرانسی بینالمللی توضیح داد: کنفرانسهای جهانی مهم هستند و این کنفرانس در زمینه مدیریت بحران سالی یک بار برگزار خواهد شد و حضور شهرداری تهران محلی برای سؤال نخواهد بود.
افتتاح کامل خط ۷ در گرو تامین هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان
امروز در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر کلیات لایحه دوفوریت انتشار اوراق مشارکت با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.
پیروز حناچی با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران به منظور ارائه لایحه دوفوریت انتشار اوراق مشارکت، گفت: لایحه دوفوریتی امروز به منظور انتشار اوراق مشارکت بر اساس قانون بودجه کل کشور در سال ۹۸ و اجرای ماده واحده مصوبه بودجه شهرداری ارائه میشود که بر اساس آن سازمانها و شرکتهای تابعه را به منظور تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو موظف میکند.
وی ادامه داد: لایحهای که امروز به شورا تقدیم شد در واقع اصلاح بند الف تبصره ۴ مصوبه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران بود که بر اساس آن مجوز انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای گسترش حملونقل عمومی شهر تهران که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن برای مترو و ۱۰۰۰ میلیارد دیگر برای اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است، به شورا ارائه شد.
در ادامه این جلسه حناچی گفت: از ابتدای دوره فعالیت شورای شهر جدید؛ بهرهبرداری از ایستگاه فرودگاه مهرآباد، ۵۱ دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی، ورودی جنوبی ایستگاه شادمان، ورودی جنوبی ایستگاه متروی ابنسینا و بازگشایی بخش میانی خط ۷ و ۵ ایستگاه و ۶ کیلومتر تونل انجام شده است.
همچنین بهرهبرداری از ۵ هواکش میان تونلی در خط ۳ مترو، تکمیل سامانه علایم خط ۳، ورودی دوم ایستگاه قائم در خط ۳، ۳ ایستگاه و ۷.۵ کیلومتر از خط شمالی خط ۷ و بهرهبرداری از ۳ ایستگاه به همراه ۵۰ کیلومتر از خط ۶ در کنار بهرهبرداری ۲ ایستگاه از جنوب شرقی خط ۷ از عملکردهای دوره پنجم شورای شهر پنجم است.
وی ادامه داد: اواخر ماه جاری ۴ قطار به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد و ایستگاههایی به خطوط شهری تهران اضافه میشود.
حناچی گفت: در بخش فهرست افتتاحهای خط ۳ مترو تهران به مبلغ ۶۳۷ میلیارد تومان نیاز داریم که از این میزان ۴۷ میلیارد تومان سهم دولت، ۱۹۰ میلیارد تومان سهم منابع شهرداری، ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۸ و ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع مجتمعهای ایستگاهی تأمین خواهد شد. همچنین در مهر ۹۸ بهرهبرداری پست برق نوبنیاد، در آذر ۹۸ بهرهبرداری پست برق ایستگاه قلعهمرغی، در بهمن ۹۸ بهرهبرداری از ۳ هواکش میانتونلی، در اسفند ۹۸ بهرهبرداری از ایستگاه اقدسیه و ۳ هواکش میانتونلی، در خردادماه سال ۹۹ بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه سهروردی و ۳ هواکش میانتونلی و در شهریور ۹۹ بهرهبرداری از فاز اول پایانه آزادگان در دستور کار شهرداری تهران است.
وی اضافه کرد: به منظور تکمیل این خط به ۶۸۸ میلیارد تومان منابع نیاز داریم که ۱۰ میلیارد تومان از منابع دولت، ۲۷۸ میلیارد تومان از منابع شهرداری و ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع اوراق مشارکت ۹۸ و ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع مجتمعهای ایستگاهی در نظر گرفته شده است. همچنین در اسفندماه سال ۹۸ افتتاح فاز اول پارکینگ اکباتان و در تیرماه سال ۹۹ افتتاح فاز اول توسعه غربی خط ۴ با ایستگاه پروانه و بخش ایستگاه ارم سبز در دستور کار شهرداری تهران است.
حناچی با اشاره به افتتاحهای خط ۶ مترو اضافه کرد: برای تکمیل خط ۶ به مبلغ ۲۴۵۵ میلیارد تومان منابع نیازمندیم که از این میزان ۹۱۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری، ۸۴۵ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۷ و ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع اوراق ۹۸ تأمین خواهد شد. همچنین در اسفند ۹۹ شاهد افتتاح ایستگاههای تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، ستاری و همچنین ۳ هواکش میانتونلی در خط ۶ خواهیم بود و در شهریور ماه سال ۹۹ شاهد افتتاح ایستگاههای شهران، کوهسار، بوستان لاله و میدان ولیعصر (عج) و ۱۰ کیلومتر از مسیر به همراه ۸ هواکش میان تونلی، پست برق کیانشهر و فاز اول پایانه دولتآباد خواهیم بود.
به گفته حناچی برای افتتاح فهرست خطوط ۷ به ۱۸۴۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میزان، سهم منابع شهرداری ۵۹۰ میلیارد تومان و منابع اوراق ۹۷، ۴۵۵ میلیارد تومان است.
افتتاح ایستگاه برج میلاد در زمستان ۹۹
وی تصریح کرد: در شهریور و مهر امسال نیز هواکشهای میانتونلی در خط ۷ مترو به بهرهبرداری خواهد رسید و در دی و بهمنماه سال آینده نیز ایستگاه برج میلاد به بهرهبرداری میرسد و اسفند ۹۸ ایستگاه شهید محلاتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
در ادامه شهردار تهران به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: مجموع ناوگان اتوبوسرانی ۵ هزار و ۹۲۶ دستگاه است که از این تعداد ۱۳۴۲ دستگاه در بخش عمومی و ۴۵۸۴ دستگاه در بخش خصوصی فعال است که از این تعداد ۳۲۳۳ دستگاه اتوبوسهای فرسوده هستند که ۴۲۸ دستگاه در بخش عمومی و ۲۸۰۴ دستگاه در بخش خصوصی است.
شهردار تهران با بیان اینکه در تلاش هستیم با گرفتن تسهیلات و توزیع آن به تقویت خطوط اتوبوسرانی پایتخت بپردازیم، گفت: ۵۰ درصد هزینهها را دولت، ۲۵ درصد هزینهها را بهرهبردار و ۲۵ درصد دیگر را شهرداری تهران تأمین خواهد کرد. اتوبوسهای قابل نوسازی از طریق اوراق مشارکت به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان، ۵۰۰ دستگاه خواهد بود.
در ادامه این جلسه لایحه دوفوریت ارائه شده از سوی شهردار تهران با ۱۷ رأی موافق و ۱ رأی مخالف به تصویب رسید و در ادامه پس از بررسی، اعضای شورای شهر تهران با ۱۷ رأی موافق با کلیات این لایحه موافقت کردند.
تاکید هاشمی بر بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نارضایتی شهروندان تهرانی از کمبودهای حمل ونقل عمومی به ویژه در ساعات اوج ترافیک، از برگزاری جلسهای با شهردار تهران خبر داد.
محسن هاشمی در ابتدای یکصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تذکر هفته گذشته به شهردار تهران درباره لزوم توجه ویژه به حمل ونقل عمومی در مدیریت شهری و نارضایتی شهروندان تهرانی از کمبودهای حمل ونقل عمومی به ویژه در ساعات اوج ترافیک، از برگزاری جلسهای با شهردار تهران خبر داد.
رئیس شورای شهر تهران گفت: با توجه و حمایت ویژه آقای حناچی به حوزه حمل ونقل عمومی انتظار داریم تحول مثبتی در خدمت رسانی به شهروندان صورت گیرد.
محسن هاشمی همچنین تاکید کرد: همکارانم در شورای شهر تهران مصمم هستند در مدت باقیمانده از این دوره شورای شهر، حمایت جامع وهمه جانبهای از سیستم حمل ونقل عمومی داشته باشند و پس از تعطیلات تابستانی شورا، شاهد ارائه طرح و مصوبههای مورد نیاز در این زمینه و تحولات عملی از سوی شورا وشهرداری خواهیم بود.
وی با اشاره به پایان مهلت قانونی دریافت گزارش تخلف و اعتراضها در برگزاری انتخابات شورایاری گفت: هیئت نظارت در حال بررسی گزارشها و شکایت هاست که از همکارانم میخواهم با دقت و حساسیت کافی رسیدگی کنند تا از تضییع حق شهروندان جلوگیری شود.
رئیس شورا در ادامه با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد اقدام بدون منطق دولت آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه ایران و توهین سخنگوی وزارت خارجه دولت ترامپ به ظریف بودیم، اظهار داشت: این اقدامات اگرچه از سر کینه توزی و دشمنی با ایران صورت گرفت، اما عمق بی منطقی و انفعال دولت آمریکا را در برابر ایران نشان داد و تبلیغ بزرگ و بی هزینهای هم برای جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل بود.
لایحه ساماندهی مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران به شورا ارسال شودنایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران لایحه ساماندهی مراکز آموزش علمی _ کاربردی را به شورا ارسال کند.
سید حسن رسولی در تذکر پیش از دستور یکصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر، گفت: طرح ساماندهی مراکز آموزش علمی _ کاربردی شهرداری تهران، سازمان ها، شرکتها و موسسههای وابسته در ۱۵ اردیبهشت امسال در صحن شورای شهر به تصویب رسید و شهرداری تهران موظف شد برای ساماندهی موسسه و مراکز آموزشی علمی _ کاربردی خود از ۹ مرکز به ۴ مرکز اقدام کند.
وی ادامه داد: مطابق بند "الف" ماده واحده این طرح، در چارچوب کمک به اجرای بهتر موریتهای ذاتی شهرداری تهران، باید سازمانها و شرکتهای تابعه، مراکز آموزشی علمی _ کاربردی در حوزههای ایمنی و آتش نشانی، حمل و نقل و ترافیک، فناوری، نوسازی و شهر هوشمند و فرهنگی و اجتماعی که ادامه فعالیت آنان مورد نیاز است، حداکثر در چهار مرکز به فعالیت خود ادامه دهد و شهرداری تهران فهرست رشتههای هر یک از مراکز آموزشی چهارگانه را جهت تصویب شورای شهر تهران ارائه کند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در جلسه کمیته منابع انسانی و تشکیلات که اول تیر امسال برگزار شد، کد رشتههای تحصیلی موسسههای علمی _ کاربردی در دستور کار قرار گرفت و قرار شد سرپرست موسسه آموزش عالی علمی _ کاربردی شهرداری تهران، نشستهایی با کمیسیونهای مرتبط با حوزههای تعیین شده داشته باشد تا رشتههای تحصیلی تعیین و تکلیف و نهایی شود.
رسولی تاکید کرد: با توجه به اینکه تا آغاز سال تحصیلی ۹۸_۹۹ حدود یک و ماه نیم باقی مانده، لازم است، لایحه مربوط به تعیین فهرست رشتههای هر یک از مراکز آموزشی چهارگانه به شورای شهر برای تصویب ارسال شود.
لزوم بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران مبتنی بر حمل و نقل همگانی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت شهری تهران را حمل و نقل همگانی دانست و بر توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی به ویژه توسعه مترو تاکید کرد.
محمدسالاری در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن محکوم کردن تحریم محمدجواد ظریف از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان عالی ترین نماینده دیپلماسی کشور گفت: این تصمیم آمریکایی ها تداعی کننده اوج استیصال و درماندگی آنان در مقابل استراتژی دیپلماسی مبتنی بر منطق، عقلانیت، میهنپرستی و خردمندی وزیر امور خارجه کشورمان است و ادعای دروغین کسانی را که خود را مدافع بلامانع منازع آزادی بیان و مذاکره بدون پیش شرط میدانستند با این تصمیم خلاف عرف دیپلماتیک برملا کرد.
ترافیک و آلودگی هوا همچنان نخستین چالش های شهر تهران
وی گفت: یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت شهری تهران، ضرورت توجه به حمل و نقل همگانی است به دلیل تاثیر قابل توجهی که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد. نظرسنجیهای سال ها و دهه های گذشته و سالهای اخیر حکایت از این دارد که از منظر جامعه شهری، ترافیک و آلودگی هوا همچنان نخستین چالش های شهر تهران هستند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بررسی های علمی، کارشناسی و نیز تجارب جهانی نشان میدهد که موفق نبودن حل این چالشها ریشه در مبانی نظری و نحوه تدوین، تصویب و اجرای طرحهای توسعه شهری شامل طرح های جامع و تفصیلی و از سوی دیگر طرحهای جامع حمل و نقل عمومی دارد.
وی افزود: متاسفانه هنوز در کشور ما طرح های جامع و تفصیلی توسعه شهری بدون کمترین توجه به طرحهای جامع حمل و نقل همگانی، تهیه، تدوین، تصویب و اجرایی میشود، به عبارتی طرح های توسعه و عمران شهری در کمیسیون های ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری و با تایید شوراهای شهر کشور، تهیه و تصویب میشود و طرح های جامع حمل و نقلی در شوراهای عالی ترافیک به صورت موازی و جزیرهای، بدون هیچگونه تبادل نظر.
افزایش بیش از حد قیمت تمام شده هر کیلومتر طول مترو
سالاری با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، با رئیس شورای اسلامی شهر تهران از خط ۷ مترو تهران اظهار داشت: گزارشهای رئیس هیئت مدیره و مدیران مترو تهران حکایت از آن داشت که در مدیریت شهری گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در این دوره مدیریت شهری، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این خط هزینه شده و تا اتمام و تجهیز این خط بر اساس نرخ های روز، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع درآمدی دارد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: رسالت تاریخی پارلمان محلی پایتخت ایجاب می کند تا برای کنشگری موثر جهت استفاده از همه ظرفیت ها برای اصلاح رویکردها و تحقق توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی و به خصوص توسعه مترو اقدام شود.