به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای سید جواد حسینی در نشست شورای معاونین سازمان با بیان اینکه در عملیاتی کردن بستههای تحولی، فرهنگ سازی برای جلب مشارکت حداکثری ذینفعان، تلاش برای گسترش نشاط، شادابی، و شوق انگیزی مجریان و مخاطبین ضروری است اظهار کرد: تدوین پیوست رسانهای و اطلاع رسانی از بستههای تحولی نیز از ضروریات است و برگزاری دوره ضمن خدمت بستههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای فرهنگ سازی برای جلب مخاطبین و پیوست اطلاع رسانی بستههای تحولی برگزار شده است.
آقای حسینی اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ارتباط مستمر نظام مد با دستگاههای اجرایی را از برنامههای سازمان دانست و گفت: تاکنون با ۱۳ دستگاه اجرایی و سازمان مردم نهاد تفاهم نامه همکاری منعقد شده است که از این تعداد ۱۰ تفاهم نامه در یکسال گذشته بسته شده است و پیگیری انعقاد تفاهم با ۲۰ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است. در راستای مشارکت نظاممند با دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد به زودی نظام نامه مشارکت با دستگاهها تدوین میشود.
معاون وزیر در ادامه نشست به بیان آماری از میزان حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس پرداخت و گفت: پس از بخشنامه اخیر مبنی بر بازگشایی برخی مدارس و کلاسهای درس و بر اساس آخرزین آمار ۳۴ درصد نوآموزان پیش دبستانی استثنایی، ۵۶ درصد دانش آموزان پایه اول و ۷۰ درصد دانش آموزان پایه دوم استثنایی به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی و دستور العمل ابلاغی به صورت حضوری در کلاسهای درس حاضر شده اند.
وی افزود: ۵۱ درصد دانش آموزان استثنایی مدارس دارای کمتر از ۵۰ دانش آموز، ۶۲ درصد دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در کاردانش و فنی حرفهای و ۵۰ درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در متوسطه حرفهای و پیش حرفهای به صورت حضوری در کلاسهای درس شرکت میکنند.
آقای حسینی یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره، توانخبشی و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در استانها دانست و افزود: تا پایان سال تحصیلی در استانهای مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، یزد، کرمان، تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، زنجان و سیستان و بلوچستان یک مراکز جامع جامع خدمات مشاوره، توانخبشی و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی راه اندازی و تجهیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه سنجش نوآموزان دارای اختلالات یادگیری در سال آینده به صورت پایلوت اجرا خواهد شد گفت: با طراحی آزمونهای روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی میت وان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.
معاون وزیر کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی را یکی از کارگروههای مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: نظارت بر انجام مطالعات بین المللی توسط کارشناسان سازمانی در حوزه کاری خود و ارزیابی علمی وضعیت فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله مواردی است که این کارگروه میتواند در دستور کار داشته باشد.
آقای حسینی در پایان خواستار ارتقای مولفه فرهنگ سازمانی شد و افزود: وحدت و هم افزایی درون و برون سازمانی رمز موفقیت سازمانها است و باید همگرایی و هم افزایی را افزایش دهیم.