رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رشد ۸۲ برابری دانشآموزان تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا خبر داد.
آقای حسینی با بیان اهداف آموزش تلفیق فراگیر گفت: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی برای تمامی کودکان واجبالتعلیم، ایجاد آمادگی در دانشآموزان با نیازهای ویژه جهت ورود به عرصه جامعه و زندگیکردن در کنار سایر افراد، ایجاد زمینههای لازم برای بهبود شاخصهای کمی و کیفی آموزش و پرورش و ایجاد زمینههای تعامل صحیح بین دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نیازهای ویژه از اهداف برنامه تلفیقی فراگیر است.
وی افزود: تنوع مدارس و وجود ۲۴ نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت به کیفیت آموزش و عدالت لطمه زده است و باید به سمت مدارس ترکیبی حرکت کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بابیان اینکه پذیرش دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی پذیرا از سال ۱۳۸۰ تاکنون ۸۲ برابر رشد داشته است، گفت: بیش از ۲۳ هزار دانشآموز تلفیقی و ۵۰ هزار دانشآموز با مشکلات یادگیری در ۲۱ هزار مدرسه پذیرا در حال تحصیل هستند و ۸۳۴ مدرسه به عنوان مدارس پشتیبان و ۷۲۳ معلم پشتیبان وظیفه حمایت و پشتیبانی از این دانشآموزان را بر عهدهدارند.
وی افزود: برغم رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است.
آقای حسینی بابیان اینکه سامانه ندای همراه با هدف ارائه خدمات به دانشآموزان تلفیقی فراگیر راهاندازی شده است، گفت: این سامانه در گام اول با استفاده از ظرفیت ۱۶ مشاوره برگزیده خدمات مشاورهای به این دانشآموزان ارائه میدهد و در گام بعدی نیز از ظرفیت تمامی مشاورین مدارس استفاده خواهد شد.
آقای حسینی آموزش معلمان مدارس پذیرا را از ضروریات کیفی سازی برنامه تلفیقی فراگیر دانست و گفت: معلمان آموزشدیده میتوانند بهخوبی طرح را پیش ببرند و در سال ۹۹ برگزاری ۱۰۸ ساعت دوره ضمن خدمت برای معلمان و مدیران مدارس پذیرا پیشبینیشده است.
معاون وزیر بابیان اینکه امسال ۳۲ مدرسه پذیرا در کشور به صورت الگویی مناسبسازی خواهد شد، گفت: مدارس جدیدی که توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته میشود میتواند با مناسبسازی کامل برای استفاده دانشآموزان با نیازهای ویژه ساخته شوند تا در آینده شاهد مدارس مناسبسازی شده باشیم.
وی افزود: ارتباط مستمر با سازمان پژوهش برای ارائه برنامه درسی، فراگیر سازی و افزایش رشتههای تحصیلی دانشآموزان تلفیقی گامی در جهت ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت این دانشآموزان است.