مهمترین ترفندهای شبکه های اجتماعی برای جذب کاربران
با نگاه به الگوهای استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان و افول و صعود هر یک از آنها میتوان دریافت تا حدی زیادی رفتار کاربران در هر کشور منبعث شده از رفتار کاربران جهانی است
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: اورکات، یاهو مسنجر (بعدها یاهو ۳۶۰ درجه) و فیسبوک جزو اولین شبکههای اجتماعی بودند که کاربران ایرانی از آنها استفاده کردند.
بعدها با گسترش تلفنهای هوشمند، کاربران به سمت استفاده از برنامههایی رفتند که مبتنی بر پلتفرم تلفن همراه بود و در این میان برنامههای نظیر وایبر، وی چت، واتساپ و ... گسترش یافتند.
امروزه کاربران ایرانی از برخی شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، توییتر، واتساپ و ... استفاده میکنند؛ اما بهراستی آینده کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی چه خواهد بود؟ یکی از ملزومات سیاستگذاری در حوزه شبکههای اجتماعی، آیندهنگری در مورد این فضا است. با نگاه به الگوهای استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان و افول و صعود هر یک از آنها میتوان دریافت تا حدی زیادی رفتار کاربران در هر کشور منبعث شده از رفتار کاربران جهانی است.
در این میان کاربران کشورهای توسعهیافته بهعنوان رهبران مصرفکننده، بهنوعی هدایتگر کاربران سایرکشورها هستند. درحقیقت با اقتباس از نظریه اشاعه نوآوریها راجرز میتوان ادعا کرد، کاربران کشورهای توسعهیافته بهمثابه نوآوران و پیشرو در ایجاد کنشهای دیجیتال هستند و کاربران سایر کشورها بهتناسب میتوانند اقتباس گران اولیه، اکثریت اولیه، اکثریت متأخر و در نهایت عقبماندگان ایفای نقش کنند.
هر چند این روند بهعنوان یکروند معمول به ذهن متبادر میشود و در مواقعی نیز مؤلفههای فرهنگی و محلی و یا شرایط خاص محیطی و قوانین کشورها میتواند تعیینکننده رفتار کاربران باشد، اما با توجه به وجود راهکارهای متفاوت، تأثیر محدودیتهای محیطی بر این روند ناچیز است.
بر این اساس میتوان اذعان کرد رفتار فعلی کاربران شبکههای اجتماعی در جهان میتواند شکلدهنده رفتار کاربران ایرانی درآینده باشد، با این اوصاف، این سؤال اساسی مطرح میشود که رفتار کنونی کاربران شبکههای اجتماعی در جهان چگونه است؟
پژوهشگر: داود نعمتی