دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: از سال گذشته مراکز اسقاط در صدور گواهی اسقاط به مشکل بر خورده اند و نمیتوانند گواهی اسقاط صادر کنند.
آقای سید امیر احمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: بحث خروج خودروهای فرسوده در کشور از سال ۱۳۸۵ به منظور کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش تصادفات جادهای مطرح شد؛ بعد از آن مراکز اسقاط و بازیافت با هزینه کاملا شخصی وارد این حوزه شدند و تا سال ۹۳ با بهترین سرمایه گذاری کار را پیش بردند، تا جایی که شاهد بودیم در سال ۹۳ حدود ۳۵۰ هزار خودرو از چرخه حمل و نقل خارج شد و انقلابی در صنعت اسقاط و بازیافت صورت گرفت.
وی در ادامه افزود: متاسفانه بعد از سال ۹۳ شاهد این بودیم که مسئولان نگاه ویژهای به این موضوع نداشته اند و واردات خودرو که یکی از مهمترین موضوعات در خروج خودروهای فرسوده بوداز روند اجرایی خارج شد و تاکنون همچنان بحث واردات خودرو اجرایی نشده است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران به ازای هر خودرویی که وارد چرخه یا هر خودرویی که وارد کشور میشد، باید ۴ تا ۸ خودرو فرسوده از چرخه خارج میشد.
احمدی تشریح کرد: بعد از سال ۹۳ بحث آمار خروج خودروهای فرسوده کاهشی شد و اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد، به طوری که تا سال گذشته پیگیریهای ویژهای هم در این زمینه داشتیم؛ با توجه به اینکه واردات خودرو را نداشتیم، بحث جایگزینی خودرو از اول سال ۱۴۰۱ با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، اما با تاخیر، به طوری که از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ این موضوع اجرایی شد که خودروساز مکلف شده بود ۱۰ درصد خودروهای پیش فروش شده را به مالکان خودروهای فرسودهتخصیص میداد.
وی افزود: مدت زمان ۲ ماهه برای اسقاط و ارائه گواهی در نظر گرفته شد به طوری که در همین مدت ۲ ماه مالک خودرو فرسوده باید خودرو را تحویل مراکز اسقاط دهد، این مراکز عملیات اسقاط را انجام دهند و حواله آن را تحویل خودروساز دهند که مالک خودرو فرسوده بتواند ازطرح جایگزینی خودرو فرسوده استفاده کند.
احمدی گفت: بعد از این مدت با توجه به اینکه تعداد برندگان ثبت نامی اعلام نمیشد، ضمن اینکه از تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون ساماندهی باید ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از زیر نظر وزارت راه به زیر نظر وزارت صمت میرفت باید برنامه ریزی ویژهای در این خصوص انجام میشد، اما متاسفانه از ۱۰ بهمن سامانه ستاد حمل و نقل سوخت از دسترس خارج شد و با پیگیریهای ما اعلام کردند با توجه به تصویب قانون ساماندهی دیگر نمیتوانند خدمات ارائه دهند و این موضوع باعث شد که بیشتر مالکان خودرو فرسوده ضرر کنند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: موضوع دیگر این بود که غیر از طرح جایگزینی، مراکز با هزینه شخصی خرید خودرو فرسوده انجام میدهند؛ برای این خودرو فرسوده وقتی از چرخه خارج میشود، یک گواهی ارائه میشد که این گواهی در بحث شماره گذاری تخصیص پیدا میکند، اما اکنون صفحه مراکزانتقال گواهی به تولیدکننده بسته و موجب شده سرمایه مراکز اسقاط مسدود شود و هیچ خریدی نمیتوانند انجام دهند.
احمدی اضافه کرد: طرح جایگزینی، طرح خاصی بود که اتفاق افتاد، اما تداوم نداشت؛ متاسفانه اکنون ۴ دوره است که اسامی برندگان خودروهای فرسوده اعلام نمیشود و پیگیریهایی که انجام شده، میگویند اسامی به ستاد حمل و نقل سوخت داده شده، اما ستاد این اسامی را اعلام نکرده است.