به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در نشست گفتگوی هفته شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به طرح سه پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش عمومی و چهار پیشنهاد در در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.
وی در این نشست با تشکر از دیدگاه علمی آقای سورنا ستاری و نگاه عالمانه به مسائل توسعه اظهار داشت: دیدگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص عبور از توسعه سخت افزاری به سمت توسعه نرم افزاری و سپس توسعه انسان مبنا دقیقا با تجارب توسعه در جهان بشری همخوانی دارد و لذا امروزه نظریه توسعه انسان مبنا و توسعه فرهنگی، نظریه اصلی توسعه است که آموزش وپرورش بیشترین نقش را در آن ایفا میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به بیان سه پیشنهاد در حوزه کلی آموزش و پرورش و چهار پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از طرحهای خوب و با کیفیت در حوزه آموزش و پرورش پیاده میشود، اما چون الزامات آن به خوبی فراهم نیست با شکست مواجهه میشود.
وی گفت: طرح شهاب و طرح بوم از آن دسته طرحهایی هستند که اتفاقا اجرای خوب آنها کمک شایانی به استعداد یابی مطلوب و تمام ساحتی دانش آموزان میکند.
آقای حسینی با بیان اینکه دو پیشنهاد در خصوص طرح شهاب ارائه شده است اظهار داشت: اول اینکه با آزمایشی کردن یک استان، این طرح در ابعاد گوناگون باز مهندسی شود تا به سمت اهداف کیفی به خوبی حرکت کند و دیگر اجرای آزمونهای معتبر رغبت سنج و استعداد تحصیلی در راستای اجرای این طرح است که میتواند به استعدادیابی دانش آموزان و مداخلات موثر آن در کیفی سازی تعلیم و تربیت ایشان بسیار کمک کند.
وی افزود: پیشنهاد دوم در خصوص طرح بوم است، این طرح هم میتواند با اجرای درست، استعدادیابی خوبی از دانش آموزان داشته باشد و دقیقا نقش برنامه عصر جدید را در حوزه مدارس ایفا کند.
آقای حسینی تصریح کرد: اگر کار اصل آموزش وپرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی بدانیم این دو طرح از شناسایی این استعدادها و تبدیل آنها به سرمایههای انسانی در عرصههای مختلف کمک شایانی خواهد کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد سوم به تقویت و حمایت از پژوهش سراها، آزمایشگاههای نانو، سلولهای بنیادین و داروهای گیاهی و علوم شناختی و نیز مدارس سمپاد مربوط است اظهار داشت: حدود پانزده نوع مسابقات علمی –پژوهشی از جمله المپیادها که هم در جریان شناخت استعدادها و هم تقویت آنها آثار انکار پذیری دارد، در آموزش و پرورش اجرا میشود که نیازمند تقویت و حمایت است.
وی به بیان چهار پیشنهاد در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت و اظهار داشت: نخستین پیشنهاد در خصوص استعداد یابی در سنین طلایی به منظور مداخلات بهنگام طلایی است. ما همه ساله از سال ۱۳۷۰ برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برای کل دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اجرا میکنیم و در سال ۹۹ پوشش ۹۹ درصدی را هدفگذاری کرده ایم.
وی افزود: این برنامه با بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی و در بیش از دو هزار پایگاه انجام میشود و این برنامه امکان استعداد سنجی دانش آموزان در قلمروهای مختلف از بدو ورود دارد تا با مداخلات به هنگام طلایی به رشد کیفی استعدادها منجر شود.
آقای حسینی تصریح کرد: در این راستا آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان نرم سازی آزمونهای معتبر را دارد خصوصا اینکه بانک جامع آزمونها در این سازمان تشکیل شده است و در این راستا کمک خوبی میتواند به انجام برساند.
معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد دوم به هدایت، حمایت و تاسیس شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارها نو و شتاب دهندهها مربوط میشود اظهار داشت: دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم وسایل آموزشی، کمک آموزشی، توانبخشی، ورزشی و پرورشی نیاز دارند که این شرکتها میتوانند به تامین آنها همت گمارند و هم چنین با توجه به شرایط کرونا در فرآیندهای آموزش مجازی و دیجیتالی کمک شایانی به تعلیم و تربیت این دانش آموزان داشته باشند.
وی افزود: سومین پیشنهاد به مناسب سازی و ایجاد پارکهای علمی و فناوری در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه مربوط است که در این راستا معاونت علمی و فناوری میتواند منشاء آثار و برکات بسیار برای دانش آموزان با نیازهای ویژه شود.
آقای حسینی با بیان اینکه چهارمین پیشنهاد به حمایت بیشتر و ویژهتر از دانش آموزان با نیاز ویژه که جزء استعدادهای درخشان هستند مربوط میشود، اظهار داشت: این دسته از دانش آموزان حمایت بیشتری را نسبت به دانش آموزان عادی میطلبند که انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت