به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صداوسیما، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال جاری و تاکنون ۷۳ هزار و ۹۵۰ دانش آموز در مدارس استثنایی ثبت نام کرده اند، این تعداد دانش آموز در ۱۲ هزار ۷۰۶ کلاس درس ساماندهی شده اند که میانگین تعداد دانش آموزان در هر کلاس در حال حاضر ۵ و ۹ دهم است.
آقای دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که بصورت تصویری برگزار شد ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری از دفاع مقدس به عنوان گنجینه بی پایان نام برده اند و باید پاسداشت هفته دفاع مقدس به بهترین شکل ممکن انجام شود.
وی با بیان اینکه کرونا جامعه را به سمت جامعه طوفانی و در سوگ رانده است افزود: در جامعه طوفانی با تغییرات سریع، همه جانبه، بنیادی و مبهم مواجه هستیم و در چنین شرایطی نوعی نگرانی فراگیر در جامعه شکل میگیرد که جامعه را به سمت جامعه سوگ سوق میدهد.
معاون وزیر با بیان اینکه شرایط آموزشی حال حاضر، آموزش در بحران و برای بحران است ادامه داد: کرونا در کنار آسیبهای فراوانی که دارد فرصتهایی را نیز برای آموزش ایجاد کرده است و یکی از فرصتها استفاده از فناوریهای نوین در امر آموزش است.
وی افزود: در شرایط حاضر تمامی مدارس باز است و اولویت با آموزش حضوری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است، اما در صورت حضور نیافتن دانش آموزان با استفاده از ظرفیت تلویزیون، ارائه درسنامهها و شبکه شاد باید تمام دانش آموزان زیر چتر تعلیم و تربیت قرار گیرند.
آقای حسینی با بیان اینکه ویروس کرونا موجب دگرگونی نقشها در تمام ابعاد جهانی و بویژه در حوزه تعلیم و شده است گفت: در وضعیت کنونی با سرفصلهای آموزشی گذشته و همچنین نقشهای گذشته افراد نمیتوان به فعالیت آموزشی ادامه داد و از صف تا ستاد باید نقشها تغییر کند و نوآوری به فعالیتهای آموزشی اضافه شود.
وی افزود: تمام ارکان مدرسه شامل معلمان، دانش آموزان، مدیران و اولیاء مدارس باید نقش جدیدی برای خود تعریف کنند تا امر تعلیم و تربیت به خوبی به پیش برود.
وی تصریح کرد: باید به الزامات بازآفرینی نقشها تن دهیم، نقشها را مناسب سازی کرده و برای رسیدن به این کار نیازمند گفتگو هستیم.
معاون وزیر با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم کرونا به طور طبیعی با مسائل جدیدی روبرو میشود گفت: بخشی از مسائل با تدابیر مدیران و معلمان در درون مدارس و بخشی دیگر در درون خانوادهها قابل حل است و برخی دیگر از مسائل با مداخله شهرستانی و استانی قابل پیگیری و حل است.
آقای حسینی گفت: مسائلی که حل آنها از عهده استانها خارج است باید به سطوح بالا منتقل شود تا با تدابیر حوزه ستادی این مسائل و مشکلات به نحو مطلوب حل شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ارائه آمار دانش آموزان استثنایی پرداخت و افزود: در سال جاری و تاکنون ۷۳ هزار و ۹۵۰ دانش آموز در مدارس استثنایی ثبت نام کرده اند. این تعداد دانش آموز در ۱۲ هزار ۷۰۶ کلاس درس ساماندهی شده اند که نرم تعداد دانش آموزان در هر کلاس در حال حاضر ۵.۹ میباشد.
معاون وزیر در بخشی دیگر از این نشست به ارائه اصول یازده گانه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر پرداخت گفت: جامعه جهانی به دنبال جامعه دوستدار انسان است. جامعه دوستدار انسان، جامعه در دسترس، فراگیر و مناسب سازی شده برای تمامی اقشار جامعه بویژه معلولان است و یکی از بهترین نشانگان جامعه در دسترس تغییر جهت از تفکیک به سمت فراگیر سازی است.
وی یکی از بزرگترین رسالتهای آموزش و پرورش استثنایی را طرح تلفیقی فراگیر دانست و افزود: شیوه نامه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است که لازم الاجرا است، اما بسیاری از مفاد شیوه نامه نادیده گرفته و اجرایی نشده است و اجرای کامل مفاد شیوه نامه طرح تلفیقی فراگیر نخستین اصلی است که باید مد نظر تمامی استانها قرار گیرد.
آقای حسینی گفت: مناسب سازی ۳۲ مدرسه پذیرا با تمام ابعاد باید به صورت الگویی، راه اندازی سامانه ندای همراه و آموزش مدیران و معلمان مدارس پذیرا و مدارس رابط بویژه آموزش زبان اشاره و خط بریل از دیگر اصولی است که در خصوص طرح تلفیقی فراگیر باید مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: توجه بیشتر به ۸۴۳ مدرسه پشتیبان مدارس تلفیقی فراگیر و حل مشکلات این مدارس، توسعه فعالیتهای مراکز مشکلات ویژه یادگیری در مدارس پذیرا و تصویب تشکیل شورای راهبری آموزشهای تلفیقی و فراگیر در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر مواردی است که موجب ارتقای کیفیت آموزش در مدارس پذیرا خواهد شد.
آقای حسینی با بیان اینکه دانش آموزان دیرآموز نیاز به توجه ویژه دارند و باید در زمره دانش آموزان تلفیقی فراگیر قرار گیرند، گفت: از دیگر نکاتی که موجب ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان تلفیقی فراگیر میشود توجه ویزه به هدایت تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر در پایه نهم و هدایت آنها با توجه به علاقه، استعداد و نیاز جامعه است.
وی افزود: مناسب سازی فضای مدارس پذیرا در مؤلفههای یازده گانه و توجه ویژه به دانش آموزان تلفیقی فراگیر در تصاویر و محتوای کتب درسی از دیگر مواردی است که موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان طرح تلفیقی فراگیر میشود.