به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید جواد حسینی در نشستی که بهصورت تصویری با رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها، همکاران ناشنوا و نمایندگان انجمنهای مردمنهاد فعال در حوزه ناشنوایان که در سالن همایش سازمان آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد جبار باغچهبان، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز، اظهار کرد: ناشنوایان در دنیای سکوت، اما پر از غوغا، شور و نشاط زندگی میکنند و هرساله دوم تا نهم مهربه یاد آنان، هفته جهانی ناشنوایان و روز ۹ مهر روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.
آقای حسینی بابیان اینکه ناشنوایان بخشی از منابع انسانی هستند، تصریح کرد: جامعه دوست دار انسان، جامعه دوست دار کتاب، کودک و معلولان است و جامعه دوست دار معلولان زمانی محقق میشود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت رقم بخورد.
وی افزود: باید تلاش کنیم با فراهمسازی جامعهای فراگیر و بدون محدودیت در راستای جامعه دوست دار انسان که جامعهای مناسبسازی شده برای همه انسانها بهویژه معلولان است، حرکت کنیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با ارائه آمار دانش آموزان با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزشوپرورش استثنایی گفت: بیش از ۱۶هزار دانشآموز با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند که ۶ هزار نفر از این دانش آموزان در ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان و بیش از ۱۰هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی نیز در ۲۰هزار مدرسه تلفیقی در حال تحصیل هستند.
آقای حسینی آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از تمامی مأموریتهای آموزش و پرورش و بهزیستی دانست و افزود: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
وی نخستین رسالت آموزشوپرورش استثنایی در خصوص ناشنوایان و دانش آموزان با آسیب شنوایی را شناسایی آنان دانست و گفت: پس از شناسایی باید در دوره طلایی، مداخلات لازم و به هنگام را انجام داد و خدمات حرفهای و مناسبسازی شده را به این عزیزان ارائه داد.
وی افزود: در سازمان آموزشوپرورش استثنایی برنامه مداخلات به هنگام در دو سطح بدو تشخیص تا ۴ سالگی بهصورت آموزش والد - کودک و در سطح آمادگی در دست طراحی و اجرا است.
آقای حسینی با تأکید بر اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی همهساله به منظور شناسایی و مداخلات به هنگام طلایی اجرا میشود، گفت: یکی از اهداف این طرح شناسایی نوآموزان با آسیب شنوایی است تا پس از شناسایی، تعلیم و تربیت مناسبسازی شده برای آنان فراهم گردد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آموزش والدین کودکان ناشنوا را از ضروریات دانست و افزود: آموزش والدین موجب میشود این نوآموزان قبل از ورود به پیش دبستانی و دبستان توسط اولیا به شکل عینی و تصویری آموزشهای لازم را ببیند.
آقای حسینی فعالیت دیگر سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص این دانش آموزان را گسترش زبان اشاره ایرانی برای افزایش ارتباط آنان با جامعه دانست و افزود: در این خصوص برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴ هزار مدیر، معلم و برخی مسؤولان جامعه در سال ۹۹ در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: همچنین درسافزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول ابتدایی به زبان اشاره ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی تدوین شده است که در آن بیش از هزار واژه به زبان اشاره آمده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: ۴۹مدرس کشوری، زبان اشاره را آموزشدیدهاند تا در سطح کشور آموزش زبان اشاره را در قالب طرح نهضت زبان اشاره به پیش ببرند.
آقای حسینی بابیان اینکه اعتبار لازم برای آموزش زبان اشاره بهتمامی استانها تخصیصیافته است، افزود: همکاری با تشکلهای غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان برای تدوین کتاب اشارات و واژگان کتب درسی و تهیه کلیپ آموزش صد واژه به زبان اشاره برای کادر درمان در ایام کرونا در راستای ارتباط بهتر با بیماران ناشنوا، از دیگر برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی برای ناشنوایان است که اجرایی شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه توسعه رشتههای مهارتی برای ناشنوایان در دوره متوسطه از دیگر ضروریات است که سازمان به آن پرداخته است، اظهار کرد: دانش آموزان ناشنوا در ۳۸رشته هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش میتوانند تحصیل کنند.
آقای حسینی با تقدیر از صدا و سیما برای استفاده از زبان اشاره در تمامی برنامههای مدرسه تلویزیونی گفت: با توجه به شرایط کرونا و گسترش آموزشهای تلویزیونی علاوه بر اضافه شدن زبان اشاره در آموزشها، روزهای جمعه نیز برنامههای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در حال پخش میباشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه تولید محتوا و مناسبسازی کتب برای دانش آموزان ناشنوا از اهمیت ویژهای برخوردار است گفت: تألیف ۵۸ کتاب ویژه دانش آموزان ناشنوا، مناسبسازی ۴۴کتاب و تولید ۲۰ محتوا برای پیشدبستانیها از جمله محتواهای آموزشی است که برای ناشنوایان تهیه شده است.
وی افزود: تهیه ۳ درسافزار زیان انگلیسی، ۳کیت ریاضی، فارسی و زبانآموزی و ۲جلد راهنمای تربیت شنیداری و تسهیل در گفتار از دیگر محتواهای آموزشی تهیه شده برای ناشنوایان است.
آقای حسینی افزود: با توجه به گسترش شبکه شاد بهزودی این نرمافزار برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی خواهد شد که یکی از این مناسبسازیها اتصال به نرمافزار گویا ساز است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه بابیان اینکه در ۱۷ آیتم هزینه خدمات توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت میشود، اظهارکرد: خدمات توانبخشی بهطورکلی به دو بخش تقسیم میشود که بخشی از آن در قالب خدمات شنواییسنجی و گفتاردرمانی است و بخش دیگر خدمات توانبخشی در قالب بستههای حمایتی به دانشآموزان مانند تأمین کمک هزینه سمعک، واکر، ویلچر، عینک و اندام مصنوعی است.
وی افزود: اعتبار اختصاصیافته برای بستههای حمایتی از ۴میلیارد تومان به ۷میلیارد تومان در سال گذشته افزایشیافته است.
آقای حسینی گفت: تاکنون به ۴هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی کمک هزینه خرید سمعک پرداخت شده است و فقط در سال گذشته ۵۰۰کمک هزینه خرید سمعک پرداخت شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی ادامه داد: همچنین تاکنون هزینه جراحی کاشت حلزون ۱۹۴دانشآموز و هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون ۶۱۸ دانشآموز از سوی سازمان در قالب بستههای حمایتی پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: کمک هزینه تعویض دستگاه کاشت حلزون ازجمله خدماتی است که در سال ۱۳۹۹به مجموعه خدمات ارائه شده اضافه شده است و سازمان آموزشوپرورش استثنایی تا سقف ۶میلیون تومان این کمک هزینه را پرداخت خواهد کرد.
آقای حسینی گفت: آموزش مبتنی بر توانمندسازی بهتمامی مربیان، آموزش تکنیکهای مداخلات به هنگام و ایجاد یک مرکز جامع آموزشی و توانبخشی در هر استان از دیگر برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی است.
وی تصریح کرد: یکی از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی راهاندازی پایگاه مجازی جامع آموزشی است که تاکنون بیش از ۴۴۰ عنوان محتوا در این پایگاه بارگذاری شده است و ۸۹ عنوان آن ویژه ناشنوایان است.