به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی رفسنجانی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات مصوبه جلسات مسئولان دولتی و شهری با معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: همان طور که میدانید قبل از آنکه هوای تهران آلوده شود، جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور (جهانگیری) برگزار شد که تمامی دست اندرکاران توسعه حمل و نقل عمومی، وزرا، شهردار و رئیس شورا در این جلسه شرکت کردند. نتیجه این جلسه دو سه روزی است که به شورا ارائه شده است.
وی بیان اینکه بر اساس مصوبه این جلسات، دولت ۶ هزار میلیارد اعتبار برای تأمین تا سه هزار اتوبوس پیش بینی کرده که هزار و ۵۰۰ اتوبوس آن متعلق به تهران و هزار و ۵۰۰ اتوبوس دیگر مربوط به کلانشهرهاست، گفت: همچنین هزار اتوبوس کهنه و فرسوده بر اساس این مصوبه بازسازی خواهند شد. این مصوبه به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد و باید شهرداری آن را پیگیری کند. اگر برخی از شهرداریها بخواهند اتوبوسهای موردنیازشان امکانات بیشتری داشته باشد که بیش از اعتبار مصوب باشد، باید اضافه هزینهها را خودشان تقبل کنند.
رئیس شورای شهر تهران درباره واگنهای مترو عنوان کرد: مصوبات لازم برای تأمین واگنهای مترو پیش از این از سوی دولت ابلاغ شده بود و اعتبار اسنادی ۶۳۰ واگن و ۱۷۰ واگن دیگر که جمعا ۸۰۰ واگن میشود به بانک مرکزی اعلام شده بود.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه مصوبه در خصوص تأمین نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل بسیار است، اما اجرایی نمیشود چه تضمینی برای اجرایی شدن این مصوبه جدید است؟ توضیح داد: متأسفانه ناهماهنگیهای جدی بین دستگاهها باعث شده است این مصوبهها به خوبی اجرایی نشود، اما با پیگیری میتوان این مصوبات را اجرایی کرد.
هاشمی افزود: معمولا این مصوبهها تا به اجرا برسند نیاز به تلاش و پیگیری شدید مسئولان دارند و اگر در راه تحقق آنها موانعی ایجاد شود باید مسئولان یا به مردم بگویند یا به مسئولان بالادست. این موضوع همیشه در کشور بوده و کسانی که مسئولیت قبول میکنند با دانش وضعیت فعلی و دشواریها و موانعی مسئولیت را میپذیرند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اجرا نشدن قانون حمایت از حمل و نقل عمومی از محل هدفمندی یارانهها اضافه کرد: هنوز هم معتقدم شهرداریها از این محل ۴۵ هزار میلیارد طلبکارند که امسال ۴ هزار میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شده است. دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کنند. همان طور که دیوان محاسبات در خصوص انحراف در هزینه کرد مواردی ورود میکند، باید در این خصوص نیز ورود کند. این ۴۵ هزار میلیارد مربوط به کل کشور است که تهران نیز از آن سهمی دارد.
هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد واریز نشدن قسط اول کمکهای دولت به حمل و نقل عمومی از محل بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: سهم تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شده بود که باید مسئولان شهری بتوانند آن را نقد کنند. حقوق شهروندان با پیگیری مسئولان شهری محقق میشود و کار شورا نیز نظارت بر پیگیری هاست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص بلاتکلیفی معاونت حمل و نقل با وجود نیاز به پیگیریهای بودجهای در حوزه حمل و نقل عنوان کرد: یوسف حجت قائم مقام آقای پورسیدآقایی بوده و مدیری باسابقه است که با توجه به مسئولیتهایی که در حوزه محیط زیست دارد، میتواند پیگیریهای لازم را انجام دهد.
رییس شورای شهر تهران درباره مصوبههای امروز شورای شهر در مورد اصلاح رشتههای دانشگاهی مرتبط با شهرداری تهران گفت: این رشتهها باید سه ویژگی داشته باشد، نخست در سایر دانشگاهها نباشد، رشتههای موردنیاز شهرداری تهران باشد و در این رشتههای مورد نیاز، شهرداری نیرو نداشته باشد که بر اساس این شاخصها ۱۵۰ رشته پیشنهاد شد که در کمیسیونهای تخصصی این موضوع به ۱۱۲ مورد و در بررسیهای کمیسیون برنامه و بودجه به ۳۳ رشته کاهش پیدا کرد که مجددا از سوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی ۴۹ رشته پیشنهاد شد که پس از درخواست هیئت رئیسه به ۲۹ رشته آن را کاهش دادند، همچنین رشتههایی از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی و رشتههایی از سوی اعضا به طور شخصی مطرح شد.
هاشمی در پاسخ به پرسشی در خصوص سرانجام لایحه بودجه افزود: بر اساس قانون، این لایحه باید ۱۵ دی به ما میرسید که به نظر میرسد با یک هفته تا ۱۰ روز تأخیر تا ۲۵ دی به شورا ارائه شود.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ارسال لایحه اصلاح ساختار به شورا عنوان کرد: نظر شورا کاهش معاونتها به ۵ تا ۶ معاونت بود، اما شهرداری آن را به صلاح ندانست و آقای حناچی اعلام کرد عجلهای در این خصوص نداشته باشید و این اصلاح تدریجی انجام شود و در لایحه ارسالی از ۹ معاونت پیشنهاد شده معاونتهای شهرداری به ۷ معاونت کاهش پیدا کند، اماهنوز جزئیات این لایحه را مطالعه نکرده ام.
هاشمی در خصوص اینکه چرا با وجود تکمیل شدن حسابرسی سال ۹۴ شهرداری، هنوز نوبت طرح این گزارش در شورا نرسیده است، گفت: لوایح و طرحهای صحن زیاد شده به همین دلیل ما یک ساعت افزایش زمان صحن را داشته ایم و در روزهایی که شورایاریها (سه شنبه در میان) به صحن میآیند نیز نیم ساعت جلسه زودتر آغاز میشود، بنابراین ما یک سوم به فعالیتهای خود اضافه کردیم تا هر چه زودتر به این لوایح و طرحها رسیدگی کنیم، اما برخی از طرحها و لوایح مانند همین اصلاح رشتههای دانشگاه علمی کاربردی شهرداری که به صحن میآید به دلیل برخی اختلاف نظرها یا اینکه برخی کمیسیونها در زمان بررسی کمتر مشارکت داشته و در صحن، تازه مشارکت میکنند رسیدگی به آنها با تأخیر انجام میشود.