پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه از تحویل ۲۵۰ تن ریل ملی مترو برای اولینبار در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران حومه، فرنوش نوبخت گفت: برای اولین بار ریل مترو تولید داخل توسط شرکت ذوب آهن اصفهان ساخته و تحویل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه شد.
وی با اشاره به تحویل اولین محموله ریل مترو تولید داخل توسط شرکت ذوبآهن از قرارداد ۸۰۰ تنی، گفت: این ریلها ۲۵۰ تن Uic۶۰ است که برای تعمیر نگهداری خط ۵ متروی تهران و حومه استفاده میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: تأمین تجهیزات و قطعات مترو با حمایت و توان تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی از اهداف اصلی این شرکت برای تحقق جهش تولید، بوده و رسیدن به خودکفایی برای تأمین نیاز قطعی صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری است که خوشبختانه در روزهای پایانی سال در بخش ریل محقق شد.
نوبخت افزود: بعد از دو دهه بهرهبرداری از مترو در آستانه بیست و دومین سالگرد بهرهبرداری از متروی تهران و حومه که شانزدهم اسفند ۹۹ است در تلاش هستیم برای تأمین و نگهداری سامانه حمل و نقل عمومی مترو همانند پل ارتباطی با حوزههای دانشگاهی، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری عمل شود تا از وابستگی به دیگر کشورها برای تأمین قطعات کاسته شود.
وی با اشاره به قرارداد شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه برای تأمین ۸۰۰ تن ریل مترو که مطابق آن ۵۵۰۰ تن از این ریلها مخصوص خطوط درونشهری گفت: امروز ۲۵۰ تن ریل Uic۶۰ که برای خط برونشهری قابل استفاده میباشد، تحویل این شرکت داده شد و طبق اعلام شرکت ذوب آهن بخشی از ریلهای Uic۵۴ خطوط درونشهری که برای اولین بار در ایران ساخته شده است نیز تا پایان سال تحویل شرکت میشود.
نوبخت خاطرنشان کرد: در حالحاضر بخشی از پله برقی ها، ترمزهای قطار، تجهیزات آن و... در شرکت بهرهبرداری متروی تهران بومیسازی شده که کمک بزرگی به کاهش هزینههای این سامانه حمل و نقلی کرده است و توانستهایم با تکیه بر توانمندی شرکتهای ایرانی جهت تأمین نیازمندیهای شرکت بهره برداری مترو گامی اساسی در راستای رونق و جهش تولید ملی برداریم.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه افزود: طی سه سال گذشته موفق شدهایم قطعه هند ریل بیش از ۹۰۰ پله برقی را با تلاش متخصصان داخلی بومیسازی کنیم و کاهش خرابی پله برقی را در ایستگاههای خطوط هفتگانه متروی تهران شاهد بودیم.
نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه برای تأمین قطعات سوزن قطارهای درون شهری که از قطعاتی مصرفی است از تولیدکنندگان داخلی استفاده شده است، گفت: امسال با همکاری صنایع گسترش ریلی تبریز اقدام به داخلی سازی بخشی از قطعات سوزن کرده ایم و طبق قرارداد ۳۰ قلم کالا باید تحویل شرکت بهره برداری متروی تهران میشد که تاکنون ۵۰ درصد این قطعات تأمین شده است و صرفه جویی ارزی بالایی را برای مترو در پی داشت.
همچنین صفحات سرسره سوزن قطعات یدکی دیگری بود که توانستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم و از دیگر قطعات میتوان از پایه چک ریل نوع اتریشی UIC۶۰، فنر مارپیچی فلزی قطر ۲۲ و طول ۱۲۰ میلیمتر دستگاه روبل (برای هرزگیری تراورس چوبی)، دستگاه نصب غلاف داخلی رولپلاگ مخصوص هرزگیری تراورسهای دی وی داگ این قطعات بخش کوچکی از تجهیزاتی است که به همت متخصصان داخلی تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.
نوبخت گفت: همچنین پودر ترمیت که برای اتصال جوش کاری ریلها استفاده میشود و تاکنون از کشور فرانسه و آلمان وارد میشد را در داخل کشور تولید کردند و توسط کارشناسان تست شد و مورد تأیید واقع شد؛ بعد از این، از تولید داخل استفاده خواهیم کرد و به دنبال انجام این پروژهها برای صرفه جویی اقتصادی هستیم.
نوبخت در پایان افزود: ما در متروی تهران بهعنوان اولین بهرهبردار مترو در ایران پس از مصرف تولیدات داخلی میتوانیم دیگر متروهای کلانشهرها را نیز ترغیب کنیم تا از تولیدات داخلی کشور استفاده کنند. همین افزایش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو در خصوص گشایش اعتبار و مسائل ارزی برای تأمین تجهیزات و قطعات موردنیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد.