اسقاط خودرو، در گیر و دار نامه نگاریها
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: در حالی تولید خودرو ادامه دارد که اسقاط خودرو، در گیر و دار نامه نگاری هاست.
آقای سید امیر احمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن
خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه هم اکنون اسقاط خودرو انجام نمیشود و وزارت صمت هم پاسخگو نیست. افزود: در گذشته مراکز اسقاط، به تولیدکنندگان گواهی اسقاط میفروختند که تولید کننده اعم از خودروساز و موتورسیکلت ساز بعد از گرفتن این گواهی، خودرو یا موتورسیکلتهای تولیدی را میتوانست شماره گذاری کند که به آن تولید در ازای اسقاط ۱۰۰ درصدی میگفتند، یعنی به ازای تولید یک موتورسیکلت باید یک گواهی اسقاط ارائه میشد به مرور زمان به دلیل افزایش قیمت خودروهای جدید قیمت خودروهای فرسوده نیز که متاثر از همان مسئله بود افزایش یافت و قیمت گواهی نیز تغییر پیدا کرد. در همین ایام نیز قانون ساماندهی خودرو تصویب شد و کمک شایانی به تولید کنندگان و موتوروسیکلت سازان کرد، زیرا به جای اسقاط صد در صدی موظف به اسقاط ۲۵ درصدی شدند و دیگر خرید گواهی اسقاط از گردانه کار خارج شد و با توجه به زمانی که برای اجرای قانون لازم بود تولید کنندگان به بهانههای واهی به دنبال این موضوع بودند که گواهی وجود ندارد و قیمتهای گواهی اسقاط نجومی شده است و ما نمیتوانیم محصولات تولیدی خود را شماره گذاری کنیم.
وی گفت: پس از آن تولیدکنندگان و وزارت صمت به رئیس جمهور نامهای مبنی بر اینکه قیمت گواهی اسقاط بالاست و مراکز اسقاط گواهی نمیدهند ارسال کردند، لایحه دوفوریتی ارائه شد که در آن آمده بود گواهی اسقاط موجود نیست و تولیدکننده نمیتواند تولید داشته باشد، بر این اساس قرار شد تولیدکننده برای افزایش تولید بتواند مبلغ اسقاط را به حساب وزارت صمت واریز کند تا تولید با مشکل مواجه نشود.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: در حالی که تولید کنندگان به دنبال این موضوع بودند تا از اسقاط ۱۰۰ درصدی عبور کرده و با استفاده از قانون ساماندهی خودرو الباقی تولیدات داخلی را شماره گذاری کنند.
احمدی با تاکید بر اینکه گواهی اسقاط وجود دارد، اما همکاریهای لازم صورت نمیگیرد، افزود: با این لایحه دو فوریتی، نهایتا در کمیسیون صنایع با واریز ۱.۵ درصدی قیمت خودرو، موافقت شد یعنی تولید کننده به ازای تولید یک خودروی ۲۰۰ میلیون تومانی، باید ۳ میلیون تومان به حساب وزارت صمت واریز کند تا اجازه شماره گذاری را داشته باشد؛ حال سوال اینجاست آیا با واریز این وجه، آلودگی هوا کاسته میشود؟، مصرف بنزین کم میشود؟ در حال که این اتفاق نهایتا به ضرر مالکان خودروی فرسوده خواهد بود.
وی گفت: وزارت صمت اکنون به جای دریافت مبلغ، باید به فکر اسقاط باشد تا به دنبال آن، هم آلودگی کاسته شود، هم مصرف بنزین کم شود تا به واردکننده بنزین تبدیل نشویم ضمن اینکه تولید هم رونق گیرد.