مدیرعامل شرکت مترو: متروی تهران دست رنج بیش از سی سال تلاش افراد زیادی است و امروز نیازمند حمایت بخشهای مختلف هستیم تا این سرمایه را حفظ کنیم.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران پاکترین مجموعه حمل و نقل در کشور است و توانسته جایگاه خوبی را در بین کشورهای دیگر کسب کند.
وی با اشاره به اینکه متروی تهران از نظر تعداد ایستگاهها رتبه ۲۹ و از نظر طول خطوط در جهان رتبه ۱۵ و در آسیا رتبه ۱۱ را دارد، افزود: تعداد ناوگان ما از کل مجموعه راه آهن بیشتر است، اما هیچ قانونی حمایتی نداریم حتی در شرایط کرونا نتوانستیم از هیچ بخشی کمکی دریافت کنیم.
نوبخت تصریح کرد: افراد زیادی در زمینه ساخت و توسعه سامانه مترو زحمت کشیده اند و امروز در دست ما قرار گرفته است باید در نگهداری از آن تلاش کنیم و در این راه نیازمند حمایت همه جانبه بخشهای مختلف در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ قطار و هزار واگن در خطوط هفتگانه مترو فعال هستند، گفت: بهره برداری از مترو کار سخت و پر مسئولیتی در کشور است در مناسبتهای ملی و مذهبی خدمات زیادی انجام شده از جمله روز تشییع سردار سلیمانی ۳ میلیون نفر از مترو استفاده کردند این آمار در حالیست که به علت حجم بالای مسافر در ایستگاه گیتها باز شدند و تمامی قطارها در حال سرویس دهی بودند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پایان از مدیرکل محیط زیست استان تهران خواست تا پیام متروی تهران را به دولتمردان برساند که محیط زیست و هوای پاک تنها با حمایت از حمل و نقل عمومی میتواند محقق شود.
وی در پایان گفت: اگر هوای پاک میخواهیم و خودمان را خادم مردم میدانیم باید به جای هزینه کردن برای درمان افرادی که از آلودگی هوا آسیب میبینند هزینههای لازم برای توسعه و نگهداشت مترو را تامین کنیم تا استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بیشترشود.
در ادامه سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: مسائل مترو بسیار پیچیده است و معتقدم این بار باید به مترو از این منظر نگاه شود که اگر مترو چند روز کار نکند چقدر به محیط زیست لطمه وارد میشود.
وی با اشاره به اینکه سرویس دهی بی منت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای اهداف زیست محیط زیستی قابل تقدیر است، خاطرشان کرد: اهداف مترو با سازمان محیط زیست مشترک است و ما نیز به عنوان حامی، تلاش خود را میکنیم تا در تمامی بخشها از شما حمایت کنیم.
محمودی در ادامه از بی توجهی به آموزش در خصوص توسعه پایدار ابراز تاسف کرد و افزود: مقولههایی همچون توسعه پایدار، اصول محیط زیست و مدیریت شهری در نظام آموزشی کشورهای دیگر از کودکی آموزش داده میشود و افراد اصول ابتدایی را میفهمند و همین در تصمیم گیریهای کلان تاثیر گذار است، اما در کشور ما بعضی افراد با داشتن سمتهای مدیریتی هنوز اهداف توسعه پایدار را نمیشناسند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: وقتی کمیته اضطرار برگزار میشود کسی از مترو دفاع نمیکند، اما مطمئن باشید بعد از این از محیط زیست یک همراه و حامی خواهید داشت.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا نیاز به همراهی همه جانبه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر سوخت یورو ۴ تولید میشود، اما خودروهایی که از این سوخت استفاده میکنند مورد توجه نیست و همین باعث میشود خودروها خروجی آلاینده داشته باشند.
محمودی گفت: باید بیشتر از مترو حمایت شود اگر این وسیله حمل و نقل تعطیل شود درصد زیادی گازهای آلاینده افزایش مییاید اگر این موضوع را تسریع دهیم در یک سال میبینیم چه فاجعهای پیش میآید استفاده از مترو خیلی مهم است و باید همه ما به فکر توسعه مترو در سطح شهر باشیم و از مترو حمایت کنیم.
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: یکی از راههای نجات آینده تهران از بحران آلودگی هوا توسعه شبکه مترو است اگر مترو چندین روز تعطیل شود درصد زیادی به آلایندههای شهر اضافه میشود.
ناصری معاون سرمایههای انسانی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز گزارشی از فعالیتهای زیست محیطی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ارائه داد و گفت: در حال حاضر متروی تهران و حومه با هفت خط و ۱۳۰ ایستگاه و ذاتا منطبق بر اهداف زیست محیطی عمل میکند.
وی در خصوص توسعه فضای سبز در متروی تهران و اقدامات زیست محیطی توضیحاتی داد و افزود: ما الزامات زیست محیطی را رعایت میکنیم و توانستیم در سال گذشته ۷۵۰ میلیون سفرشهری با متروی تهران و حومه را به ثبت برسانیم که باعث شد ۵۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی و از انتشار حدود هزار و ۴۰۰ تن دی اکسید کربن در هوای تهران جلوگیری شود.
در پایان این جلسه از مرکز کنترل فرمان شرکت بهره برداری متروی تهران نیز بازدید بعمل آمد.