جدیدترین خبرها از شهرداری تهران؛
ضرورت توسعه ناوگان ریلی پایتخت با تولید داخل
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه مترو موضوعی حاکمیتی است، تصریح کرد: شرکت واگن سازی متروی تهران ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ واگن را دارد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران؛ «محسن پورسیدآقایی» گفت: آلودگی هوا و ترافیک فزاینده و لجامگسیخته مدتهاست که جزو دغدغههای اصلی شهروندان و مدیریت شهری پایتخت به شمار میرود و ما توسعه حملونقل عمومی بهویژه مترو را تنها راهکار برونرفت از این بحران میدانیم، روزانه حدود دو میلیون و پانصد هزار سفر با متروی تهران و حومه انجام میشود که این میزان باید براساس چشمانداز حملونقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد که برای نیل به این هدف نیز باید حداکثر توان موجود در زیرساختها را فعال کنیم.
معاون شهردار تهران اضافه شدن ۲ هزار واگن مترو به واگنهای موجود در خدماترسانی مترو را ضروری دانست و گفت: شرکت واگن سازی متروی تهران ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ واگن را دارد، باید ازظرفیتها بیشترین بهره را ببریم و انتظار داریم با حمایتهای دولت راهکارهایی بهمنظور رفع مشکلات مالی و افزایش رونق تولید تعیین شود.
پورسیدآقایی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ بهعنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: امسال فرصتی است که فعالتر عمل کنیم و بازدید اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور از کارخانه واگن سازی نیز در راستای حمایت و همت در جهت رفع مشکلات و ارائه راهکارهای تأمین منابع مالی صورت میگیرد.
وی به راهکارهای پیشنهادی تأمین مالی آتی در توسعه مترو اشاره کرد و گفت: منابع بانکی، گرفتن وام برای خرید واگن، اوراق مشارکت (سالانه ۳۵ هزار میلیارد تا ۵۰ هزار میلیارد) تخصیص ارز به قیمت کالاهای ضروری مانند دارو و سلامت، عوارض بنزینِ ۲۰۰ تومان در هر لیتر در شهر تهران، گزینههای پیشنهادی ما به دولت است.
به گفته پورسیدآقایی سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۱ و ۲ نزدیک به ۴ دقیقه و در خط ۳ نزدیک به ۷ دقیقه است درحالیکه باید سرفاصله حرکت قطار در تمامی خطوط به ۲ دقیقه کاهش یابد، برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و بهخصوص به واگنهای بیشتری نیاز داریم که مستلزم تأمین بودجه است.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسانها در کل دنیا به شمار میرود، تصریح کرد: استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حملونقل عمومیِ درونشهری پاک میتواند صرفهجویی بسیاری در مصرف سوختهای فسیلی داشته باشد که تأثیر زیادی هم در کاهش آلودگی هوا دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: آمارهای وضعیت آلودگی هوای تهران در سال ۹۷، نشان میدهد شهروندان پایتخت حتی یک روز وضع ناسالم برای تمامی گروهها را تجربه نکردهاند درعینحال ۲۸ روز هوای پاک ۲۷۸ روز هوای سالم و تنها ۵۹ روز هوای ناسالم را برای گروههای حساس شاهد بودهایم، این در حالی است که در سال ۹۶ پایتختنشینان تنها ۱۸ روز هوای پاک و ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کردهاند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ابرشهر تهران روزانه شاهد بیش از ۱۸ میلیون سفر شهری است که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر آن با مترو انجام میشود بر ضرورت توسعه متروی شهرهای اقماری پایتخت تاکید کرد و گفت: رفتوآمد مردم اطراف و حومه باید از طریق مترو صورت گیرد و باید همپای توسعه متروی پایتخت، توسعه خطوط اقماری را نیز در دستور کار قرار دهیم.
شناسایی ۴۰ پلاک میراثی در پهنه فرهنگ رودکی
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از شناسایی نزدیک به ۴۰ بنای واجد ارزش تاریخی و میراثی در پهنه فرهنگ و هنر رودکی خبر داد.
برزین ضرغامی گفت: اعتقاد داریم نزدیک به ۱۰۰ بنای تاریخی میتوان در لایههای درونی محدوده فرهنگ و هنر رودکی شناسایی کرد. برخی از این بناها به صورت متروکه رها شده اند و مالکان به دنبال تخریب و نوسازی آن هستند به دلیل اینکه بسیاری از این بناها در فهرست آثار میراثی شهر تهران به ثبت نرسیده اند.
وی با اشاره به برنامههای مشترک سازمان زیبا سازی، اداره کل میراث فرهنگی تهران و شهرداری منطقه ۱۱ برای حفظ این بناهای تاریخی ادامه داد: برای حفظ آثار ارزشمند در این محدوده در گام اول کارشناسان مستقر در دفتر کار اجرای پروژه پیرایش خیابان انقلاب در حال به روز کردن اطلاعات در خصوص بناهای واجد ارزش تاریخی و معماری واقع در این محدوده هستند. همچنین در حال شناسایی و مذاکره با مالکان این املاک هستیم تا آنها را ترغیب به مرمت و احیای این بناها کنیم.
ضرغامی افزود: پلاکهای ارزشمند تاریخی و معماری سرمایههای فرهنگی طرح پهنه فرهنگ و هنر رودکی هستند و حفظ این بناها باعث خواهد شد تا ارزش فرهنگی این محدوده به مراتب بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه با شناسایی این بناهای تاریخی به این نتیجه رسیده ایم که برای عملیاتی شدن طرح پهنه رودکی راه را به درستی انتخاب کرده ایم، خاطرنشان کرد: در واقع با تبدیل پروژه فرهنگ و هنر رودکی به پهنه این امکان فراهم شد تا برای تبدیل این محدوده به یک پهنه بزرگ فرهنگی از وجود پلاکهای ارزشمند بهترین استفاده را ببریم. به همین منظور یکی از ماموریتهایی که برای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران تعریف شد، این بود که مطالعاتی را در خصوص اجرای طرح فرهنگی احیای بناهای ارزشمند این محدوده انجام دهد.
تدوین سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران تا پیش از تیرماه
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، درباره آخرین وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده و تدوین سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران توضیحاتی ارائه داد
سکینه اشرفی با بیان اینکه، کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس تصویب شده و به کمیسیون اقتصادی مجلس برگشت خورده است، اظهار کرد: مواردی که مد نظر شهرداریهای کشور، شورای عالی استانها و دبیرخانه مجمع کلانشهرها بوده به اعضای کمیسیون اقتصادی ارایه شده است. بحث این است که لایحه مالیات بر ارزش افزوده با جلب نظر اعضای شورای اسلامی و شهرداریها به نتیجه برسد، چرا که بحث مالیات و عوارض باید تفکیک شود.
به گفته او؛ مواردی که مورد نظر بود تقریبا مورد نظر اعضای کمیسیون اقتصادی قرار گرفت؛ اینکه عوارض باید با تصمیمگیری شورایهای اسلامی قرار بگیرد و عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداریها است و اینکه در طبقه بندی مالیات قرار بگیرد. تقریبا بیشتر اعضای کمیسیون اقتصادی پذیرفتند، اما دولت در برخی موارد مخالف بود.
ارایه سند عملیاتی برنامه سوم تا پایان خرداد
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، در پاسخ به این پرسش که سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران در چه مرحلهای است، گفت: هفته گذشته گزارشی در نشست هم اندیشی شهرداری تهران ارایه کردم. تقریبا ۸۵ درصد این سند آماده است؛ هشت کمیته تخصصی برای تدوین و تبیین این سند تشکیل شده است و حتی حدود ۹۵ درصد کار برخی از این کمیتهها انجام شده و فقط یکی، دو کمیته باقی مانده است.
اشرفی دلیل تاخیر در ارایه سند عملیاتی برنامه سوم توسعه به شورای شهر را جدول تخصیص و تجهیز منابع عنوان کرد و توضیح داد: باید این جدول را در اختیار کمیتهها قرار دهیم، چون بحثمان این بود که درآمدهای سال آینده با نگاه واقع بینانه تدوین شود و از آنجایی که شرایط پیش روی ۵ سال آینده و همین امسال هم قابل پیش بینی نیست، حساسیت زیادی در این رابطه وجود دارد.
معاون شهردار تهران گفت: این هفته هم قرار است جدول تجهیز منابع آماده شود، چون رئیس این کمیته معاونت مالی و اقتصادی است باید بحث پیش بینی درآمدها را انجام دهند و به حوزه برنامه ریزی ارسال کنند تا بر اساس آن کار تدوین نهایی را انجام دهیم.
او با بیان اینکه قرار است با معاونتهای تخصصی هم نشست داشته باشیم تا نظر کارشناسی آنها را هم مدنظر قرار دهیم، افزود: سعی داریم تا پیش از پایان خرداد کار تدوین سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران انجام شود و تاخیر در ارایه آن به شورای شهر بیشتر از یک ماه نشود.
اشرفی همچنین با اشاره به مشکلات در اجرای برنامههای توسعه شهرداری تهران در سالهای گذشته، گفت: شیوهنامه عملیاتی اجرای برنامههای توسعه شهرداری تهران در گذشته، در بیرون از شهرداری تدوین شده بود و همین مساله سبب شد تا ارادهای برای اجرای برنامه وجود نداشته باشد در حالیکه همه تلاش و تاکید مدیریت فعلی شهرداری تهران بر اجرای دقیق مفاد برنامه سوم توسعه شهر تهران است و برای همین هم تاکید داریم که شاخصها و الزامات تحقق این شاخصها باید به صورت واقعی پیشبینی شده باشد.
بر اساس ماده ۹۴ برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری موظف است با توجه به تأیید چشم انداز، مأموریت، استراتژیها و اهداف، سند برنامه را مشتمل بر اقدامات و برنامههای اجرایی شامل تصویر کلان برنامه، جداول کمی شامل شاخصهای کمی مواد برنامه و هدفگذاری برای آنها در افق پنجساله با پیشبینی منابع مالی و در قالب ارایه جداول منابع و مصارف، برنامههای راهبردی بخش، فرابخش، برنامههای موضوعات اولویتدار تا سطح عملیاتی و همچنین نحوه تأمین و تجهیز منابع مورد نیاز شامل منابع فیزیکی، انسانی، فنی (تکنولوژیکی) و مالی مورد نیاز، نحوه تأمین مالی منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف را حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۸ تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کند که با تاخیر همراه شده است.
فعالیت کانونهای محیط زیستی در شهرداری منطقه ۱۳
معاون خدمات شهری منطقه ۱۳ گفت:با توجه به نامگذاری ۱۸ لغایت ۲۲ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست، شهرداری این منطقه، ویژه برنامههایی را با شعار " با هم برای مقابله با آلودگی هوا " تدارک دیده است.
صالح زاده در خصوص برنامههای مشترک محیط زیست منطقه گفت: با برپایی ایستگاه سبز در ساختمان اصلی منطقه، ضمن آموزش چهره به چهره پرسنل و مراجعین به شهرداری و توزیع بروشور گزارش عملکرد سال ۹۷ در ادارات مختلف شهرداری منطقه، دستاوردها و پروژههای شاخص اداره محیط زیست در ایستگاه سبز ارائه میشود.
وی با اشاره به برگزاری جلسه هم اندیشی با موضوعات محیط زیستی افزود: این جلسه با حضور معاون محترم راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست، دبیران محترم شورایاری و کانونهای محیط زیست محلات و کارشناسان محیط زیست منطقه و نواحی روز دوشنبه بیستم خرداد ماه برگزار میشود.
معاون خدمات شهری گفت:آموزش چهره به چهره شهروندان و توزیع بروشور در خصوص مسائل محیط زیستی در اماکن عمومی، پخش تیزر آموزشی و موشن گرافیهای محیط زیستی، اطلاع رسانی پوستر جشنواره عکسهای محیط زیستی در محلات شهر تهران در ساختمانهای منطقه، استفاده از ظرفیت NGOها و کانونهای محیط زیست جهت اجرای فعالیتهای محیط زیستی و شناسایی فعالان محیط زیستی با توجه به انجام پروژه شاخص در سطح منطقه جهت تقدیر، از دیگر برنامههای منطقه در هفته محیط زیست است.
همسطح سازی ایستگاههای اتوبوس و معابر ورودی غربی پایتخت
معاون حمل ونقل و ترافیک منطقه ۲۱ از همسطح سازی پلها و مسیرهای منتهی به ایستگاههای اتوبوس ورودی غربی پایتخت خبر داد.
محمدرضا سالمی با اشاره به اینکه امکانات حمل و نقل عمومی شهری میبایست جهت استفاده سالمندان، معلولین و جانبازان مناسب سازی شود، گفت: همسطح سازی و رفع اختلاف سطح، رفع زوائد فیزیکی معابر، ترمیم مسیر تردد شهروندان با کف پوشهای بتنی، مناسب سازی ایستگاههای حمل ونقل عمومی جهت رفاه حال شهروندان انجام گرفته است.
وی افزود: احداث و ترمیم مسیر تردد نابینایان با کف پوشهای شیاردار، همسطح سازی دریچههای روبسته و دریچههای ادارات خدماتی، مناسب سازی مسیرهای دسترسی به ایستگاههای حمل ونقل عمومی از دیگر اقدامات صورت گرفته در منطقه ۲۱ است.
سالمی گفت: در حال حاضر بخشی از جمعیت کشور را گروههای کم توان جسمی (معلولان، جانبازان، سالمندان و کودکان) تشکیل داده که درصد عمدهای از سفرهای پیاده شهری را به خود اختصاص میدهند. مناسب سازی معابر عمومی شهری مطابق با نیاز این قشر از جامعه جزء برنامههای مهم تدوین شده و مورد توجه مدیریت پایتخت است و این اقدام به صورت ویژه در دستورکار حوزه معاونت حمل ونقل منطقه ۲۱ قرار گرفته است.
تبدیل ۲ هزار مترمربع فضای بی دفاع شهری به نمایشگاه گل و گیاه
شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: با اقدامات انجام شده در فضای ۲۴۰۰ متر مربعی بوستان خواجه دهی، نمایشگاه دائمی گل و گیاه در محلههای جنوبی این منطقه دایر شد.
نصراله آبادیان گفت: با توجه به موقعیت بوستان خواجه دهی در جنوب منطقه و نزدیکی آن به میدان راه آهن که از مدتها پیش وجود معتادان و متکدیان، ساکنان محلی را آزار میداد و تبدیل به یکی از مکانهای بی دفاع شهری شده بود؛ نمایشگاه دائمی گل و گیاه از سوی اداره فضای سبز معاونت خدمات شهری و محیط زیست در این مکان احداث و راه اندازی شد.
وی افزود: این اقدام علاوه بر کاهش آسیبهای اجتماعی در محله راه آهن و ساماندهی فضای بی دفاع شهری، صرفه جویی اقتصادی در نگهداری فضای سبز محلی و کاهش مصرف آب را در نیز به دنبال دارد.
شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به وسعت ۲۴۰۰ مترمربعی این نمایشگاه که در آن بیش از ۳۰ گونه گیاهی شامل گلهای آپارتمانی، نهال، آبنما و گلدان به معرض فروش گذاشته شده است؛ خاطر نشان کرد: ارتقاء زیبایی محیطی و کاهش هزینههای برق و نگهبانی از دیگر مزایای ایجاد این نمایشگاه است.
در نمایشگاه دائمی گل و گیاه خواجه دهی انواع درخت و درختچه از جمله برگ بو، یاس هلندی، شمشاد سبز، شمشاد طلایی، میخک هندی، ژونی پروس، ارس پیوندی، لاوان، انواع گیاهان پوششی و نهالهای مثمر و غیر مثمر و گلهای متنوع آپارتمانی و باغچهای به فروش میرسد.
پارک لاله باغ گیاه شناسی میشود
استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه شورای شهر و مدیریت فعلی شهری تهران نقطه عطفی را در فضای سبز شهر تهران ایجاد کرده اند، گفت: شهردار تهران قول داده است ایستگاههای پژوهشی برای مطالعه کاشت گیاهان بومی راه اندازی و پارک لاله هم به باغ گیاه شناسی تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سایت شهرداری تهران؛ حسین آخانی، با اشاره به لزوم کاشت گیاهان بومی در پایتخت اظهار کرد: بعد از سالها استفاده از گونههای خارجی آثار منفی آن در شهر ظاهر شده است.
وی در تشریح آثار منفی استفاده از گیاهان غیربومی اضافه کرد: ورود آفتهای خطرناک که درختان قدیمی را تحت تاثیر قرار داده و همچنین مصرف بسیار بالای آب و بی روح شدن فضای سبز شهری از آثار کاشت گیاهان غیربومی در پایتخت است.
کارشناس گیاه شناسی بیان کرد: با توجه به این ۳ عامل، متخصصان توصیههایی را در این سالها به مدیران شهری داشتند تا همان گونه که از هویت ایرانی- اسلامی دفاع میکنند و از ورود فرهنگ بیگانه انزجار دارند اجازه ندهند شهر پر از گونههای غیربومی و خارجی باشد.
وی با اشاره به تصمیم مدیریت شهری برای تغییر این رویکرد ناپایدار گفت:: خوشبختانه در برنامه سوم توسعه شهر تهران و در بودجه سال ۹۸ بودجهای برای مطالعه روی کاشت گیاهان بومی در نظر گرفته شده است.
آخانی ادامه داد: اخیرا شهرداری تهران راه اندازی ایستگاهی پژوهشی برای کاشت گیاهان بومی در نظر گرفته است. همین طور شهردار تهران قول مساعد داد پارک لاله هم به باغ گیاه شناسی تبدیل شود. در این صورت پارک لاله علاوه بر اینکه محلی برای جذب گردشگر است، میتواند به محلی برای آموزش و انجام پژوهشهای لازم جهت کاشت گونههای غیر کلیشهای تبدیل شود.