پخش زنده
امروز: -
بنزین یکی از پرمصرف ترین فرآوردههای نفتی در کشور است که نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا میکند و ایجاد هرگونه اختلال در تامین بنزین مورد نیاز کشور میتواند هزینه سنگین اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور در پی داشته باشد.
پژوهش خبری: بنزین یکی از پرمصرف ترین فرآوردههای نفتی در کشور است که نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا میکند و ایجاد هرگونه اختلال در تامین بنزین مورد نیاز کشور میتواند هزینه سنگین اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور در پی داشته باشد.در این گزارش به بررسی روند تولید، مصرف و واردات بنزین در بیست سال اخیر می پردازیم. آمارهای سال های 75 تا 93، از آمارنامه مصرف فرآورده های نفتی انرژی زا- 1393 (اداره انتشارات روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران) استخراج شده است و مرجع آمارهای سال 94 (ده ماه ابتدایی این سال) نیز مصاحبه های سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران (خبرگزاری شانا، 11 بهمن 94) و شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران (روزنامه جام جم، 7 بهمن 94) است.
میزان تولید بنزین کشور در بیست سال اخیر با نوساناتی اندک همواره روندی صعودی داشته و از 28.3 میلیون لیتر در سال 75 به 61.1 میلیون لیتر در سال 94 رسیده است. مهم ترین عوامل این افزایش تولید بنزین عبارتست از:
میزان مصرف بنزین کشور از سال 75 تا سال 85 به دلایل مختلفی مانند افزایش قابل توجه تعداد خودروهای سبک، روندی به شدت صعودی داشت و از 32.9 میلیون لیتر در روز در سال 75 به 73.6 میلیون لیتر در سال 85 رسید ولی با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از تیرماه سال 86 و فاز اول هدفمندی یارانهها در آذرماه سال 89، این روند معکوس شد و به گونه ای که از 73.6 میلیون لیتر در سال 85 به 59.9 میلیون لیتر در روز در سال 90 کاهش یافت. با این وجود، با توجه به تاخیر در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نهایتا افزایش نامناسب قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانهها در اردیبهشت ماه 93 و تک نرخی شدن بنزین در فاز سوم هدفمندی یارانهها در خردادماه سال 94، مصرف بنزین کشور بار دیگر روندی صعودی پیدا کرد و از 59.9 میلیون لیتر در روز در سال 90 به 71 میلیون لیتر در روز در سال 94 رسید. به صورت خلاصه می توان گفت که با وجود چند برابر شدن تعداد خودروهای سبک در یک دهه اخیر، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال 86، کنترل قابل توجه رشد مصرف بنزین کشور را به همراه داشت به گونه ای که همچنان مصرف فعلی بنزین کشور کمتر از مصرف بنزین در آخرین سال قبل از اجرای این طرح (سال 85) باقی مانده است. مهم ترین عوامل تغییرات قابل توجه روند مصرف بنزین کشور در دو دهه اخیر عبارتست از:
میزان واردات بنزین کشور نیز در دو دهه اخیر متناسب با تحولات میزان تولید و مصرف این فرآورده نفتی در کشور با نوساناتی همراه بوده است. بر همین اساس، میزان واردات بنزین کشور که در سال 75 تنها 2.7 میلیون لیتر در روز بود، در سال 85، با افزایشی ده برابری به 27.5 میلیون لیتر در روز رسید و بخش زیادی از بنزین مصرفی کشور از طریق واردات تامین می شد. اما با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از تیرماه سال 86 و کاهش مصرف این فرآورده نفتی، میزان واردات بنزین در سال های 86 تا 88 تا حدودی کاهش یافت به گونه ای که در سال 88، میزان واردات بنزین به 21 میلیون لیتر در روز رسید. همزمان با تصویب و اجرای تحریم واردات بنزین به ایران توسط آمریکا در تابستان 89، میزان واردات این فرآورده نفتی به شدت کاهش یافت (تقریبا صفر شد). برای مدیریت این موضوع، تولید بنزین (ریفرمیت) پتروشیمی در برخی واحدهای پتروشیمی آروماتیک کشور مانند پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی نوری (برزویه) آغاز شد و تحریم غرب برای واردات بنزین شکست خورد. استمرار تولید بنزین پتروشیمی در سال های 90 و 91 موجب شد تا روند کاهش واردات بنزین در این دوره زمانی تشدید شود و واردات بنزین کشور در سال 91 به 1.8 میلیون لیتر در روز برسد. اما با وجود بهره برداری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردهها در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک در زمستان 91، واردات بنزین در سال های 92 تا 94 بار دیگر روندی صعودی گرفت به گونه ای که در سال جاری به 8.5 میلیون لیتر در روز رسید. دلایل این موضوع عبارتند از:
الف- تاخیر در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها و سپس شیوه نامطلوب اجرای این فاز و فاز سوم هدفمندی
ب- دیدگاه منفی مسئولین وزارت نفت دولت یازدهم درباره تولید بنزین پتروشیمی که نهایتا موجب توقف کامل تولید آن در اواخر بهار سال 93 شد
هزینه صرف شده برای واردات بنزین در سال های 92 تا 94 در جدول زیر آمده است:
جمع بندی: در حالی در سه سال اخیر حدود 3.3 میلیارد دلار هزینه صرف واردات بنزین شده است که امکان احداث حداقل 4 پالایشگاه نفت با ظرفیت متوسط (60 هزار بشکه ای) با استفاده از این منابع مالی وجود داشت. پیش بینی میشود در سال 95 بار دیگر شاهد افزایش واردات بنزین و دو رقمی شدن آن باشیم زیرا از طرفی، زمان راه اندازی کامل فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس همچنان مبهم است و از طرف دیگر هم زمزمه های حذف کارت هوشمند سوخت از سوی وزارت نفت قوت گرفته است و باید منتظر کاهش شفافیت عرضه بنزین و در نتیجه افزایش قاچاق آن باشیم. این قضیه می تواند زمینه ساز طمع مجدد کشورهای غربی برای تحریم واردات بنزین به ایران به بهانه های جدیدی مانند حقوق بشر و حمایت از تروریسم باشد و هزینه های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کند.
[1] براساس اطلاعات مندرج در آمارنامه مصرف فرآورده های نفتی-سال 1393، مصرف CNG کشور در سال 85، 1.4 میلیون متر مکعب در روز بود و در سال 89 به 15.2 میلیون متر مکعب در روز رسید. با افزایش قیمت CNG همزمان با اجرای هدفمندی یارانه ها و کاهش اختلاف قیمتی آن با بنزین، روند به شدت صعودی افزایش مصرف آن کند شد به گونه ای که مصرف CNG در سال 93 به 19.1 میلیون متر مکعب رسیده است.