راه اندازی برنامه کالای ایرانی با رویکرد حمایت از تولید ملی
مدیر شبکه تخصصی رادیو اقتصاد اعلام کرد : برنامه کالای ایرانی با رویکرد تقویت کیفیت محصولات داخلی و حمایت از تولید ، راه اندازی شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ اکبر رضایی در باره رابطه فرهنگ و توسعه ملی گفت : با توجه به اینکه اساس و بنیان اسلام بر فرهنگ گذاشته شده، فرهنگ در ایران اسلامی تاثیرگذارترین نظام از نظامات جامعه بوده و طبیعی است که تعیین کننده ترین نظام در توسعه و پیشرفت جامعه نیز خواهد بود.
وی گفت : فرهنگ تلاش، تولید و ایجاد ارزش افزوده اگر نهادینه شود، جامعه ما بدون وقفه راه ترقی و پیشرفت را طی خواهد کرد؛ از طرفی اگر این فعالیت ها در چارچوب ارزش ها و جهت گیریهای فرهنگی جامعه باشد، سازگاری آن با باورهای جامعه بیشتر بوده و موجب استحکام پایه های اقتصادی و پویای تولید خواهد بود. بر اساس نظریه چهار نظام، در نگاه ما بین فرهنگ و اقتصاد عموم و خصوص مطلق حاکم است یعنی فرهنگ کل و اقتصاد در ذیل آن تعریف می شود؛ همانطوری که نظامات سیاسی و اجتماعی نیز تابعی از فرهنگ خواهند بود.
مدیر رادیو اقتصاد گفت : رسانه در هر امری از امور جامعه به عنوان یک پیشران می تواند عمل کند. در موضوع اقتصاد و تولید، رسانه نقش بسیار موثری در هدایت مردم به جهت گیری های اقتصادی و نیز آموزش و در نهایت مطالبهگری و اطلاع رسانی دارد. جوامع مختلف نیز از توانمندی های رسانه های خود برای گسترش فرهنگ تلاش و نیز جهت دهی به آموزش ها و فعالیت ها بهره گرفته اند.
اکبر رضایی افزود : رسانه ملی از دیرباز در حمایت از تولیدات ملی نقش تاثیر گذاری داشته که این موضوع در گذشته به صورت سیاستی و سوگیری های کارشناسی بوده است. اخیراً بنا به تاکید رئیس محترم سازمان صدا و سیما مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد به عنوان واحد رسانه ای پیشرو در میان واحدهای سازمان به راه اندازی برنامه «کالای ایرانی» اقدام کرده است که در آینده نیز توسعه کمی و کیفی خواهد یافت.
وی گفت : اولویت معرفی کالاهای ایرانی در این برنامه به سمت کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط چرخش خواهد کرد. قطعاً کارگاههای کوچک نسبت به متوسط اولویت بیشتر و نیز کالاهای صد در صد ایرانی نسبت به کالاهای دیگر نیز تقدم خواهند داشت.
رضایی تاکید کرد: کارخانه های خارجی به دلیل توانمندیهای مالی بالا و پرداخت هزینه های هنگفت آگهی، فضای تبلیغاتی گسترده ای را برای کالاهای خود فراهم می کنند. در این میان کارگاههای کوچک و متوسط به دلیل عدم توانایی مالی بالا و در نتیجه عدم تبلیغ کالای تولیدی خود و معرفی نشدن آنها به جامعه در بازاریابی برای تولیدات خود دچار مشکل بوده و در نهایت اداره بنگاه از سوی آنها صرفه اقتصادی نداشته و موجب فعالیت با توان پایین تعطیلی کارگاه می شود که موارد و مصادیق زیادی از این اتفاقات در گزارش های مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی آمده است. هدف از ایجاد برنامه "کالای ایرانی" تبلیغ رایگان محصولات تولید کارگاههای کوچک و تخفیف قابل ملاحظه برای کارگاههای متوسط است.
وی افزود : در این برنامه نقطه قوت ها، ضعف ها و راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات ونیز توجه به صرفه اقتصادی داشتن آنها نیز مد نظر خواهد بود.
مدیر رادیو اقتصاد اعلام کرد : با توجه به نظر قاطع رئیس محترم سازمان هماهنگی لازم در این خصوص با اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام می شود. ضمناً طبیعی است که معرفی رایگان کالاهای تولید داخل به نوعی لطمه به درآمد بازرگانی سازمان نیز خواهد بود؛ ولی به دلیل اولویت توجه به تولیدات داخلی و تقویت کارگاههای کوچک و متوسط و نقش آن در رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی، این اقدام در نهایت به نفع جامعه تمام خواهد شود.
رضایی تاکید کرد : بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته از مخاطبان رادیو اقتصاد که سه بخش "عموم مردم، فعالان اقتصادی و اندیشمندان اقتصادی" هستند، دو بخش اول مخاطبان، هدف اصلی برنامه کالای ایرانی خواهند بود. این برنامه به دنبال معرفی کالاهای تولید کنندگان به توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است که در دو بخش مخاطبین ذکر شده جای می گیرند.
مدیر رادیو اقتصاد گفت : حمایت از کالا و تولیدات ایرانی به یک برنامه خلاصه نمی شود. تفاوت رویکرد این برنامه در این است که مستقیم و مصداقی به موضوع ورود و نام و عنوان تجاری را نیز مطرح می کند تا مصرف کننده و توزیع کننده بتواند در انتخاب کالای مورد نیاز خود راحت باشند. ولی در برنامه های دیگر به صورت غیر مستقیم و کارشناسی و نیز ارائه طریق، از تولیدات داخلی حمایت می شود.
وی درباره ساعت پخش برنامه هم گفت : ساعت پخش برنامه براساس ساعت فعالیت بازار در جامعه ایرانی تعیین شده است. می دانیم که معمولاً بازار به طور رسمی از ساعت 9 صبح به بعد فعالیت خود را آغاز می کند و از ساعت 10 صبح رونق و شلوغی آن به اوج می رسد.
براین اساس ساعت 10 تا 11 صبح برای فعالیت برنامه،در نظر گرفته شده است که در آینده نیز با توجه به استقبال مردم و فعالان اقتصادی افزایش خواهد یافت.
رضایی گفت : این برنامه متعلق به فعالان و تولیدکنندگان است. قطعاً برنامه ای که همّ و غمّ آن معرفی تولیدات بنگاههای کوچک و متوسط است، رابطه تنگاتنگی باید با آنها داشته باشد. در این باره ارتباطات گسترده ای با اتحادیه های تولیدی و توزیعی برقرار شده و براساس اعتبارسنجی و استاندارد بودن کالاها با تایید مجامع صنفی و اتحادیه ها اقدام به معرفی تولیدات خواهد شد.
مدیر رادیو اقتصاد گفت : شماره تلفن 22652822برای ارتباط گیری مجامع تولیدی و توزیعی و نیز تعاونی ها جلسات متعددی با این عزیزان داشته اند که در آینده نیز تداوم خواهد داشت و برای چگونگی اقدام تصمیم مقتضی در این جلسات گرفته خواهد شد. سامانه پیامکی 300009898 نیز برای دریافت نظر مردم و فعالان اقتصادی پیش بینی شده است ضمن اینکه سایت رادیو اقتصاد اقدام به ایجاد صفحه اختصاصی به این برنامه کرده است که در آینده به سایت مستقل تبدیل خواهد شد. تصاویر و چگونگی تهیه کالاها نیز در وبگاه مورد اشاره ارائه می شود. از سامانه پیامکی مذکور برای ارسال پیام به بنگاههای اقتصادی نیز بهره گیری می شود.
رضایی افزود : انتظار ما از صاحبان کارگاههای این است که ضمن ارائه نظر اصلاحی و تکمیلی در چگونگی بهتر معرفی شدن کالاهای ایرانی رادیو اقتصاد را یاری کنند که کمک به خود آن عزیزان خواهد بود. ضمناً با روشن کردن رادیوی خود در مغازه ها و کارگاههای خود، هم در ایفای روحیه کارکنان خود سهیم باشند و هم در تبلیغ کالاهای دیگر تولید داخلی به مراجعه کنندگان نقش ایفا کنند. نقش توزیع کنندگان و فروشندگان بسیار تاثیرگذار است. این عزیزان با پخش برنامه در مغازه های خود در تشویق مشتریان به کالای ایرانی سهیم خواهند بود.