نشست هماهنگی نحوه جلب ظرفیتهای عمومی و دولتی به منظور تهیه تجهیزات هوشمند برای دانشآموزان در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش چند سوال اساسی در این زمینه تجهیزات هوشمند مورد نیاز برای دانش آموزان مطرح کرد گفت: چه کسانی از این امکانات بی بهره اند، این دانش آموزان از چه نوع امکاناتی بی بهره اند، این دانش آموزان در کدام قلمرو جغرافیایی کشور و کدام استانها، مناطق و مدارس تحصیل میکنند، چگونه میتوان با بسیج امکانات وزارتخانه، بخش دولتی، عمومی و مردمی با مشارکت همگانی این امکانات را تهیه کرد، این تجهیزات و امکانات را از کجاها میتوان تهیه نمود ومکانیزم تسهیل تهیه این امکانات و نیز توزیع مناسب آن چگونه باید باشد شش سوال اساسی مطرح شده توسط وزیر آموزش و پرورش است که بر همین اساس تجهیزات هوشمند مورد نیاز دانش آموزان باید تا حد امکان تهیه شود.
آقای حسینی با تشریح اهداف طرح گفت: تلاش برای دسترسی پذیری همه دانش آموزان برای استفاده از فضای مجازی یا شبکه شاد، تحقق آرمانها و اهداف بلند سند تحول بنیادین برای استفاده از فناوریهای نوین در زمینه آموزش و پرورش، شناخت دقیق از وضعیت دسترسی ناپذیری دانش آموزان استانها، مناطق، نواحی و مدارس کشور خصوصاً مناطق لازم التوجه با رویکرد عدالت آموزشی و خصوصاً تأکید بر عدالت ترجیحی و بسیج همه امکانات درون و برون سازمانی، بخشهای دولتی، عمومی و مردمی، حقیقی و حقوقی با نگاه توسعه مشارکت خیرین توان افزا برای تهیه امکانات و تجهیزات فناورانه برای مناطق و دانش آموزان لازم التوجه از جمله اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
وی افزود: توزیع مناسب امکانات و تجهیزات در مناطق کشور و دسترسی پذیر کردن آن برای کسانی که به این امکانات نیازمند هستند، شناخت دقیق منابع داخلی و خارجی تولید تجهیزات و تسهیل خرید ورود از مسیرهای قانونی، شناخت دقیق تجهیزات و امکانات در دسترس مردم و واگذاری آن به شکل داوطلبانه به دانش آموزان مثل تلفن همراه و تبلتهای اضافی که مورد استفاده خانواده نیست و میتوانند واگذار شود از دیگر اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
آقای حسینی گفت: طراحی پویش یا پویشهای مناسب برای جلب و جذب مشارکت همه ظرفتهای جامعه دولتی، عمومی و مردمی ونخبگان در گروهای مختلف، یکپارچه سازی و همسوسازی کمکها در سطح کشوربرای جلب و جذب مشارکت همه ظرفتهای جامعه و ایجاد حساسیت در مدیران کل و مدیران مناطق برای جلب و جذب مشارکت از جمله دیگر اهداف تهیه تجهیزات هوشمند است.
معاون وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: شناخت وضعیت و ظرفیت تسهیلاتی بانک ها، افزایش عزت نفس دانش آموزان، اجتماعی شدن آموزش و برورش، تجاری سازی مشارکت کنندگان و شناخت سازوکارهای تشویقی مشارکت کنندگان از دیگر اهدافی است که در تهیه تجهیزات هوشمند دنبال میشود.
آقای حسینی گام اول را شناخت دقیق ابعاد طرح دانست و افزود: شناخت دقیق از تعداد دانش آموزانی که وسایل و تجهیزات کافی برای استفاده از شبکه شاد و دنیای فناورانه را ندارند و اینکه این دانش آموزان در چه مناطقی و در چه مدارسی، چه نوع وسیله و تجهیزاتی را ندارند، شناخت دقیق ظرفیتهای بخشهای عمومی و نیز بخشهای غیردولتی، مردمی و خیران از جمله استفاده از ظرفیتهای گوشیها و تبلتهای اضافی و غیر مستعمل در خانواده، استفاده از ظرفیت مطبوعات و خبرگزاری ها، صدا و سیما، مجمع خیرین مدرسه ساز، تبلیغات مدرسه ای، روابط عمومیهای سازمانهای دولتی و عمومی و خصوصاً وزارت آموزش و پرورش از ستاد تا مدرسه، امامان جمعه و جماعت شناخت دقیق منابع داخلی و خارجی تولید تجهیزات و تسهیل خرید ورود از مسیرهای قانونی و شناخت دقیق دانش آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنس و خصوصا شناخت اولویت واگذاری این امکانات به دانش آموزان مراحل شناخت دقیق ابعاد طرح است.
وی با اشاره به منابع تأمین تهیه تجهیزات هوشمند اظهار داشت: خیران مدرسه ساز، خیران حامیان دانش آموزان محروم، شرکتهای تلفن همراه، بنیاد برکت، اتاق بازرگانی، شرکتها و کارخانههای سازنده تجهیزات، قشرهای مختلف مردم، پویشهای مختلف نظیر پزشکان، معلمان، مهندسان، پوششهای متعدد نظیر نذر و وقف از جمله بخشهای مردمی برای تأمین اعتبار طرح ملی مشارکتی نهضت توان افزایی هستند.
آقای حسینی گفت: همه بانکهای کشور، صندوقهای قرض الحسنه، شوراهای شهر و روستا و شهرداریها نیز بخشهای عمومی برای تأمین اعتبار طرح هستند.