پخش زنده
امروز: -
سبک زندگی تبلیغ شده در اینستاگرام یک سبک زندگی تاثیرپذیرفته از غرب است، که ارزشهایی همچون اومانیسم، سکولاریسم، بهره بردن از لذت آنی و .... را اشاعه میدهد.
پژوهش خبری صدا وسیما: شبکه اجتماعی اینستاگرام، هرچند از شبکههای اجتماعی نوپا به حساب میآید ولی در چند سال اخیر از پرکاربردترین اپلیکیشنها بهویژه در میان زنان و دختران جوان است. رتبه مصرف ترافیک اینترنت این شبکه اجتماعی در جهان 28 و رتبه آن در ایران 13 است. با توجه به اینکه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویرمحور است در تولید، بازتولید و تبلیغ سبک زندگی اثرگذاری زیادی دارد. این نوشتار در صدد آن است سبک زندگی تبلیغ شده در اینستاگرام و اثر آن بر روی کاربران زن را مورد کنکاش قرار دهد. برای این منظور در مصاحبه ای با سرکارخانم دکتر سمیرا خطیبزاده (دکترای مدیریت رسانه، مدیر قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج زنان کشور و مدرس دانشگاه) به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شده است.
تاریخچه اینستاگرام
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی عکس محور است که علاوه بر عکس میتوان متن و ویدئو نیز در آن به اشتراک گذاشت. عنوان دو بخشی اینستاگرام، از « اينستنت» منظور دوربينهاي كداك و «گرام» شبیه بودن به تلگرام و فوري بودن انتقال عكسها اقتباس شده است. این شبکه اجتماعی اولین بار توسط کویین سیستروم و مایک کریگر در سال 2010 راه اندازی شد و در سال 2012 توسط شرکت فیسبوک خریداری شد. این شبکه تا جولای 2019 بیش از یک میلیارد کاربر دارد و در رده ی ششم مصرف شبکههای اجتماعی قرار دارد. اینستاگرام در میان جوانان و نوجوانان سومین مصرف رسانه اجتماعی را دارد. این شبکه مانند سایر شبکههای اجتماعی خدماتی همچون استفاده در وب، افزودن امكان ويدئو در اينستاگرام، اینستاگرام دایرکت، گزارش و ریپورت، ارسال نظر و ... در طول زمان به اپلیکیشن خود اضافه کرده است. تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بیش از 24 میلیون نفر است که حدود 28 درصد از جمعیت ایران را تشکیل میدهد.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// زهرا شهرابی