سوال : آقای توکلی الان چند تا ابهام مطرح است یکی این که این خورو ساز و کار و فرآیند واردات به چه صورت است اگر بتوانید مصداقی به ما بگویید که روی خودروی ده هزار دلاری مثلا این که حالا تاکید هم این است که زیر ده هزار دلار بیاید ما ده هزا ردلار را بگیریم چقدر تعرفه ها چه شکلی است و عوارض چه شکلی است و این اصلا مشخص هست یا نه ؟
توکلی : من یک نکته ای را در خصوص صحبت های جناب عباسپور بود و برخی دیگر از دوستان هم اشاره کردند ، به آن اشاره کنم ، اعتقاد راسخی در برنامه های وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودرویی کشور وجود دارد ، بدین دلیل هم بوده که تقریبا ما از بهمن سال گذشته به این اندیشیدیم که چگونه ساز و کار واردات را بتوانیم ایجاد کنیم که قانون ساماندهی اتفاقا به روش مدرنی واقعا کمک کرد برای این که این اتفاق بیفتد من در خصوص زمان دهی هم عرض کردم خردادماه قانون ساماندهی که باید متناسب با آن آیین نامه واردات داشتیم ، شهریورماه در حقیقت خود مصوبه واردات خودرو و پس از آن هم اصلاحی که کمیته تطبیق داشتند و پس از آن در برج 8 آیین نامه و مصوبه نهایی می شود . بنابراین این عزم راسخ وجود داشت که توانستیم در این موقع بیاییم و ساز و کار اجرایی را انجام بدهیم و الان از ثبت سفارش 40 هزارتایی صحبت کنیم .
سوال : می خواهید بگویید تاخیر نداشتید ؟
توکلی : ببینید این گزاره را هم دقت کنید سال 82 واردات خودرو آغاز شد و 84 ده هزار خودرو وارد کشور شد این روند طبیعی است که غلبه بر این ... حاکم در واردات به دنبال خواهد داشت منتها الان این عزم راسخ سبب شده که بتوانیم میزان ثبت سفارشی که انجام شود و وارد کنندگان را وارد این گردونه کنیم که انشالله بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم .
سوال : تعرفه ها چقدر است ؟
توکلی : انتظار این است که از انجمن که نقش پیشران را بازی کند ، خود جناب آقای مهندس دادفر هم اشاره کردند که هماهنگی های مناسبی اتفاق افتاده برای این که بتوانیم از بضاعت انجمن استفاده بیشتری شود . الان بسیاری از سوالات یکه مطرح است با یک جستجوی کوچک در موتورهای جستجو می توانید به نتایجش برسید یعنی مصوبه ای که برای واردات خودرو وجو ددارد اختیار تعرفه را به کارگروهی از سه وزارتخانه مختلف ، سه وزیر مختلف می دهد که آن مصوبه هم الان منتشر شد و اتفاقا در رسانه ها هم منتشر شده و در آنجا هم پیش بینی اینگونه است .
سوال : عددش را هم شما به ما بگویید ، آخرین چیزی که ما در خصوص تعرفه ها داشتیم 55، 75 و 95 بود برای 1500 تا 2000 تا 2500 سی سی ، الان چقدر است ؟
توکلی : مصداقی صحبت کنم شما گفتید خودرویی که زیر ده هزا ردلار باشد فرض کنید یک محصول هشت هزار دلاری وجود دارد که وجود دارد این فضا واقعی نیست موتور هزار سی سی هم دارد ماشینی که خودرویی که موتور هزار سی سی داشته باشد تعرفه اش در کتاب تعرفه ده درصد است یعنی اتفاقا خودرو را به سمت رقابتی بودن پیش می برد چرا این مزیت در نظر گرفته شده ؟ چون موتورهای کم حجم ، سازگار با محیط زیست آن چیزی است که جامعه ما و بازا رخودرویمان به آن نیاز دارد پس ده درصد تعرفه دارد منتها این نکته را هم دقت کنید ما وقتی که یک فرآیندی را ممنوع می کنیم ، پس از این که این فرآیند بخواهد و آغاز شود ممکن است در گام های اولیه رانت زیادی را نصیب بازیگرانی که در آن هستند بدهد برای این که بتوانیم بر این موضوع غلبه کنیم ، اولین خودرویی که وارد می شود سود هنگفتی را به وارد کننده از آن محل رانت خاصی را نبرد ، پیش بینی شده که خودروها در بورس عرضه شود ، 15 درصد سود منصفانه وجود دارد و اتفاقا ساز و کار بورس را به بهترین وجه ممکن از آن استفاده شده برای این که وارد کنندگان انگیزه ای برای بازارسازی افزایش قیمت ، منی پلیت کردن در بازار بورس احیانا نداشته باشند ، بنابراین 15 درصد سود منصفانه را خواهند گرفت و مابقی هم اگر افزایش قیمتی خورد به عنوان تعرفه یا سود قطعی به خزانه دولت واگذار خواهد شد .
سوال : پس یعنی چیزی اگر در بورس کالا به فروش رسید و بیشتر از آن مثلا هشت هزار دلار 15 درصد به بالا وارد خزانه خواهد شد . توکلی : بنابراین ساز و کار به این صورت است که می تواند بر اساس تعرفه هایی که تاب تعرفه واردات اتفاق بیفتد .
سوال : پس تعرفه ها تغییر نمی کند ؟
توکلی : تعرفه ها تغییر نمی کند ، یکسری تعرفه برای این که موتور برقی باشد یا در حقیقت خودرو کم مصرف باشد و این ها در کتاب تعرفه از همان اسفندماه سال گذشته پیش بینی شده بود .
سوال : پس طبق همین که من عرض کردم 55، 75، 95 دیگر بالاترین تعرفه ای که می توانیم متصور شد . خودروی هشت هزار دلاری که شما فرمودید ده درصد بعنوان تعرفه باید بدهد و 15 درصد سود منصفانه برای خدمات پس از فروش و این ها به وارد کننده بدهد ، چقدر برای مصرف کننده بعنوان قیمت پایه تمام می شود ؟ چیز دیگر هم به این اضافه می شود دیگر عوارض و گمرک و این ها هم هست آنها چقدر است سود بازرگانی و ... ؟
توکلی : این سوالات همه به پارامترهایی که بنگاه اقتصادی وارد کننده ، پاسخ خواهد داد به نیاز واردات بستگی دارد مثلا اگر لجستیکش را به گونه ای پیش ببرد که ماکسیمم استفاده را از کانتینرها برای واردات انجام شود، یا بچه ها به گونه ای باشند که این هزینه ها تقسیم شود می تواند اقتصادی تر وارد کند ، هزینه هایش را می گوید به سازمان حمایت ، سازمان حمایت قیمت را به بورس اعلام خواهد کرد و آن قیمت پایه عرضه در بورس خواهد بود .
سوال : بهرحال یک عدد معقولی است دیگر خیلی که نمی تواند در یک کانتینر یک ماشین وارد شود ؟ طبیعی است که این طور نیست توکلی : بله ، خودروهای 400-500 میلیون تومان قیمت های پایه عرضه در بورس خواهد بود برای خودروهایی که به صورت اقتصادی تر وارد می شود .
سوال : پس یعنی 400-500 میلیون برای زیر ده هزار دلاری هاست که وارد می شوند با این قیمت پایه قیمت می خورند ؟
توکلی : بله گفتم خدمت شما این به پارامترهای متعددی که بنگاه وارد کننده بر اساس آن عمل خواهد کرد بستگی دارد .
سوال : یک نگرانی هم سر این بود که چون واردات خودرو یک بحث دلیلی که ممنوع شد به جهت ارز بود الان این نگرانی چطور مرتفع می شود ؟
توکلی : خوشبختانه با توجه به همکاری بسیار خوبی که بین همه نهادهای مرتبط ، بانک مرکزی ، ارگان های مختلف در این فرآیند همکاری دارند اتفاق افتاده پیش بینی لازم برای تامین ارزش انجام شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد .
سوال : در خصوص سود بازرگانی و این ها هم نگفتید این ها متغیر است یا ثابت است ؟
توکلی : عرض کردم سود بازرگانی بر اساس کتاب تعرفه ، قیمت پایه در می آید و در بورس عرضه می شود و مازاد سود 15 درصد به خزانه دولت واگذار خواهد شد .
سوال : تعداد وارد کننده ها کم نیستند ؟ زیادتر می شوند ؟ برنامه ای هست ؟ کسی در حال مجوزگرفتن هست نیست ؟
توکلی : این سوال خوبی است . در وارد کنندگان از هر طیفی وجود دارد ، وارد کنندگان پیشینی که وجود داشتند در بازارخودروی کشور هستند جزو وارد کنندگان ، خودروسازان هستند ، بازیگران جدید وارد شدند ، الان 29 شرکت مختلف در این خصوص اقدام کردند و فرآیندشان را دارند پیش می برند .
سوال : 29 تا مجوز دار؟ یعنی همه این ها مجوز قطعی دارند ؟توکلی : این ها می روند کار خدمات پس از فروششان را تاییدیه هایش را خواهند گرفت
سوال : نه چند تا قطعی الان دارند که این هایی که الان وارد کردند مجوز قطعی است ؟
توکلی : مجوز قطعی این یک فرآیند در حقیقت زنده است که اتفاق می افتد ،یعنی ممکن است در همین موقع شرکت هایی بیایند ثبت سفارش هایی که الان اتفاق افتاده بر اساس هفت شرکت مختلف الان ثبت سفارش انجام دادند منتها شرکت های پیش بینی این است که ده شرکت دیگر هم بزودی ثبت سفارششان انجام شود و گفتم این فرآیند به صورت زنده هست و شرکت های مختلف می توانند از فیلتر خدمات پس از فروش و مسائلی که ممکن است ...